jumbooze
Medlem
Ska vara det om du har den "nya" vouchertypenTråden är så jäkla lång nu så jag har inte hittat något om min fråga, men hur ser det ut med open jaw? Är det numera möjligt?
Ska vara det om du har den "nya" vouchertypenTråden är så jäkla lång nu så jag har inte hittat något om min fråga, men hur ser det ut med open jaw? Är det numera möjligt?
Kanske någon här kan hjälpa mig att tänka...
Jag har en 2-4-1-bokning Köpenhamn - New York i juli i SAS Business för mig och min fru. Detta är en överraskning för frun som tror att vi skall till London. Det blir med stor sannolikhet inte nya kabinen utan istället LAN-kärran. Bokningen är gjord med den gamla vouchern (fick den i augusti / september har jag för mig). Jag har dock för mig att jag har läst att en gammal voucher skall följa de nya reglerna, men eftersom denna tråd är 177 sidor lång är det inte helt lätt att hitta. Det skulle då gälla outnyttjade gamla vouchers. Eftersom jag hade bokat min resa innan de nya bestämmelserna kom så har jag läst här att AMEX säger att den INTE blir som en ny voucher, dvs går ej att boka andra bolag än SAS osv. Är det någon här som har testat att ändra en befintlig bokning gjord med en gammal voucher?
Om det inte går att utnyttja den gamla så kommer jag få en ny i slutet av juni, och har med de redan utnyttjade poängen tillräckligt med poäng för att flyga LH F varsomhelst. Så om jag inte kan ändra befintlig bokning måste jag ju avboka den, hur lång tid tar det innan jag får poängen? Vill inte riskera att boka av den och så finns det inga LH F-platser till oss.
Jag har inte bokat via Tallinn sen i höstas, då var det bara kontorstid som gällde. Kan man nu också boka kvällar och helger?
Vad säger forumet? Överraska frun med en SAS Business till NYC eller LH F någonstans i världen? Finns ju några saker som talar emot LH F. Vi kan bara vara borta 17-21 juli så eventuellt svår att hitta Awards, samt skatterna. Går ju på över 10.000 om vi väljer LH istället för SAS. Jag har också sen förra sommaren bra koll på tillgänglighet på LH F till USA. Däremot så ändras det ju nu när t.ex Boston dras ner till en avgång med first-kabin. Däremot har jag ingen koll österut, hur brukar det se ut med Awards dit? Osaka försvinner ju också. Jag kan tänka mig att flyga till t.ex Singapore / Bangkok / Tokyo etc för att äta brunch.
Sammanfattning:
Är det någon som har ändrat en befintlig bokning gjord med "gammal" voucher?
Hur lång tid tar det att få tillbaka poängen om jag avbokar den gamla resan?
Går det att boka 2-4-1 dygnet runt?
SAS Business LAN till NYC eller någonstans med LH F?
Tillgänglighet LH F "varsomhelst", kommer vi få platser våra exakta datum om vi kan flyga varsomhelst (omöjlig fråga, jag vet)?
Ja, de två sista frågorna är OT, så jag kommer skapa en ny tråd.
Har tyvärr några 10k för lite poäng för att ligga ute med båda bokningarna. Precis som du säger är det ju ett litet fönster där allt kan hända. Frågan är om jag kan boka om min nuvarande bokning (dvs betala 150) och applicera den nya vouchern för att boka LH F.Jag har för mig att gamla vouchers följer gamla regler, men jag har inte själv hamnat i "problemet", så jag har inte lagt det på minnet. (Har bara nya vouchers nu...)
Poängen när man avbokar brukar komma direkt. Oftast så ringer man ju och ber dem avboka och direkt boka om. Problemet är bara att det finns ett liiiiitet fönster där du står helt utan resa, dvs du har avbokat din gamla, fått poängen men inte bokat någon ny. Där kan stolarna du vill boka försvinna. Då ligger du illa till. Därför är det alltid bättre att boka en ny resa först och sedan avboka och applicera om vouchern. Detta förutsätter dock att du har tillräckligt med poäng.
Ett annat alternativ kan vara att betala ombokningsavgiften för att ändra på den befintliga bokningen. Om jag fattat det hela rätt så sker inget med bokningen i ett svep då, dvs de gamla flighterna släpps samtidigt som de nya bokas, men jag kan mycket väl ha fel här.
Precis, detta har jag också hört. Däremot så är det lite konstigt. Jag är en stark anhängare av "lika-principen". Antingen så är alla vouchers från säg 1 juni 2014 i det nya systemet, om man ej redan flugit upp dom såklart, eller så är inga det. För mig låter det konstigt att en voucher från september är som en ny voucher, om du INTE hade bokat något med den innan ändringarna.Fått förklarat att om du nyttjat gamla vouchern innan ändringen trädde i kraft okt/nov 2014 så är du bunden till SAS oavsett om du avbokar och bokar om
Det låter ju då som att man hade kunnat överbrygga det fönster som Agehall pratar om. Skönt i så fall.Jag provade att ändra den gamla voucher till att boka Star Alliance men fick nej. Poängen hade kommit direkt men jag hade behövt använda en ny voucher. Avböjde och bokade ytterligare en resa istället till annan plats!
Hennes första business var för några veckor sedan på Cathay Pacific. Om sanningen skall fram så är det nog mer jag som vill visa än hon som vill flyga. Syftet med resan är att bara komma bort. Samt göra en årsplanering. Det kan man ju göra på flyget också egentligen. Däremot så är jag böjd att hålla med dig, det mest sansade är ju att ligga kvar som jag gör, och bara njuta av New York. Men LH F är LH F är LH FDet är få dagar vilket gör att en kortare longhaul bör vara målet, helst utan en massa mellanlandningar, annars kommer det bli svårt att kunna utnyttja resan optimalt mha tiden om det inte är så att just flygningen är målet?
Nu vet jag inte hur berest din fru är men om man inte har åkt jättemycket Businessclass redan så tror jag även SAS Businessclass uppskattas även om du hellre hade åkt något annat för att just få en bättre upplevelse ombord.
När det gäller destination så älskar ju de flesta NYC så just på den fronten så känns det som att du hade träffat mitt i prick...
Min rekommendation är att hålla kvar SAS bokningen till NYC och sedan isåfall använda de 10 000kr, som skatter för en LH F hade kostat, till att krydda upplevelsen i NYC. Limo till hotell, extra champagne etc![]()