Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Intressanta svar! Även jag som åker KLR - ARN, ARN - KLR varje vecka upplever mycket av dom problemen som du beskriver. Tycker verkligen inte om dom JetTime brandade ATR 72-500 som dom har börjat trafikera sträckan med. (SAS brandade ATR 72-600 är helt okej tycker jag).

Någon som vet om även Cimber kommer börja trafikera ARN - KLR linjen?
Inte Cimber, Flybe kommer in i höst/vinter istället. Det svar jag fått är som sagt att det from "snart" endast kommer vara SAS brandade ATR72 500 och 600. Dessutom finns ju beställning på 12(?) splitternya 600or som sas ska wet-leasa ut
 
Inte Cimber, Flybe kommer in i höst/vinter istället. Det svar jag fått är som sagt att det from "snart" endast kommer vara SAS brandade ATR72 500 och 600. Dessutom finns ju beställning på 12(?) splitternya 600or som sas ska wet-leasa ut

Flybe ska det vara :) Ok, bara att hoppas på att "snart" verkligen är snart... JetTimes gamla maskiner är inget kul att sitta i.
Vet inte om jag bara har haft otur med vädret, men upplever JetTimes maskiner som betydligt skakigare/ostabilare än dom "vanliga" SAS brandade maskinerna.
 
Flybe ska det vara :) Ok, bara att hoppas på att "snart" verkligen är snart... JetTimes gamla maskiner är inget kul att sitta i.
Vet inte om jag bara har haft otur med vädret, men upplever JetTimes maskiner som betydligt skakigare/ostabilare än dom "vanliga" SAS brandade maskinerna.
Jag har noterat samma sak, av flygtekniskt kunnig person har jag fått förklarat för mig att då de planen är så pass gamla har en hel del stabiliseringsåtgärder designats in i senare modeller. Även att dessa maskiner går in mkt "hårdare" för landning än de mer moderna. 600 serien tex upplever jag gå in på bra mkt lägre gaspådrag än de här riktigt gamla JetTime maskinerna. En av de är från 98 så de har några år på nacken
 
Jag har noterat samma sak, av flygtekniskt kunnig person har jag fått förklarat för mig att då de planen är så pass gamla har en hel del stabiliseringsåtgärder designats in i senare modeller. Även att dessa maskiner går in mkt "hårdare" för landning än de mer moderna. 600 serien tex upplever jag gå in på bra mkt lägre gaspådrag än de här riktigt gamla JetTime maskinerna. En av de är från 98 så de har några år på nacken



JZZ och JZY är de äldsta. Levererades till American Eagle 1998

Jet time:
Jet Time Fleet of ATR (Active) | Airfleets aviation

Flybe:
Flybe Nordic Fleet of ATR (Active) | Airfleets aviation
 
Last edited:
Jag skakar liv i en död tråd.

Denna morgon, samma flight som vanligt, serverades inget kaffe i kabinen.
När vi frågade fick vi ett rätt trött och allmänt drygt svar tillbaka (4ggr på bred danska då det var omöjligt att förstå) att vattenkokaren är trasig.
Då vi numer är något av experter på just detta ämnet påpekade jag och min stolskamrat att det finns ingen vattenkokare på detta planet.
Varmvatten lastas av ground crew från flygplatsen. Återigen samma trötta och halvdryga svar att det hur som helst inte fanns nått vatten.

Efter att samma herre gått en vända i hela kabinen med chokladbitar, som nu mer är standard när kaffe inte serveras, går han och sätter sig i pentryt med sin kollega. En Kollega som annars inte ens synts till i kabinen och inte kommer göra heller under resten av flygningen.

Väl på marken tar vi kontakt med den person som är ansvarig för catering på planet i Visby. Jo då, vatten var lastat och kantinen var det heller inget fel på så det råd vi fick var att skriva till SAS så klart.

Ja se det glamorösa livet i luften :)
 
Kan tillägga att jag på flighten hem idag fick veta varför man valde att rent ut sagt skita i att servera kaffe. CC valde att istället prioritera att ta morgonfika i pentryt. Frukostpaketet intogs då man sprade 10 min på att inte köra servering.

Kollegor till CC överhörde en diskussion mellan mig och en bekant som talade om detta. Pursern kom då fram, en purser jag lärt känna väl nu, och meddelade att morgonens crew hade fått hårda reprimander från cheferna när informationen vi delade med oss av till sas imorse slog ned.
 
Jag skakar liv i en död tråd.

Denna morgon, samma flight som vanligt, serverades inget kaffe i kabinen.
När vi frågade fick vi ett rätt trött och allmänt drygt svar tillbaka (4ggr på bred danska då det var omöjligt att förstå) att vattenkokaren är trasig.
Då vi numer är något av experter på just detta ämnet påpekade jag och min stolskamrat att det finns ingen vattenkokare på detta planet.
Varmvatten lastas av ground crew från flygplatsen. Återigen samma trötta och halvdryga svar att det hur som helst inte fanns nått vatten.

Efter att samma herre gått en vända i hela kabinen med chokladbitar, som nu mer är standard när kaffe inte serveras, går han och sätter sig i pentryt med sin kollega. En Kollega som annars inte ens synts till i kabinen och inte kommer göra heller under resten av flygningen.

Väl på marken tar vi kontakt med den person som är ansvarig för catering på planet i Visby. Jo då, vatten var lastat och kantinen var det heller inget fel på så det råd vi fick var att skriva till SAS så klart.

Ja se det glamorösa livet i luften :)
Trodde nästan att du var på semester och slutat flyga då inga nya rapporter kom in - för inte kunde väl saker börjat fungera.
 
Toppen