Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

Intressanta svar, låter mer som något man får höra av en kollega i ett fikarum eller på krogen mer än "svar till kund".

När det är så korta flighter blir det ju bara ren transportsträcka och ingen tid för njutning, eller? :)
OT, men..

Jag tror min bästa kommersiella flight någonsin varit just VBY-BMA. Med minsta storleken jetstream (heter den väl) opererad av direktflyg. Tror vi var tre eller fyra pax, öppen gardin in till cockpit. Gnistrande vinterdag över Östersjön, och timingen var perfekt med solnedgång som började efter några minuter och slutade strax före Bromma.

Och ett trevligt litet flygplan för man verkligen känner att man flyger (men säkert inte så roligt om det är mycket turbulens).

Nej, det var ingen champagne (ingen servering alls och det finns inte ens toalett på planet), men även en kort flygning kan vara väldigt mycket mer än en transportsträcka.

(slut på morgonens OT-post)

OT, men..

Jag tror min bästa kommersiella flight någonsin varit just VBY-BMA. Med minsta storleken jetstream (heter den väl) opererad av direktflyg. Tror vi var tre eller fyra pax, öppen gardin in till cockpit. Gnistrande vinterdag över Östersjön, och timingen var perfekt med solnedgång som började efter några minuter och slutade strax före Bromma.

Och ett trevligt litet flygplan för man verkligen känner att man flyger (men säkert inte så roligt om det är mycket turbulens).

Nej, det var ingen champagne (ingen servering alls och det finns inte ens toalett på planet), men även en kort flygning kan vara väldigt mycket mer än en transportsträcka.

(slut på morgonens OT-post)
Dessvärre är det endast ATR72 som flyger numer såväl BRA (SverigeFlyg) som SAS...då och då dyker en SAAB2000 upp som gubben i lådan

Interessant svar. Det er vel cirka hvad man kan forvente - måske lidt over...

Mit billede af JetTime er dog blevet noget anderledes.. Jeg har mødt administrerende direktør i JetTime ved et par lejligheder og der har både han og JetTime virket ganske professionelle. Sådan er virkeligheden tydeligvis ikke altid, det her er godt nok pinligt.

Ville bara dela med mig av hur magiskt det var med hårdvaran på linjen imorse.
Det här kallar jag "flexible seating arrangement"
Men det är sånt som händer, i övrigt var allt rosenskimrande, slapp till och med spä ut min egen juice idag, för den var helt slut.

edit: ps. jag tror jag ska sluta påpeka vad som är fel så ofta, kanske ska påpeka vad som är bra istället from nu ds.

Last edited:
HAHA ni är ju helt fantastiska :D
Har dessvärre spenderat hela dagen åt att vår-städa hönshuset så har inte suttit vid datorn förens nu.

Head of Sales träffade jag personligen under pendlarträffen för VBY i November, fick bra kontakt och har under vintern/våren skrivit ett antal ideer och förslag till hen, men inte innan har hen ringt tillbaka till mig och fört dialog på detta sättet.

Ok, here goes, först och främst, jag listar upp frågorna här och skriver svaret jag fick under varje fråga. (sorry om det tjatas)

1) JetTime tillåter EJ användandet av hörlurar från det att du stiger på planet tills "lampan med säkerhetsbälte" släcks, samt från att den tänds igen inför inflygning tills man lämnar flygplanet. Detta är ca 60% av hela flighten. Vad jag vet finns ingen annan operatör eller ens SAS själva som begär detta.
Svar från SAS: Detta är något som JetTime själva har i sina säkerhetsföreskrifter, dessvärre inget SAS kan rucka på då dessa rutiner följer med crew som utför flygningen. Dock ska det upphöra när FlyBe tar över i höst/vinter

2) Sedan Mars 2015 har JetTime helt slutat servera Kaffe/The till pax i GO klass, de hänvisar till baksidan av cafe sortimentet där det finns en formullering om selektiv service på linjen VBY-ARN, det står däremot ingenting om att kaffe inte skall serveras. Självklart sker ingen annan ombord-försäljning till GO heller
Svar från SAS: Detta har visat sig vara ett utnyttjat kryphål av JetTime för att blidka sin personal. Vissa destinationer som SAS normalt sett flyger små plan på, som då även är korta flighter, har ändå inlagt i rutt-planeringen ett stort plan. För VBY är det almedalsveckan som spökar då det tas in en 737 hela den veckan. Så, i rutinerna står att när det stora planet används skall ombord-försäljning ej utföras och all servering i GO skall dras in. Detta helt enkelt pga tid i ratio till antal pax. MEN, Jettime har alltså utnyttjat denna lilla skrivelse till att helt sluta servera i GO konsekvent "för det står ju att vi får bedöma det själva". Sen den 28/4 togs en ny tillfixad process beskrivning i bruk. Den beskriver att detta med serverings undantaget får ENDAST ske när den stora maskinen används inte annars. Jag har även märkt av att det börjat ske förändring på linjen senaste veckorna. Lagom fult gjort JT...
SAS medger att detta hade inte uppmärksammats om inte jag och andra som mig påpekat detta till SAS.

3) Sedan 1/4 2015 har Jettime helt slutat flyga med de ATR72-600 Maskiner som användes från starten av linjen innan. Dessa har istället ersatts av en blandad flotta av SAS brandade maskiner och JetTime brandade maskiner (se bild). De JetTime brandade flygplanen är i STORT behov av renovering. Det är mer än 25% trasiga stolsryggar, de är olåsta och lutar således bakåt när någon sätter sig i de. Det finns flertalet brickbord som är helt trasiga och är lagade med antingen Silvertejp eller infant-belts! (se bilder)
Svar från SAS: Detta ville personen inte riktigt erkänna sanningen helt ut på, jag frågade rakt ut om det är lite en konsekvens av att de förlorat avtalet...mjo njae inte riktigt... Hur som helst, de plan som användes första 9 månaderna var SAS två sprillans nya plan. Dessa roterade ut på andra linjer i början på året. De skulle ersättas av JetTimes leasade SAS brandade flygplan av ATR72-500 modell (senare). Dessvärre hade Jettime den fina ideen att de inte alls tänkte använda de planen som det var tänkt, utan istället grävde de fram 2-3 av sina absolut äldsta minst underhållna plan och började flyga med det helt utan SAS medgivande (enligt Head of Sales iaf...) Det var för hen fullständigt oacceptabelt att konsekvent flyga med maskiner som inte var SAS brandade till att börja med. När det sedan hade börjat utredas varför så var svaret från JetTime att deras andra plan fastnat i service och kabin-refresh. Det var också därför de flög med plan som hade fel på brickbord och sätesryggar. Även detta var något som Head of Sales blivit helt rasande över. Nu ska de JetTime brandade planen vara borta innan Juni börjar, detta försäkrades jag. Det innbär också att samtliga av de kabiner som är trasiga in absurdum även försvinner i samband med det. Då får nämligen JetTime tillgång till ett par splitter nya ATR72-600 som SAS fått levererat.

4) Flertalet tillfällen senaste veckorna har kaffe/the EJ serverats även i PLUS, detta med hänvisning till att varmvatten ej lastats på antingen VBY eller ARN, detta har aldrig skett tidigare någon gång.
Svar från SAS: Detta är en kombination av slarv från markpersonal, crew (Som ska lägga nybeställning) och att maskinerna som tagits i bruk (se punkt 3) saknat vattenkokare och därför måste lastas med varmvatten varje vända.

5) Sedan 1/4 har frekvensen på försenad ankomst / avgång ökat markant, det verkar vara dels på grund av otroligt tight planering av CC personal som byts mellan linjer på ARN och ankommer sent / fel. Dels pga tekniska omständigheter med de maskiner som nu mer används
Svar från SAS: SAS är medvetna om att JetTime roterar runt sina CC rätt tight och tungt. Det har under hela avtalet slirats rejält på denna punkten, utan att gå in på detaljer så ligger det definitivt i argumentationen kring varför man väljer att avsluta samarbetet.

6) Vid ett tillfälle, den 8/4 2015 flight SK086, fick vi information kvällen innan att planet var inställt. Jag ställde in hela min arbetsdag pga detta då vi blev ombokade till 09:25 flighten efter som i effekt krashar hela min dag. Under dagen fick jag likväl information att den flighten faktiskt avgick på morgonen med 13 PAX som "råkade vara på plats"
Svar från SAS: Detta fick jag inget annat svar på än att det var mkt märkligt, men informationen som letats fram var att kära gamla OY-JZU återigen haft problem med högermotor, brukar vara förgasaren som låser sig. Den ställdes därför in på morgonen efter och samtliga bokades om. På morgonen kommer kapten och crew till maskinen för att supportera teknikern som ska få igång maskinen, den ska flygas till ARN för reparation/service/vettetusanegentligen. När det visar sig att maskinen startar utan problem väljer kaptenen att låta de PAX som ändå var på plats åka med till ARN. Inget SAS hade någon avvikelse-rapport på ens.

7) Under två månaders tid har seating config varit frekvent fel, JetTime har 3 olika versioner i sina plan, en med 18 rader, en med 19 rader och en med 20 rader. Det verkar som att SAS får fel information om vilket plan som skall användas och bokar upp baserat på det. Men när ett plan planerat med 20 rader istället ersätts av det med 18 rader utbryter smärre kaos, jag har själv som EBD meddelats två tillfällen vid Gate att jag är på "Stand By" för boarding pga att jag tilldelats ett säte som inte finns.
Svar från SAS: Se fråga 3, detta är ännu ett problem när JetTime inte använder de maskiner de i förväg meddelat in, samt att de inte varit särskilt noggranna med vilken kabin-config deras maskiner haft.

Så hoppas det gav någon något. Mig gav det en hel del :)
Dessutom fick jag chansen att fråga lite annat smått och gott också men det håller jag för mig själv :D

Intressanta svar! Även jag som åker KLR - ARN, ARN - KLR varje vecka upplever mycket av dom problemen som du beskriver. Tycker verkligen inte om dom JetTime brandade ATR 72-500 som dom har börjat trafikera sträckan med. (SAS brandade ATR 72-600 är helt okej tycker jag).

Någon som vet om även Cimber kommer börja trafikera ARN - KLR linjen?

Toppen