Senaste nytt

Inget mer kaffe i Go? (en fråga som inte härstammar från "äkta" sas utan endast på en liten linje)

HAHA ni är ju helt fantastiska :D
Har dessvärre spenderat hela dagen åt att vår-städa hönshuset så har inte suttit vid datorn förens nu.

Head of Sales träffade jag personligen under pendlarträffen för VBY i November, fick bra kontakt och har under vintern/våren skrivit ett antal ideer och förslag till hen, men inte innan har hen ringt tillbaka till mig och fört dialog på detta sättet.

Ok, here goes, först och främst, jag listar upp frågorna här och skriver svaret jag fick under varje fråga. (sorry om det tjatas)

1) JetTime tillåter EJ användandet av hörlurar från det att du stiger på planet tills "lampan med säkerhetsbälte" släcks, samt från att den tänds igen inför inflygning tills man lämnar flygplanet. Detta är ca 60% av hela flighten. Vad jag vet finns ingen annan operatör eller ens SAS själva som begär detta.
Svar från SAS: Detta är något som JetTime själva har i sina säkerhetsföreskrifter, dessvärre inget SAS kan rucka på då dessa rutiner följer med crew som utför flygningen. Dock ska det upphöra när FlyBe tar över i höst/vinter

2) Sedan Mars 2015 har JetTime helt slutat servera Kaffe/The till pax i GO klass, de hänvisar till baksidan av cafe sortimentet där det finns en formullering om selektiv service på linjen VBY-ARN, det står däremot ingenting om att kaffe inte skall serveras. Självklart sker ingen annan ombord-försäljning till GO heller
Svar från SAS: Detta har visat sig vara ett utnyttjat kryphål av JetTime för att blidka sin personal. Vissa destinationer som SAS normalt sett flyger små plan på, som då även är korta flighter, har ändå inlagt i rutt-planeringen ett stort plan. För VBY är det almedalsveckan som spökar då det tas in en 737 hela den veckan. Så, i rutinerna står att när det stora planet används skall ombord-försäljning ej utföras och all servering i GO skall dras in. Detta helt enkelt pga tid i ratio till antal pax. MEN, Jettime har alltså utnyttjat denna lilla skrivelse till att helt sluta servera i GO konsekvent "för det står ju att vi får bedöma det själva". Sen den 28/4 togs en ny tillfixad process beskrivning i bruk. Den beskriver att detta med serverings undantaget får ENDAST ske när den stora maskinen används inte annars. Jag har även märkt av att det börjat ske förändring på linjen senaste veckorna. Lagom fult gjort JT...
SAS medger att detta hade inte uppmärksammats om inte jag och andra som mig påpekat detta till SAS.


3) Sedan 1/4 2015 har Jettime helt slutat flyga med de ATR72-600 Maskiner som användes från starten av linjen innan. Dessa har istället ersatts av en blandad flotta av SAS brandade maskiner och JetTime brandade maskiner (se bild). De JetTime brandade flygplanen är i STORT behov av renovering. Det är mer än 25% trasiga stolsryggar, de är olåsta och lutar således bakåt när någon sätter sig i de. Det finns flertalet brickbord som är helt trasiga och är lagade med antingen Silvertejp eller infant-belts! (se bilder)
Svar från SAS: Detta ville personen inte riktigt erkänna sanningen helt ut på, jag frågade rakt ut om det är lite en konsekvens av att de förlorat avtalet...mjo njae inte riktigt... Hur som helst, de plan som användes första 9 månaderna var SAS två sprillans nya plan. Dessa roterade ut på andra linjer i början på året. De skulle ersättas av JetTimes leasade SAS brandade flygplan av ATR72-500 modell (senare). Dessvärre hade Jettime den fina ideen att de inte alls tänkte använda de planen som det var tänkt, utan istället grävde de fram 2-3 av sina absolut äldsta minst underhållna plan och började flyga med det helt utan SAS medgivande (enligt Head of Sales iaf...) Det var för hen fullständigt oacceptabelt att konsekvent flyga med maskiner som inte var SAS brandade till att börja med. När det sedan hade börjat utredas varför så var svaret från JetTime att deras andra plan fastnat i service och kabin-refresh. Det var också därför de flög med plan som hade fel på brickbord och sätesryggar. Även detta var något som Head of Sales blivit helt rasande över. Nu ska de JetTime brandade planen vara borta innan Juni börjar, detta försäkrades jag. Det innbär också att samtliga av de kabiner som är trasiga in absurdum även försvinner i samband med det. Då får nämligen JetTime tillgång till ett par splitter nya ATR72-600 som SAS fått levererat.

4) Flertalet tillfällen senaste veckorna har kaffe/the EJ serverats även i PLUS, detta med hänvisning till att varmvatten ej lastats på antingen VBY eller ARN, detta har aldrig skett tidigare någon gång.
Svar från SAS: Detta är en kombination av slarv från markpersonal, crew (Som ska lägga nybeställning) och att maskinerna som tagits i bruk (se punkt 3) saknat vattenkokare och därför måste lastas med varmvatten varje vända.

5) Sedan 1/4 har frekvensen på försenad ankomst / avgång ökat markant, det verkar vara dels på grund av otroligt tight planering av CC personal som byts mellan linjer på ARN och ankommer sent / fel. Dels pga tekniska omständigheter med de maskiner som nu mer används
Svar från SAS: SAS är medvetna om att JetTime roterar runt sina CC rätt tight och tungt. Det har under hela avtalet slirats rejält på denna punkten, utan att gå in på detaljer så ligger det definitivt i argumentationen kring varför man väljer att avsluta samarbetet.

6) Vid ett tillfälle, den 8/4 2015 flight SK086, fick vi information kvällen innan att planet var inställt. Jag ställde in hela min arbetsdag pga detta då vi blev ombokade till 09:25 flighten efter som i effekt krashar hela min dag. Under dagen fick jag likväl information att den flighten faktiskt avgick på morgonen med 13 PAX som "råkade vara på plats"
Svar från SAS: Detta fick jag inget annat svar på än att det var mkt märkligt, men informationen som letats fram var att kära gamla OY-JZU återigen haft problem med högermotor, brukar vara förgasaren som låser sig. Den ställdes därför in på morgonen efter och samtliga bokades om. På morgonen kommer kapten och crew till maskinen för att supportera teknikern som ska få igång maskinen, den ska flygas till ARN för reparation/service/vettetusanegentligen. När det visar sig att maskinen startar utan problem väljer kaptenen att låta de PAX som ändå var på plats åka med till ARN. Inget SAS hade någon avvikelse-rapport på ens.


7) Under två månaders tid har seating config varit frekvent fel, JetTime har 3 olika versioner i sina plan, en med 18 rader, en med 19 rader och en med 20 rader. Det verkar som att SAS får fel information om vilket plan som skall användas och bokar upp baserat på det. Men när ett plan planerat med 20 rader istället ersätts av det med 18 rader utbryter smärre kaos, jag har själv som EBD meddelats två tillfällen vid Gate att jag är på "Stand By" för boarding pga att jag tilldelats ett säte som inte finns.
Svar från SAS: Se fråga 3, detta är ännu ett problem när JetTime inte använder de maskiner de i förväg meddelat in, samt att de inte varit särskilt noggranna med vilken kabin-config deras maskiner haft.


Så hoppas det gav någon något. Mig gav det en hel del :)
Dessutom fick jag chansen att fråga lite annat smått och gott också men det håller jag för mig själv :D
 
Intressant att läsa även för mig som flyger SAS Linköping-Köpenhamn med Jettime. Man ska inte gå ombord törstig/kaffesugen, har jag lärt mig...varierar beroende på crew och dag.
 
Kom nettopp av tidenes herligste flight ARN-VBY-ARN.

OY-JZV tok turen, fresh og fin inni uten noen problemer med interiøret, kaffe, te, vann og servering - men viktigst av alt et helt amazing crew.

Dette stemmer ikke. Nextjet og/eller estonian har samme regel. Jeg fikk "hoinnkjeft" når jeg satt ombord i tidenes verste bråkende fly (les: saab340). Tok på meg headsettet av rent BEHOV, men nope. Det var ikke lov. Det gjorde fysisk vondt i ørene....



Selv om det aldri har skjedd før, betyr ikke at det kan begynne å skje :p Det er ikke uvanlig at det kan forekomme feil i lasting av vann. Men om det er tilfelle eller om det er en dårlig unnskyldning er vanskelig å si.

Hva gjelder alle andre elementer så er du nok ikke alene om - også i SAS konsernet - å glede deg til at Jettime blir borte. Blir bra når flybe kommer inn og tar over ATR-operasjonene for SAS; for et fantastisk finsk crew flybe har på sine freshe, moderne ATR's :) Merk at SAS ikke har noen som helst form for kontroll på crew planning eller flight planning hos jettime. Det eneste SAS kan gjøre her er å sette en vond finger i siden på jettime og si "FIX IT!". Men til syvende og sist er det jettime som ordner med dette selv, dessverre.

Well, what did I say... ;)
 
Intressant svar. Jag gör följande två reflektioner.

1. Beställaren, tillika din avtalsmotpart, skyller genomgående på underleverantören. Det är inte OK i någon bransch. Vill inte ens tänka på vad mina klienter skulle säga om jag lade skulden på t.ex. ett lokalt ombud/underleverantör. Självklart ska jag lastas för det, det är ju trots allt jag som valt underleverantören och endast jag som kan ställa krav fortsättningsvis. Om inte annat säger det något om min kompetens i urvalsprocessen.

2. Beställaren utlovar guld och gröna skogar going forward. Låt oss se hur det blir med det.
 
Toppen