Senaste nytt

Upprörda känslor vid övervikt på Arlanda - polis tillkallad

jth

Medlem
Rolig läsning denna tråd som snabbt fylls av olika spekulationer, gissningar och annat gött. Vet någon vad som hände på riktigt, vilket bolag det rör sig om och finns det en trovärdig källa?

Vad jag förstår så var det Pegasus airlines till Istanbul som skulle gå 13.50 igår. Den blev försenad till 14.35. Jag har dock ingen förstahandskälla på detta.
 

In_Sweden

Medlem
Det låter himla dramatiskt. Om jag vet med mig att jag har övervikt brukar jag (förutsatt att flygbolag och flygplats tillåter) använda self service bag drop. Jag har kommit igenom med 3-5kg på så sätt, utan att behöva fråga, eller riskera att betala.

Intressant, jag har alltid inbillat mig att det är de lätta väskorna som kastas längst/hårdast. Av ren nyfikenhet, har du något exempel på hur de tunga väskorna särbehandlas negativt? Själv har jag nog aldrig haft en väska över 20 kg incheckat men visst har skador uppstått hur som helst.

Ursäkta om det är lite off topic!
Jag har aldrig fått några märkbara skador på bagaget när jag har rest tungt. En orange "heavy" tag brukar se till att det åtminstone inte misshandlas allt för mycket med mening.
 

Dr. Miles

Expert
Det låter himla dramatiskt. Om jag vet med mig att jag har övervikt brukar jag (förutsatt att flygbolag och flygplats tillåter) använda self service bag drop. Jag har kommit igenom med 3-5kg på så sätt, utan att behöva fråga, eller riskera att betala.
OT svar
Vid SAS bag drop fick jag ett meddelande vilket bad mig att tillkalla personalen, trots att min väska inte vägde 23 kg alla gånger jag fick felmeddelande.
 

Palazzi

Medlem
Ja, Turkish incheckningar :p
En gång, på ett nattflyg, var det en som hävdade vid planet att hon fått bekräftat att en stor parabolantenn skulle med som handbaggage.
Jag fattar dock inte hur tusan man passerar säkerhetskontrollen med något platt på 70cm i diameter, utan att någon hejdar en.
Eller säljer de paraboler airside på ARN? :S

On topic: Bara att betala o knyta handen i fickan - läropengar :)
 

Skyraider

Medlem
De
Ja, Turkish incheckningar :p
En gång, på ett nattflyg, var det en som hävdade vid planet att hon fått bekräftat att en stor parabolantenn skulle med som handbaggage.
Jag fattar dock inte hur tusan man passerar säkerhetskontrollen med något platt på 70cm i diameter, utan att någon hejdar en.
Eller säljer de paraboler airside på ARN? :S

On topic: Bara att betala o knyta handen i fickan - läropengar :)

I DXB såg jag en person som tog med sig en stor golvfläkt genom säkerhetskontrollen. Det gick bra. Oklart vilket flygbolag den resenären skulle resa med dock.
 

Mike@GOT

Medlem
Vi som arbetar med check-in vet att vissa länder och destinationer är mer, låt oss säga utmanande, än andra. Om jag hade tagit emot mutor på flighter mer Iran Air varje gång jag blivit erbjuden så hade jag varit miljonär idag. På reguljärflighter till t.ex. Makedonien, Bosnien eller Serbien är det inte ovanligt att vi tar betalt för hundratals överviktskilon varje flight.

Att folk bråkar som familjen i artikeln, det vill säga att vi tar hjälp av polis eller väktare, händer varje incheckningsgång endast några enstaka gånger varje år. Dock är det betydligt vanligare att vi hamnar i diskussioner med passagerare (till främst Östeuropa) som ibland kan bli hätska när de anser sig ha rätt till både det ena och det andra trots att reglerna är fetmarkerade i rödfärg i bokningen som de själva har skrivit ut och ger till oss.
 

Palazzi

Medlem
OT svar
Vid SAS bag drop fick jag ett meddelande vilket bad mig att tillkalla personalen, trots att min väska inte vägde 23 kg alla gånger jag fick felmeddelande.

Fick jag också förut, så fort väskan passerade 20kg. Något förinställt i maskinen som registrerar alla väskor över 20kg som "tungt bagage" o det ska därmed manuellt sättas en en sådan tagg på. Tydligen en fabriksinställning som manuellt måste anpassas till det bolag man använder (sa SAS). Problemet återkom vid varje reset av maskinen...
 

In_Sweden

Medlem
OT svar
Vid SAS bag drop fick jag ett meddelande vilket bad mig att tillkalla personalen, trots att min väska inte vägde 23 kg alla gånger jag fick felmeddelande.
Fick jag också förut, så fort väskan passerade 20kg. Något förinställt i maskinen som registrerar alla väskor över 20kg som "tungt bagage" o det ska därmed manuellt sättas en en sådan tagg på. Tydligen en fabriksinställning som manuellt måste anpassas till det bolag man använder (sa SAS). Problemet återkom vid varje reset av maskinen...

Jag har haft väskor på minst 25.5, som inte har varit problem från BGO, annars har det sällan gått över 24 med SAS. Där emot så har jag haft väskor på under 20kg där den har sagt ifrån då väskan varit mycket stor (då har den också sagt att väskan är för stor/hög). Men sen har jag också haft runt 25kg på Norwegian, där biljetten inte tillåtit mer än 20.
Kanske jag har haft tur?
 

Mike@GOT

Medlem
Jag kan tillägga att vi givetvis använder sunt förnuft - om passagerarna är trevliga mot oss och förklarar varför de har med sig mer än de får ha kan vi hjälpa till att släppa lite på reglerna för att göra livet lättare för människan som står framför oss. Ett typexempel är människor som är lite utsatta, till exempel unga eller gamla som reser själva.

Har man mer än 32 kg, som är max, är det dock totalstopp. Jag släpper personligen aldrig någonsin mer än 32,0, oavsett om det är så lite som 31,1. Det finns lagar att följa och det finns gränser för vad vi utsätter vår bagagepersonal för.
 
Jag personligen har aldrig haft problem med övervikt senaste 3,5 året. Menar jag kan resa på SAS ungdom 797SEK T/R Luleå från Stockholm och checka in 3 x 23kg med ett Eurobonus Guld. Enda stället jag haft problem när de gäller att en väska väger mer än 23 kilo och jag har rätt att checka in 69kg är USA, detta gäller SAS att nej då var det att packa om för min väska vägde 24,5 kilo. Detta trots att jag fick checka in 69 kg fick jag packa över 1,5kg till mitt handbagage istället.... Jag kan köpa om dom ber en packa om för att väskan väger över 32kg för de är arbetslagar som styr där men 1,5 kg när de har businesspax som får checka in 32kg väskor.

Rent generellt kollar jag aldrig vad mina väskor väger innan jag åker för man får checka in så hutlöst mycket vikt när man flyger business och first. Sen samtidig har guldkort på samma bolag eller allians blir de ännu mer.

Från Nya Zeeland checkade jag in totalt 59kg efter 3 veckors roadtrip, det är mitt rekord.
 
Toppen