Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

FCO - CPH igår eftermiddag.

Vi är ett sällskap med 4 vuxna och 2 1.5 åringar. Vi får broken seats där 3 hamnar på en rad och 1 på raden bakom ytter säte (3x3 config).
Jag sätter mig på det ensamma sätet, pga min längd 1.98cm och SAS fördjävligt dåliga utrymme i GO på Boeing planen så tvingas jag sitta på sniskan med ena knät inkilat mot stolsryggen framför mig. Annars kan inte min dotter sitta i mitt knä alls.
När flygvärdinnan kommer med flytväst och bälte till dottern tittar hon skeptiskt på min stolsficka, på svår och stressad danska försöker hon förklara att hon MÅSTE sätta flytvästen i stolsfickan.
Jag försöker förklara att "ja det blir ju svårt för då får inte mina ben plats här, kan vi inte lägga den på golvet eller i hyllan?
"Nej det går inte, den MÅSTE sitta i DIN stolsficka!
"ok men kan vi inte sätta den i stolsfickan framför, där sitter min fru?"
"NEJ! Då får ni sätta barnet i hennes knä!" sagt och gjort, vi flyttar barn och bälte fram en rad.
Nu kommer Pursern fram, en äldre gråhårad herre, lång och ståtlig, han frågar vad som står på. Flygvärdinnan försöker förklara att allt är utrett.
Men icke! Nu påpekar Pursern att det här går inte för sig, det kan inte sitta två barn på samma 3 rad, det finns bara 4 syrgasmasker!
Så nu ska min fru byta plats med mig istället domderar han. Hade kanske gått bra om det inte var för att min fru är flygrädd och känner omedelbart att sitta brevid främlingar med dottern i knät inte kommer fungera...visst det är vårt problem såklart men nu kändes det inge bra.
Pursern stirrar på oss, suckar mkt mkt mkt ljudligt och får fram ett "jaha, men nu är det så det är, seså lilla damen nu tar du och sätter dig där!" Pekar med hela handen på min plats. Sen vänder han på klacken och stegar upp till fören igen.
Flygvärdinnan väntar tills han kommit hela vägen fram (var på rad 28) sen vänder hon sig till mig, lutar sig innåt och säger tyst: "vi sätter flytvästen i din frus stolsficka istället bara"

...

Service och kalle anka på hög nivå
 

Nemo

Medlem
@Christian Sternudd I princip har CC rätt i sak, för vad hade hänt om ni landat i vatten och flytvästen inte fanns tillhanda, eller syrgasmaskerna inte räckt till? Men uppenbarligen så har något brustit i kommunikationen mellan CC och dig/ditt sällskap eftersom det skapade dålig stämning, det är att beklaga.
 
@Christian Sternudd I princip har CC rätt i sak, för vad hade hänt om ni landat i vatten och flytvästen inte fanns tillhanda, eller syrgasmaskerna inte räckt till? Men uppenbarligen så har något brustit i kommunikationen mellan CC och dig/ditt sällskap eftersom det skapade dålig stämning, det är att beklaga.
Ja klart jag vet att det finns en logisk förklaring till allting, det var bara sättet det hanterades på. Hade vi varit sena på boarding eller pushback eller vad som hade jag tagit lite stress. Men nu var allt frid och lugn men man brusade upp nästan på en gång. I övrigt var jag heller inte otrevlig utan bara förklarade enkelt genom att peka på mina ben att "den går inte in där, hur ska vi göra?"

CC var som sagt bestämd men inte otrevlig, Pursern var den som var otrevlig från sekund 1. Observerade sen under flygningen att han hade en rätt taskig attityd generellt och snäste av både en och annan för lite blandade saker så.
 

MarcusC

Medlem
Lite reflektion från EWR-OSL häromdagen. Överlag helt ok flygning i nya business kabinen.
Men några reflektioner
*Missad välkomstdryck under boarding
*Lååångsam servering
*Två timmar innan ankomst i Oslo tänder man kabinen och någon halvtimme senare rullar frukosten ut...lite tidigt?
*Någon timme innan landning bestämmer besättning sig för att samla in hörlurar!? När man själv sover så märker jag någon drar i sladden till mina egna bose som sitter i min telefon och drar iväg dem. Samma händer kollegan i stolen över gången. Jag vaknade ju till och ser mina lurar är borta så upp och efter flygvärdinnan..och får en liten ursäkt "ojoj det var ju inte bra"...nää inte helt bra är min åsikt .
 

MrPlow

Medlem
Blev nekad prioritytag på CPH för mig och min fästmö. Visade A3G i när vi flög i Go. Tillslut satte hon på det på min väska och för min fästmö så frågade hon sin kollega och hon sa också nej... Men hon kunde vara snäll(!) och göra det ändå.
 
Toppen