Senaste nytt

Betalar ni dricks vid gratis hotellfrukost i USA?

Lönerna är anpassade för dricks av en anledning, att kunden ska få bra service.

Synd bara att man, framförallt i storstäderna, ofta förväntar sig dricks utan att leverera någon som helst service. Jag har varit med om att få tomatsås spilld över mig bara för att tio minuter senare ha samma kypare undrande varför vi inte la någon dricks...

Tillbaka till topic: Jag brukar lägga dricks när jag äter frukost gratis på hotell om det är någon slags kypare där. Bor man på de billigare kedjorna där det är självservering (typ Hampton Inn) så finns det ju inte ens någon att ge dricks till, så där löser det sig självt.

Lönerna är anpassade för dricks av en anledning, att kunden ska få bra service. Är det ok service ger man runt 10%, mycket bra 15%, fantastisk 20+%, dålig 0 och urusel en quarter ;) och ett samtal med managern. Nu kanske det inte är så i hela USA som i princip består av 50 olika länder men i Texas så är det rätt vill jag påstå, dock kan man begränsa sig vid stora notor. Om man nu äter gratis av nån anledning så bör dricksen utgå ifrån vad det hade kostat tycker jag.
Med så låga procentsatser blir du knappast populär i städer som New York eller San Francisco nuförtiden...

Men som tur är så gäller det förhoppningsvis i Texas. För där har de antagligen laglig rätt att åtminstone skadeskjuta dig om du dricksar för lite ;-)

Synd bara att man, framförallt i storstäderna, ofta förväntar sig dricks utan att leverera någon som helst service. Jag har varit med om att få tomatsås spilld över mig bara för att tio minuter senare ha samma kypare undrande varför vi inte la någon dricks...

Tillbaka till topic: Jag brukar lägga dricks när jag äter frukost gratis på hotell om det är någon slags kypare där. Bor man på de billigare kedjorna där det är självservering (typ Hampton Inn) så finns det ju inte ens någon att ge dricks till, så där löser det sig självt.
Många av gratis-frukostarna är ju hämtbuffe. Men en kypare som ställer fram alternativt häller upp kaffe åt sig. Den kaffe gör ju att sin gratis-frukost snabbt blir lika dyr som att gå till Starbucks efter kaffet istället - som dessutom har kort för betalning.

Hur löser ni dricks på en gratis-frukost om ni inte har cash? Kan de ens leverera en 0-nota som man kan fylla i belopp på?

Många av gratis-frukostarna är ju hämtbuffe. Men en kypare som ställer fram alternativt häller upp kaffe åt sig. Den kaffe gör ju att sin gratis-frukost snabbt blir lika dyr som att gå till Starbucks efter kaffet istället - som dessutom har kort för betalning.

Hur löser ni dricks på en gratis-frukost om ni inte har cash? Kan de ens leverera en 0-nota som man kan fylla i belopp på?

Jag har ALDRIG cash i Sverige. Jag har ALLTID cash i USA. Är någon särskild känsla med "greenbacks" :)

Jag har ALDRIG cash i Sverige. Jag har ALLTID cash i USA. Är någon särskild känsla med "greenbacks" :)
Jag försöker alltid ha det i USA - inte för att det är någon särskilt känsla, utan just för deras irriterande system med hur dricksen fungerar... Men typiskt första eller sista dagen så kan det vara lite mer tomt i det facket...

Med så låga procentsatser blir du knappast populär i städer som New York eller San Francisco nuförtiden...

Men som tur är så gäller det förhoppningsvis i Texas. För där har de antagligen laglig rätt att åtminstone skadeskjuta dig om du dricksar för lite ;-)
Om det inte gällde i Texas skulle jag vara rätt ihålig ;) Texas är lite annorlunda överhuvudtaget, Liten risk att jag gör mig impopulär i NYC, i nödfall blir det en mellanlandning på väg någonstans men San Francisco tänkte jag ta ett stopover några dagar till vintern så jag får väl uppdatera mig innan jag ska dit.

Jag har alltid några endollarsedlar i fickan när jag reser i USA. Lägger en dollar vid "gratis"-frukost, om jag själv betalar för frukosten lägger jag 10-20% beroende på hur nöjd jag är. Det är märkligt det där med drickskulturen i USA, går man på restaurangtoaletten sitter det ofta en äldre man vid handfatet med en bunt endollarsedlar framför sig. Man ger honom en sedel och han ger dig en pappersservett att torka händerna på. Inget hindrar dig från att själv ta en pappersservett från hållaren på väggen men ändå ger man honom sedeln, tveksamt om han ens är anställd av restaurangen?

Toppen