Hej alla kloka personer här på BC. Detta har diskuterats förut, men jag känner att det fortfarande inte är helt klarlagt vad som gäller när vi kommer till routingregler.
Här är min story:
Jag håller på och försöker boka en Amex 2-4-1 med Star Alliance till Australien. Nedresan är planerad att gå enligt ARN-CDG-BKK-BNE med Thai. Inga problem!
Efter att ha studerat tillgång hittar jag så en hemresa enligt MEL-PEK-FRA-ARN med Air China. Denna får jag nej på av Tallin. Orsaken är att jag inte får ha olika tredjezon på utresa och hemresa (BKK ligger i sydostasien och PEK i centralasien). Jag har naturligtvis gjort min hemläxa och hittar flera exempel på BC där folk har fått igenom precis sådana routings. T ex
@sunkan här
http://www.businessclass.se/forum/threads/boka-first-class-med-eurobonus-amex-2-4-1-2-för-1-voucher.19864/page-13 ivrigt påhejad av
@Dr. Miles som bekräftar att min routing borde vara ok.
Eftersom jag ansåg att jag hade rätt provade jag enligt bl a budord från
@agehall att prova med en annan agent i Tallin. Men även denne hävdar att reglerna säger att utresa och hemresa måste gå via samma tredjezon. Smått irriterad ringer jag Diamond-supporten som även de bekräftar att reglerna ser ut så. Tyvärr kan ingen av de personer jag pratat med maila mig reglerna, men ungefär detta svar fick jag när jag bad Diamond-supporten maila mig beskedet:
"
Tyvärr kan vi inte svara exakt på om routingen tillåts av Amex Companion ticket då det kan vara andra regler och vi hanterar inte dem.
Du behöver åka via samma zone på både ut och hemresan, ändrar du så du reser via Peking på utresan så kommer det att fungera att åka via Peking på hemresan också. Men har du kvar utresan via Bangkok så behöver du åka via den zonen hem också "South East Asia".
Skulle du boka denna resa som en vanlig EuroBonus resa med olika mellanlands zoner så kostar den 360 000 poäng per person.
"
BC-vänner: Vad gör man nu? Är det bara att resignera och erkänna att de som fått igenom sådana resor haft tur eller kan man kämpa vidare på något sätt?