Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon som testat att boka en Star Alliance-flygning med AMEX hyfsat nya 2-4-1? Jag måste till San Diego i sommar och det är ju som vanligt omöjligt att hitta plåtar ombord SAS så jag utgår från att det blir United eller Lufthansa i slutändan. Någon som vet hur biljettillgången på dessa är, rent generellt?
Det är många här på forumet som nyttjat att boka med star alliance istället för med SAS med sin voucher.
Sök tillgänglighet på ANA eller Uniteds sida så borde du kunna se var det finns tillgänglighet (finns separat tråd om sökning på ANA, för United är det saver award du ska leta efter).

Har inte varit några problem för mig vid min bokning, det gick inte att åka rakaste vägen men inga problem om man åkte via en annan flygplats (bokades med mindre än 14 dagar till avresa)

Är det någon som testat att boka en Star Alliance-flygning med AMEX hyfsat nya 2-4-1? Jag måste till San Diego i sommar och det är ju som vanligt omöjligt att hitta plåtar ombord SAS så jag utgår från att det blir United eller Lufthansa i slutändan. Någon som vet hur biljettillgången på dessa är, rent generellt?

Sök via United.com är mitt tips.. Dela gärna upp per segment funkar också bra, som t.ex. FRA-LAX, LHR-LAX etc. Kan vara lite svårare att hitta platser med United i Business under sommaren på inrikesresor. Då är Air Canada kanske bättre..

Jag har aldrig problem att hitta platser till Nordamerika för en person också under sommaren. Men ibland behövs kreativitet och några extra segment.. Lite jobb, men det är det värt :)

Eurobonus tillåter ju 4+4 segment på en t/r award (8 segment på en enkel!), så varianterna till t.ex. San Diego är ju många...

Ursäkta. svårt att läsa igenom 166 sidor mitt i natten. Vouchern gäller väl inte poäng+pengar? Borde få en voucher i slutet av mars eller början av april men då det ju inte finns några bonusplatser för USA i juli får det bli poäng för pengar. Vet ej om jag ska vänta på vouchern../Per

Ursäkta. svårt att läsa igenom 166 sidor mitt i natten. Vouchern gäller väl inte poäng+pengar? Borde få en voucher i slutet av mars eller början av april men då det ju inte finns några bonusplatser för USA i juli får det bli poäng för pengar. Vet ej om jag ska vänta på vouchern../Per
Korrekt, den gäller inte på poäng+pengar, utan bara på "vanliga bonusbiljetter".

Hej alla kloka personer här på BC. Detta har diskuterats förut, men jag känner att det fortfarande inte är helt klarlagt vad som gäller när vi kommer till routingregler.

Här är min story:

Jag håller på och försöker boka en Amex 2-4-1 med Star Alliance till Australien. Nedresan är planerad att gå enligt ARN-CDG-BKK-BNE med Thai. Inga problem!

Efter att ha studerat tillgång hittar jag så en hemresa enligt MEL-PEK-FRA-ARN med Air China. Denna får jag nej på av Tallin. Orsaken är att jag inte får ha olika tredjezon på utresa och hemresa (BKK ligger i sydostasien och PEK i centralasien). Jag har naturligtvis gjort min hemläxa och hittar flera exempel på BC där folk har fått igenom precis sådana routings. T ex @sunkan här
http://www.businessclass.se/forum/threads/boka-first-class-med-eurobonus-amex-2-4-1-2-för-1-voucher.19864/page-13 ivrigt påhejad av @Dr. Miles som bekräftar att min routing borde vara ok.

Eftersom jag ansåg att jag hade rätt provade jag enligt bl a budord från @agehall att prova med en annan agent i Tallin. Men även denne hävdar att reglerna säger att utresa och hemresa måste gå via samma tredjezon. Smått irriterad ringer jag Diamond-supporten som även de bekräftar att reglerna ser ut så. Tyvärr kan ingen av de personer jag pratat med maila mig reglerna, men ungefär detta svar fick jag när jag bad Diamond-supporten maila mig beskedet:

"
Tyvärr kan vi inte svara exakt på om routingen tillåts av Amex Companion ticket då det kan vara andra regler och vi hanterar inte dem.

Du behöver åka via samma zone på både ut och hemresan, ändrar du så du reser via Peking på utresan så kommer det att fungera att åka via Peking på hemresan också. Men har du kvar utresan via Bangkok så behöver du åka via den zonen hem också "South East Asia".

Skulle du boka denna resa som en vanlig EuroBonus resa med olika mellanlands zoner så kostar den 360 000 poäng per person.
"

BC-vänner: Vad gör man nu? Är det bara att resignera och erkänna att de som fått igenom sådana resor haft tur eller kan man kämpa vidare på något sätt?

Ringa igen (HUACA) tills du kommer fram till en agent som godkänner din routing?

Skall jag tolka dig som att du anser att routingen är tillåten? I så fall baserat på vad? Det jag saknar är reglerna nedskrivna någonstans. Inte lätt att förhålla sig till information som man inte känner till. Tallin-agenten sade att reglerna gällde på hela Star Alliance, så han tyckte att jag skulle leta på staralliance.com.

Jag provar igen imorgon, men det hade varit så skönt att ha något konkret att stötta sig mot, eftersom "men jag känner flera stycken som fått igenom sådana bokningar" samt hänvisningar till BC inte hjälpt.

Skall jag tolka dig som att du anser att routingen är tillåten? I så fall baserat på vad? Det jag saknar är reglerna nedskrivna någonstans. Inte lätt att förhålla sig till information som man inte känner till. Tallin-agenten sade att reglerna gällde på hela Star Alliance, så han tyckte att jag skulle leta på staralliance.com.

Jag provar igen imorgon, men det hade varit så skönt att ha något konkret att stötta sig mot, eftersom "men jag känner flera stycken som fått igenom sådana bokningar" samt hänvisningar till BC inte hjälpt.
En sak du kan prova är, att du ringer till SAS kundtjänst (ej Tallinn) och försöka att boka den routing.
Om SAS agent säger att det är OK routing, bör det fungera även hos Tallinn.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen