Senaste nytt

Debatt om flygets anställningsvillkor

Visst kan man väl beskylla SAS för isen, men piloterna gjorde väl det dom trodde var rätt.
Även om piloterna gjorde det de trodde var rätt så blev det fel. Samma sak med andra haverier där piloterna har gjort det de trott varit rätt men det har blivit fel i alla fall. Beskyller inte piloterna i fallet med Gottröra utan det var en serie av "felaktigheter" som orsakade haveriet.
 
Även om piloterna gjorde det de trodde var rätt så blev det fel. Samma sak med andra haverier där piloterna har gjort det de trott varit rätt men det har blivit fel i alla fall. Beskyller inte piloterna i fallet med Gottröra utan det var en serie av "felaktigheter" som orsakade haveriet.

Det är något svårt att göra rätt ifall det inte går kan jag tycka. Skulle snanare hylla deras insats som såg till att inga liv gick till spillo, kunde nog slutat betydligt värre.
 
Det är något svårt att göra rätt ifall det inte går kan jag tycka. Skulle snanare hylla deras insats som såg till att inga liv gick till spillo, kunde nog slutat betydligt värre.
Det hade gått att göra "rätt" på marken och sett till att isen inte fanns där. Vad som sedan skedde i luften kanske inte gick att göra bättre, det låter jag vara osagt.
 
Och vilken fatality olycka var Norwegian pilotens fel?

Nei.... Nå kjenner jeg at norsk skriftspråk antakeligvis ikke egner seg til denne type debatt. For når jeg får slike spørsmål så lurer jeg på hva folk i det hele tatt har lest :p

-----

Takk til @crazy voyager som har fått med seg essensen i det jeg forsøker å si - og til og med nevner just culture, et interessant fagfelt jeg har lest noen rapporter på. Men det krever bakgrunnskunnskap for å forstå hva dette er, så det er vanskelig å debattere det hvis de man debatterer med ikke vil eller orker å sette seg inn i disse tingene.

Det sier seg selv at debatten avsporer helt når det finnes konkrete bevis på at anstallningsform kan påvirke sikkerheten til en flyvning - og man istedet ender opp med en Norwegian vs. SAS debatt, eller enda mer absurd: snakker om SAS' Gottrøra-ulykke som ikke har noe med anstallningsform att gjøra (når det er lagt fram konkrete flygolycker som er konkludert med å være forårsaket av NETTOPP anstallningsform....). This is too chaotic and all over the place, to bear any fruits - for å si det sånn :)



----

EDIT: Siden det etterspørres info om Norwegian. Anbefaler å lese denne pdf'en: http://www.regulations.gov/contentS...82c781&disposition=attachment&contentType=pdf

"
  1. My name is Stephen Colman. I am a former contract pilot for Norwegian Air Shuttle, and Norwegian Long Haul. My declaration identifies the significant problems and regulatory failures I faced when attempting to seek redress from multiple European countries’ regulators for adverse employment actions taken against me because of my safety reporting. I cannot conceive how the business model to which I was subjected could be consistent with the spirit and intent of Article 17 bis of the U.S-EU Air Transport Agreement.
"
 
Last edited by a moderator:
Om man är inhyrd på timmar är man i alla andra branscher tvungen att prestera på topp hela tiden, har svårt att se varför det skulle vara annorlunda inom flyget. Tror ingen normalt funtad människa skulle bortse från risker för att han/hon är rädd att stöta sig med uppdragsgivaren, speciellt inte när det är risk för liv och lem. Sen kan det finnas många olika sätt för en arbetsgivare att ta hand om sin personal men det är en helt annan fråga, inte alla som ens vill bli anställda utan hellre jobbar för en högre ersättning på timmar.
 
Om man är inhyrd på timmar är man i alla andra branscher tvungen att prestera på topp hela tiden, har svårt att se varför det skulle vara annorlunda inom flyget. Tror ingen normalt funtad människa skulle bortse från risker för att han/hon är rädd att stöta sig med uppdragsgivaren, speciellt inte när det är risk för liv och lem. Sen kan det finnas många olika sätt för en arbetsgivare att ta hand om sin personal men det är en helt annan fråga, inte alla som ens vill bli anställda utan hellre jobbar för en högre ersättning på timmar.

Hvis du har svårt for att se varför, vær så snill å les rapporten. Til de som tror det er det samme å sitte bak et skrivebord som å sitte i en cockpit, dere burde ta en reality check :(
 
Hvis du har svårt for att se varför, vær så snill å les rapporten. Til de som tror det er det samme å sitte bak et skrivebord som å sitte i en cockpit, dere burde ta en reality check :(
Du som har läst genom rapporten kan du väl ta fram citat där det står att flygbolaget med inhyrda personal är farligare än flygbolaget med egen personal? Det har jag skrivit många gånger.
Det är inte konstruktivt att begära andra att läsa genom 308 sidors rapport hela tiden.

När någon frågar mig om flygbiljett säger jag inte "du bör läsa genom hela biljettvillkoren på ExpertFlyer, så förstår du.", utan tar jag fram relevant text ur biljettvillkoren.
 
Det er ingen som har sagt "inhyrd personal er FARLIGERE". Poenget er at risikoen øker for at ting kan skje, hvis man fjerner safety aspects. Luftfarten har i alle år vært bygget på å tette så mange hull som mulig i sveitser-osten. Hver flyulykke som har skjedd har lært oss noe nytt, endret reglement, endret strukturen i fly - ja til og med endret hele oppbygningen av fly (BOACs Comets...). Men så begynte vi å komme inn i 1980-1990 hvor Partnair ulykken skjedde.... Counterfeit parts ble brukt under maintenance av flyget. Resultatet ble: Rudder malfunction due to substandard parts. Substandard parts som ble introdusert fordi flydeler er dyre, og man ikke visste at de billigere partene var av substandard type. En samlet luftfartsbransje gikk igjennom sine fly, og man fant substandard parts selv på Air Force One! Man lærte - man byttet ut - og røyste seg fra ulykken.
I USA skjedde Colgan-air ulykken for noen år siden. Og USA snudde. Det ble strengere krav til piloters erfaring, det ble strengere krav på arbeidstiden til piloter.
http://en.wikipedia.org/wiki/Unapproved_aircraft_part
Vi står i dag ovenfor en situasjon hvor kreative ansettelsesformer skaper en forringet sikkerhetssituasjon. Lowered safety. Tar man en runde med samtaler med piloter i alt fra Ryanair til British Airways, Qantas eller Easyjet - alle sier det samme. Det skaper ikke mer sikkerhet. Vi går feil veg, vi observerer en fare, men pusher framover. På tross av alt vi har lært i fortiden.

Jeg kopierer "Stop pay to fly" sin oppsummering:
"
In collaboration with the University of Ghent and the European Sectoral Social Dialogue Committee for Civil Aviation, ECA has extensively researched bogus self-employment among pilots. The results were compiled in a report that was officially released during the recent ECA conference on “Atypical forms or aircrew employment in the European aviation industry” in Paris.

The results of the research are alarming: more than 1 in 6 pilots in Europe are atypical employees: they work through an agency, as a freelancer or based on a zero-hour contract. 7 out of 10 self-employed pilots work for a low-cost carrier. This so-called “employment” is often used to hide the fact that they are regular employees; after all, they perform the same work as pilots with a fixed contract and therefore there is a relationship of authority between self-employed pilots and the airline that hires them. This bogus construction creates unfair competition and distorts the market.

Pilot quote from the report:
“Competition between pilots (too many pilots on the market) is due to flight schools that train too many people and make false promises. I think the difference in wages and working conditions is caused by the large number of pilots who are looking for work, and who all have a huge debt.”

At the beginning of their career young pilots find themselves in such a weak position that they have to accept poor working conditions, because otherwise they will never land their first job. Airlines take advantage of the surplus of low-hour pilots and make them pay their own type rating or - even worse – their type rating plus line training under the pretext of “gaining experience”. In Europe this is possible because of loopholes in the legislation. Legislation in the field of social security and safety should therefore be adjusted to ensure that above-mentioned models do not jeopardize the safety and wellbeing of crews and passengers.

The ECA research also shows that bogus self-employment affects flight safety. Almost 50% of the self-employed pilots say they encounter difficulties in following instructions of the company because these instructions are in conflict with flight safety.

Self-employed pilots are dependent on the airline that hires them and will therefore not report sick when they are not fit to fly, and will not raise safety concerns, fearing their client will no longer use their services. They have no leg to stand on, since the airline knows there are dozens of low hour pilots eager to joint and bring in money by paying their own type rating (at a multiple of the cost).

Pilot quote from the report:
“I worked for a low-cost airline and it was horrible. Something has to be done in terms of legislation. People dare not to call in sick, could be fired within a moment's notice, and management uses subtle threats to push things through. Terrible working conditions, low pay and zero-hour contracts. For cabin crew, the situation was even worse.”


Pilot quote from the report:
“After thirty years of flying, I have noticed that aviation is not what it used to be. I can not recommend anyone to become a pilot, unless you can get a job with a national airline. Aviation managers violate the law and expect the same of young pilots. As a pilot in Europe you have no job security, no home base for your family and in certain EU member states you are exploited by low-cost airlines. It's an endless race to the bottom that will require its toll sooner or later. Strong demotivation, fatigue, less training and pushing boundaries are many methods used to reduce costs and to pay bonuses to managers. If pilots wouldn't love flying so much, the current working conditions mean there would be no more planes taking off.”

The ECA research makes abundantly clear that bogus self-employment in aviation is more than the avoidance of social security and taxes: the sector's safety is at risk.

The report ends with a call to all stakeholders to take the concerns of airlines and crews seriously. Airlines need flexibility, staff wants more security and there are concerns about unfair competition, not only between companies but also between the pilots themselves. Last but not least, legitimate safety issues give cause for concern. A fair balance between safety provisions and rights of employers and employees is therefore very important.

Nienke Groenendijk, March 2015"
 
Att risken ökar kan man påstå med alla möjliga saker. Det går inte att mäta eller bevisa.

Som jag refererade tidigare, @Tjaeng:s kommentar säger att personal med fast anställning kan äventyra säkerheten med hänvisning till:
Du för fram logiska och rimliga slutsatser. Men problemet ligger i att slutsatser som är det exakt motsatta, dvs att piloter som är för trygga i sin anställning blir riskomedvetna, kostnadsomedvetna, hierarkiskt inpräntade och avundsjukt privilegieskyddande och därigenom äventyrar säkerheten är exakt lika logiska och rimliga.
Diskussion om säkerhetsrisk av inhyrda kabinpersonal | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

För lång tid hade Japan Airlines (JAL) kapten/styrman hade rätt att åka med egen limousine (nej inte egen taxi!) till flygplatsen med hänvisning till pendling skulle orsaka mer stress och det var inte bra för flygsäkerheten.
När JAL gick riktigt dåligt och gick genom konkursskydd togs bort de förmånerna för företaget hade helt enkelt inte råd med detta.
Är flygsäkerhet viktig? Absolut. För varje kost? Nja, det finns prioritets ordning för saker och ting.
 
Toppen