Senaste nytt

Norwegian hotar piloter med konkurs

Magnus_K

Medlem
Är kluven vad jag tycker i frågan...
Jag tycker att piloterna spelar ett högt spel.
I de flest bolag är all personal utbytbar, om så inte är fallet är det dålig ledning som ger en grupp eller individ möjlighet att bli oersättliga.

Jag, liksom andra vill flyga säkert. Att lagar och förordningar ska uppfyllas för att få driva ett bolag som har licens för att utföra en service mot mig som kund ser jag som en självklarhet.
Om dessa regler efterföljs och uppfylls av personal som är billigare ser jag det som ett affärsmässigt beslut och om dyrare personal måste ställa sina platser till förfogande för de andra, så är det tyvärr så verkligheten ser ut.

Samtidigt tycker jag alltid det är tråkigt att se när någon tappa jobbet. Det spelar ingen roll om det skulle vara en fabriksarbetare, VD, pilot etc.
Förändringar driver utvecklingen framåt för att kunna ge oss konsumenter det vi söker.
 
A

Aurora

Guest
Är kluven vad jag tycker i frågan...
Jag tycker att piloterna spelar ett högt spel.
I de flest bolag är all personal utbytbar, om så inte är fallet är det dålig ledning som ger en grupp eller individ möjlighet att bli oersättliga.

Jag, liksom andra vill flyga säkert. Att lagar och förordningar ska uppfyllas för att få driva ett bolag som har licens för att utföra en service mot mig som kund ser jag som en självklarhet.
Om dessa regler efterföljs och uppfylls av personal som är billigare ser jag det som ett affärsmässigt beslut och om dyrare personal måste ställa sina platser till förfogande för de andra, så är det tyvärr så verkligheten ser ut.

Samtidigt tycker jag alltid det är tråkigt att se när någon tappa jobbet. Det spelar ingen roll om det skulle vara en fabriksarbetare, VD, pilot etc.
Förändringar driver utvecklingen framåt för att kunna ge oss konsumenter det vi söker.

Hva som skjer når man får et konglomerat av piloter ansatte et sted, fly på AOC ett sted, virituelle flyselskap som selger billetter uten å ha den daglige drift av trafikken....
 

Magnus_K

Medlem
Som jag skrev innan, lagar och förordningar ska uppfyllas och följa säkerhetskrav. Om det är fortfarande osäkert så är det inte fel på personerna som uppfyller dessa utan fel på systemets uppbyggnad.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
A

Aurora

Guest
Som jag skrev innan, lagar och förordningar ska uppfyllas och följa säkerhetskrav. Om det är fortfarande osäkert så är det inte fel på personerna som uppfyller dessa utan fel på systemets uppbyggnad.

Problemet er når lover og förordningar er for dårlige. Dette er bekreftet flere gang fra flyvende i Europa, bl.a beskrevet her: Home | Dead Tired
Å gå seg "blind" på å tro at vi har et velfungerende lovverk som plukker vekk alle sikkerhetsrisikoer er way too naive IMO. Det finnes så mange snarveger og "lure løsninger" at man kunne fått bakoversveis av halvparten. Hvis det høres lugubert ut, så er det lugubert. Selv om lovgivningen tillater den ordningen.

EDIT: Eller enda bedre illustrert: Avies AS flyver enda i Sverige. På oppdrag fra den svenske stat. Om ikke DET er en fallitt-erklæring på at lover og regler inte fungerer, så vet inte jag ;)
 

Magnus_K

Medlem
Jag instämmer i mycket av det du skriver men jag ser inte att det ska vara ett företags roll att skapa systemet som ska efterföljas?
Då kan vi ju lägga ner Luftfartsverket (blir väl en massa liv om det skulle ske) om dom inte gör sitt jobb och ser till att säkerheten efterföljs.
Accountability är AO för alla bolag och anställda enligt min personliga mening, så man kan ta nödvändiga actions i fall det skulle behövas om inte uppgifter uppfylls på rätt sätt.
 
Kopierat rakt av ifrån flashback, så jag lämnar inga garantier för att det här är korrekta uppgifter, men det påstås att detta är villkoren som strejken handlar om.

Terms and conditions Norwegian via Parc aviation (bemanningsbolag)

1. Basic Monthly Payment:
¾ 5000 Euro per month pro rata
2. Per Diems:
¾ 1000 Euro per month pro rata
3. Taxes:
¾ Pilots will be liable for payment of taxes in Thailand
4. Days Off:
¾ Minimum of 8 days off per month with a number of days of free of duty in Europe. (obs inga röda dagar)
5. Annual Leave:
¾ Annual leave shall accrue at 2.5 days per month.
6. Accommodation:
¾ For the first month of contract, Norwegian will supply hotel accommodation. Thereafter
accommodation in Bangkok will be the responsibility of the Contractor
.
¾ Accommodation at outstations if required will be provided by Norwegian.
7. Ground Transportation:
¾ Ground transportation in Bangkok will be the responsibility of the Contractor.
¾ Ground transportation at outstation if required will be provided by Norwegian.
8. Air Transportation:
¾ Personnel may avail of travel on Norwegian Long Haul.
9. Bank Guarantee:
¾ The pilot will be required to have a bank guarantee in place prior to starting on this contract, this
will reduce by third (1/3) each completed year of contract i.e. a Bank Guarantee of 30,000Euros
it will reduce by 10,000Euros year each completed of contract. The bank guarantee will only be
acted upon if the pilot is not successful at completing the full contract.
¾ Current B-777 Pilots
‡ No bank guarantee will be required.
¾ Current B767,757 or 737 Pilots
‡ A bank guarantee of 30,000 Euros will be required.
¾ All others Type rated Pilots
A bank guarantee of 40,000 Euros will be required.






Skolavgift
The Application Processing fee for the 2014/15 School Year is 4,500 Baht. This fee is payable when an application is submitted to the Admission Office and is not refundable.

REGISTRATION FEE
The Registration fee for the 2014/15 School Year is 240,000 Baht. This one-time fee is payable the first year a student is enrolled in Grades Kindergarten through 12 and is not refundable, unless the new student withdraws within the first 20 days of enrollment.

ANNUAL FEE
The Annual fee for the 2014/15 School Year is 20,000 Baht, or 10,000 Baht per semester. This yearly non-refundable fee is payable by all students enrolled in Grades Kindergarten through 12. Current holders of a Capital or Assessment Certificates are exempted from this fee.

MEMBERSHIP FEE
The International School Association (ISA) Membership fee for the 2014/15 School Year is 10 Baht. This fee is required by Thai Law, and is not refundable.

TUITION FEE
The Tuition fees for 2014/15 School Year are:

Per Annum Per Semester
Pre Kindergarten 457,000 228,500
Elementary (Grades K-5) 704,000 352,000
Middle (Grades 6-8) 790,000 395,000
High (Grades 9-12) 830,000 415,000
APPLICATION PROCESSING FEE
The Application Processing fee for the 2014/15 School Year is 4,500 Baht. This fee is payable when an application is submitted to the Admission Office and is not refundable.

http://www.isb.ac.th/Tuition_Fees/default.aspx


Lägenheter att hyra

http://www.kkbkk.com/?do=find&what=r...ARCH&fulltext=



Så det man vill är att piloterna ska flyga på kontrakt (inga fasta anställningar) med bas i Bangkok.

Jag hade också strejkat, och jag tycker nog det är på tiden att någon tar upp fighten. Ifall det fortsätter i den här riktningen när piloter som flyger i Europa ska vara anställda i Bangkok av "tekniska skäl" då är vi ute på svag is...
 

Jakob K

Medlem
Precis som vanligt så försöker facket likställa kollektivavtal med flygsäkerhet. Det är samma trick byggnads kör när dom försöker likställa kollektivavtal med arbetsmiljö.

Flygsäkerhet och arbetsmiljö är reglerade i lag och har inte ett dyft med kollektivavtal att göra. Eftersom facket dock rent retoriskt inte kan säga att dom egentligen bara är giriga och vill ha mer pengar till sina medlemmar så försöker man blanda korten - gärna via okunniga idealister till journalister.

mvh
 

Agö

Medlem
Jag instämmer i mycket av det du skriver men jag ser inte att det ska vara ett företags roll att skapa systemet som ska efterföljas?
Då kan vi ju lägga ner Luftfartsverket (blir väl en massa liv om det skulle ske) om dom inte gör sitt jobb och ser till att säkerheten efterföljs.
Accountability är AO för alla bolag och anställda enligt min personliga mening, så man kan ta nödvändiga actions i fall det skulle behövas om inte uppgifter uppfylls på rätt sätt.
Vill nog påstå att många företag inser betydelsen av CSR idag.
 
Toppen