Det blir for billig synes jeg. Hvis cabin crew har innvendinger til flyvningens sikkerhet eller utførelse så er det good airmanship og good CRM å lytte til hva de har å si, og hvis de tar feil: deretter formidle at de har misforstått situasjonen og alt er OK på en rolig, behersket og voksen måte. Verdig en kaptein. Å være kaptein innebærer et stort ansvar, man kan ikke "klikke" på sine medarbeidere og gå på et solo-oppdrag selv om det er kapteinen som har siste ordet. Det er jo noe med å være ydmyk i sin makt et cetera. Det å ikke lytte til sine medarbeidere ombord, har ført til flere stygge ulykker rundt om i verden. I sær i Asia hvor det er en kultur for at man ikke skal stille spørsmål til "de eldres" valg og den som er "in control". Vel og merke som oftest at styrmann har forsøkt å si i fra til kaptein "sir, we are not on the correct course" uten at kaptein har hørt på, eller at styrmann ikke har turt å si noe og de har flydd inn i døden (dette skjedde et sted i Asia, orker ikke google fram eksempelet, men). Hvis man ikke aksepterer at cabin crew eller first officer ytrer skepsis for flyvningens sikkerhet risikerer man at sikkerhetskulturen svekkes, og neste gang de kanskje observerer eller ser noe som faktisk utgjør en trussel mot flyvningen så sier de ikke i fra. Det er ikke bra.
Å utføre en trygg flyvning og å være sikkerhetsfokusert innebærer å lytte til alle, og har man kapteins-ansvar bør man kunne håndtere både feilaktige og korrekte sikkerhetsbekymringer. Er de feilaktig skal man kunne forklare på en pen måte at vedkommende tar feil hvis det er så at de tar feil, uten å forkaste hele deres tro på å være en varsler.
En skikkelig fantastisk kaptein kan jeg gi et eksempel på; jeg hadde flyskrekk-deluxe for et par år siden og satt ombord et fly med blå hale. Vinduet mitt fikk brått en masse sprekker i seg - en stein i magen min sank HARDT ned. Kjente kaldsvetten sildre, strammet belte i tilfelle jeg kom til å bli sugd ut av flyet - ja du skjønner hvordan det lå an... Jeg kontaktet kabincrewet og spurte om de visste om det var normalt (jeg kunne ikke så mye om fly), men de visste ikke. Hvis jeg ville kunne de spørre pilotene. Det hele endte opp med at kaptein kom i kabinen ut og så på vinduet (!), inviterte meg deretter inn i cockpit og forklarte meg hvorfor det så sånn ut og at det ikke var noe farlig (det var bare krakkelering i den ytterste lakken av vinduet). Det var ikke noe "shut up din flygredde tulling, snap out of it". Han var virkelig sin kapteins-stilling verdig, som rolig og behersket forklarte situasjonen for meg (og cabin crew). Sånne kapteiner vil jeg ha på alle mine flyvninger, for de mener jeg vil kunne agere på best måte i en nødssituasjon.