Senaste nytt

Dreamlinereländet för Norwegian verkar aldrig ta slut

Brakförlust för Norwegian | Världen | SvD[29]

Mitt i artikeln om DY:s brakförslust dyker den här annonsen up. :D

Annons.jpg

Lite förvånande att det är relativt tyst om DY resultat i pressen. Hade nog inte varit fallet om det var SAS...

Norwegian är trots allt et privatägt bolag. SAS har de nordiska staterna som storägare och då blir granskningen en annan. Skulle Norwegian gå så pass illa i flera år framåt att dom hamnar på ekonomiskt obestånd så blir det dock givetvis en annan femma.

"Snöovädret i New York gjorde kabinpersonalen ombord på Norwegians oroliga.
Men flyget DY 7006 mot Arlanda lyfte ändå – trots att bråk utbrustit mellan kaptenen och besättningen ombord.
När planet väl lyfte gjorde man det med personal kvar på marken, rapporterar Dagbladet."
Besttning lmnades kvar efter pilot-brk | Nyheter | Expressen
Norwegian verkar ha hoppat över kursen i Crew Resource Management (CRM).
Crew resource management - Wikipedia, the free encyclopedia
"Specifically, CRM aims to foster a climate or culture where the freedom to respectfully question authority is encouraged. It recognizes that a discrepancy between what is happening and what should be happening is often the first indicator that an error is occurring."

Vänta nu här! Säger man alltså att befälhavaren slängde av halva kabinbesättningen efter en hetsig diskussion, och sen ändå väljer att flyga hem med bara halv besättning??

Det verkar råda delade meningar om det är tillåtet att flyga med den reducerade besättningsnivån, eftersom det var glest med passagerare ombord.

Oavsett anledningen till ett sådant bråk (jag misstänker att en kvällstidningsartikel inte ger hela bilden) så är det häpnadsväckande att man väljer att fullfölja flygningen. Att låta en situation eskalera till den här nivån tyder på dåligt omdöme hos befälhavare och styrmän. Jag tror att samtliga piloter ombord kan vänta sig disciplinära konsekvenser av detta.

Jag hoppas samtliga piloter ombord kan vänta sig disiplinära åtgärder. Men det är väl knappast Kjos som lär dela ut dem. Och facket är väl inte ens representerat... Så det är snarast myndigheterna som behöver ingripa. Eller krävs det att någon passagerare ombord stämmer bolaget.

Jag trodde det var ganska givet att det är antalet stolar ombord som styr besättningsbehovet så länge planet är i reguljär trafik - detta oavsett om planet är halvtomt eller inte. fast Kjos kanske har hittat ett kryphål i lagen genom sin sofistikerade modell av Thai personal, Singapore-bemmaning och Irländsk registrering..?

En av "fördelarna" med att inte ha några anställda på bolaget är ju att det är extremt enkelt att "sparka" de man inte vill behålla...

Norwegian verkar ha hoppat över kursen i Crew Resource Management (CRM).
Crew resource management - Wikipedia, the free encyclopedia
"Specifically, CRM aims to foster a climate or culture where the freedom to respectfully question authority is encouraged. It recognizes that a discrepancy between what is happening and what should be happening is often the first indicator that an error is occurring."
Jag har gått en CRM-kurs, en av de bästa kurserna jag gått. Nyttigt för de flesta som arbetar i team. :)

Toppen