Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Tror att preclearance Shannon till viss del beror på att tidigare var en viss andel av flygen till USA tvungna att utgå från Shannon. Gällde alla bolag men i synnerhet Aer Lingus. När det kravet försvann minskade flyget radikalt. Det är några ytterligare flighter på sommaren; Delta, US Airways och Aer Lingus så vitt jag kommer ihåg från i somras.

Nu har man minskat öppettiderna i Shannon och vad jag förstår är det oklart om stationen skall få överleva. Undrar om BA1/3 kommer flytta till Dublin då? Är det ens möjligt att flyga nonstop från Dublin med A318?
 
Det är ju nörderi på hög nivå, men kunde Swedavia inte valt en bättre bild till pressmeddelandet :)
 
SAS med kommentar om US preclearance (aka gräddfil, tidenes ord):

Kommentar till US preclearance | SAS
Malin Selander
"SAS välkomnar en fortsatt utveckling av Arlanda. US preclearance är en intressant möjlighet, men det är för tidigt för oss att ha en konkret hållning då vi först vill se en redogörelse av vilka effekterna blir för våra kunder. Det finns exempelvis en risk att de kunder som påbörjar sin resa på en annan inrikesdestination än Arlanda får betydligt längre transfertid för att hinna med tidiga morgonflyg till USA. (I värsta fall behöva resa kvällen innan).

För oss som har mycket trafik till USA är det viktigt att våra kunder får en smidig och enkel resa och vi kommer att föra en tät dialog med våra myndigheter och med Swedavia för att finna den bästa lösningen för kunderna.

Vi menar att man inom ramen för den utredning som nu skall genomföras, också bör titta på möjligheterna för Sverige, Norge och Danmark att ansluta sig till ”Global Entry”, ett förenklat inreseförfarande i USA med bakgrundskontroll för resenärerna i god tid innan avresedagen. Det är ett alternativ som förenklar resandet till USA för alla svenska medborgare och som inte kräver några större investeringar. Denna lösning finns för närvarande tillgänglig för medborgare i t.ex. Nederländerna och Tyskland."
 
Vad har Shannon för flighter egentligen? En United-flight till EWR samt BAs 318 från LCY till JFK... Vad mer?

Jag tänkte framförallt på militärflyget, men även det har minskat till 1-2 flyg/dag.

SAS med kommentar om US preclearance (aka gräddfil, tidenes ord):

Kommentar till US preclearance | SAS
Malin Selander
"SAS välkomnar en fortsatt utveckling av Arlanda. US preclearance är en intressant möjlighet, men det är för tidigt för oss att ha en konkret hållning då vi först vill se en redogörelse av vilka effekterna blir för våra kunder. Det finns exempelvis en risk att de kunder som påbörjar sin resa på en annan inrikesdestination än Arlanda får betydligt längre transfertid för att hinna med tidiga morgonflyg till USA. (I värsta fall behöva resa kvällen innan).

För oss som har mycket trafik till USA är det viktigt att våra kunder får en smidig och enkel resa och vi kommer att föra en tät dialog med våra myndigheter och med Swedavia för att finna den bästa lösningen för kunderna.

Vi menar att man inom ramen för den utredning som nu skall genomföras, också bör titta på möjligheterna för Sverige, Norge och Danmark att ansluta sig till ”Global Entry”, ett förenklat inreseförfarande i USA med bakgrundskontroll för resenärerna i god tid innan avresedagen. Det är ett alternativ som förenklar resandet till USA för alla svenska medborgare och som inte kräver några större investeringar. Denna lösning finns för närvarande tillgänglig för medborgare i t.ex. Nederländerna och Tyskland."

Jag kanske bara är bitter men jag hade också trott att GE skulle vara rimligare. Nu flyger jag från ARN och inte från Luleå så det där med övernattningar osv. skulle inte påverka mig nämnvärt. Tveksamt om jag ens flyger till USA tillräckligt mycket för att tjäna på GE eller precleareance, speciellt eftersom jag nästan alltid kommer några dagar innan jag börjar och är där i några månader innan jag vänder hem igen.
 
Toppen