Senaste nytt

Arlanda flygplats bygger ny shoppinggata

Ja, när staten kräver att många statliga organisationer ska vara vinstdrivande företag, vad Swedavia ska göra annars?
Införa extra betald Fast track för dem som inte vill passera Tax-free butikerna?
Det är väl tyvärr ungefär det som är alternativen - antingen fler butiker, eller högre avgifter för bolagen.

Men det vore ju trevligt om de kunde få till båda - de skulle nog knappast förlora många kunder om det fanns en väg ut från just fasttrack utan att passera taxfreen. Det är nog ett kundsegment som de inte får speciellt mycket mer-sälj på genom att göra som de gör nu. Till skillnad från typiska semester-resenärerna där det säkert är rätt bra effekt av att "tvinga" dem genom en butik med många erbjudanden.

Det är väl tyvärr ungefär det som är alternativen - antingen fler butiker, eller högre avgifter för bolagen.

Men det vore ju trevligt om de kunde få till båda - de skulle nog knappast förlora många kunder om det fanns en väg ut från just fasttrack utan att passera taxfreen. Det är nog ett kundsegment som de inte får speciellt mycket mer-sälj på genom att göra som de gör nu. Till skillnad från typiska semester-resenärerna där det säkert är rätt bra effekt av att "tvinga" dem genom en butik med många erbjudanden.
Huvudet på spiken, men, den typiska semesterresenären behöver inte tvingas till taxfreen. Det räcker med en skylt som pekar ut riktningen till denna exotiska affärsinrättning så kommer semester-Svensson att springa benen av sig i hopp om rea på Vodka Explorer även om butiken så ligger längst ut i F-piren.

Om jag minns rätt så är en signifikant del av hyran baserad på hur många som passerar förbi/igenom butikerna, så Swedavia får in mer pengar ju mindre bekvämt det är för resenärerna. Jag har hört det som en förklaring varför en förbifart airside mellan T4 och T5 inte är särskilt sannolik, trots att det skulle minska kostnaderna för säkerhetskontroll en del. Samma resonemang gäller nog för T5s spritturistblockage.

En kommentar jag läste på FlyerTalk som är ganska passande för flygplatser av idag: "Contrary to popular beleif, London Heathrow is a shopping mall with two runways attached to it"

Med reservation för att citatet inte blev riktigt korrekt men andemeningen är densamma.

Det där är ett jäkla sätt, men man får ju påminna om att Arlanda definitivt inte är ensam om att slussa paxen genom butiken. Det finns mycket värre exempel... Terminal 3 i New Delhi kör IKEA-style, det är ännu värre... :(

Det där är ett jäkla sätt, men man får ju påminna om att Arlanda definitivt inte är ensam om att slussa paxen genom butiken. Det finns mycket värre exempel... Terminal 3 i New Delhi kör IKEA-style, det är ännu värre... :(
Precis, men bada för att en gör något dåligt så behöver ju inte alla göra det.

Det fungerar ju mycket bättre på tex CPH där man kan välja mellan ingenting eller en mindre taxfree när man går ut från FastTrack. För att inte tala om IST där man har egen säkerhetskontroll direkt in i loungen!

Men har man monopol så behöver man ju inte bry sig om vad som är smidigast, utan bara om det man tjänar mest på. (å andra sidan har ju CPH också monopol, såsom väl de allra flesta flygplatser, så det går ju ändå...)

Precis, men bada för att en gör något dåligt så behöver ju inte alla göra det.

Det fungerar ju mycket bättre på tex CPH där man kan välja mellan ingenting eller en mindre taxfree när man går ut från FastTrack. För att inte tala om IST där man har egen säkerhetskontroll direkt in i loungen!

Försök undvika taxfreen på CPH om du är kastlös minuspax.... :D

Jag saknar ett Systembolag på Arlanda airside eftersom man inte får handla i tax free inom EU. Senaste tillfället var när jag skulle ha med en "present" (det skulle helst vara glögg) dit jag skulle men endast reste med handbagage.

Försök undvika taxfreen på CPH om du är kastlös minuspax.... :D
Helst inte :)

Det var ju därför jag specifikt skrev FastTrack...

Det jag syftade på var ju att för just de som har tillgång till fasttrack så är antagligen ekvationen annorlunda för både resenären och flygplatsen, och därmed borde man kunna ha en lösning för dessa passagerare utan att det kostar en massa uteblivna spritintäkter.

Toppen