Senaste nytt

Arlanda flygplats bygger ny shoppinggata

telelina

Medlem
Alltså jag är inte ute efter att handla billigt (tax free) inte heller argumentera mot Systembolaget (eftersom det är OT). Jag vill bara att om de nu har monopol tillhandahåller den servicen att handla airside. Vill kunna ta med en gåva enligt god sed utan att för den sakens skull behöva checka in en väska. När man åker i jobbet blir detta besvärligt på mer än ett sätt.
 

Nemo

Medlem
Alltså jag är inte ute efter att handla billigt (tax free) inte heller argumentera mot Systembolaget (eftersom det är OT). Jag vill bara att om de nu har monopol tillhandahåller den servicen att handla airside. Vill kunna ta med en gåva enligt god sed utan att för den sakens skull behöva checka in en väska. När man åker i jobbet blir detta besvärligt på mer än ett sätt.
Systembolaget hade en butik landside för ett tiotal (?) år sedan, men det bar sig väl inte. Det som förvånar mig är att Sverige med sin restriktiva inställning till alkohol och exponering av dessa drycker för barn, ändå tvingar alla barn att gå igenom en spritbutik när de ska flyga utomlands. Och det är statliga bolaget Swedavia som bestämt detta.
 

telelina

Medlem
Systembolaget hade en butik landside för ett tiotal (?) år sedan, men det bar sig väl inte. Det som förvånar mig är att Sverige med sin restriktiva inställning till alkohol och exponering av dessa drycker för barn, ändå tvingar alla barn att gå igenom en spritbutik när de ska flyga utomlands. Och det är statliga bolaget Swedavia som bestämt detta.
Det minns jag... Då fanns ju inte de jobbiga vätskereglerna. Sprit kanske det inte är någon poäng att sälja där men vissa viner är ju billigare än på andra länders flygplatser. Hade några exempel på det när jag skulle flyga hem från Las Palmas.
 

AABack2ARN

Medlem
Systembolaget hade en butik landside för ett tiotal (?) år sedan, men det bar sig väl inte. Det som förvånar mig är att Sverige med sin restriktiva inställning till alkohol och exponering av dessa drycker för barn, ändå tvingar alla barn att gå igenom en spritbutik när de ska flyga utomlands. Och det är statliga bolaget Swedavia som bestämt detta.

Aha, det kanske är SÅ vi ska få bort att man måste gå igenom en taxfree-butik efter säkerhetskontrollen ;)
 

Nemo

Medlem
Aha, det kanske är SÅ vi ska få bort att man måste gå igenom en taxfree-butik efter säkerhetskontrollen ;)
Argumentet "För barnens skull" kan göra skillnad. Med tanke på att det är en väldigt stor andel av svenska barnen som flyger utomlands borde de inte tvingas exponeras för sprit hemma på Arlanda. Om någon orkar borde det inte vara omöjligt att lobba för det mha exempelvis idrottsrörelsen (de har också som policy att barn inte ska få exponeras för alkohol) eller nykterhetsförbunden. Kan verka konstigt att ytligt sett champagne-förespråkare med en viss förkärlek till alkoholromantik vill skydda barn mot alkohol men tänker man en millimeter längre än vad näsan räcker är det självklart.
- Pre-departure-champagne till pax? Givet!
- En GT till flightdeck? Otänkbart!
- Tvinga barn att gå genom taxfree? Glöm!
- Göra en gångväg från säkerhetskontrollen direkt ut i terminalen? Självklart!
 
Toppen