Senaste nytt

Berlins nya storflygplats - Brandenburg “Willy Brandt Airport"

Läste också om denna försening ...igen..suck. Samtidigt måste jag imponeras av hur smidigt det mesta ändå är på Tegel. Slitet och lite opraktisk set up javisst... men TXL får det ändå flyta på. Sedan att just SAS delar in"E piren" ger LCC känsla får man väl ta...

Jag skulle verkligen gilla om Tegel eller t.ex. Tempelhof/Schönefeld blev kvar. Själv har jag aldrig flugit till Schönefeld, men Tempelhof och Tegel tycker jag om som flygplatser, och närheten till centrum är oslagbar. I dagens utformning är dock Tegel alltför övertrafikerad för att vara en trevlig upplevelse (D-gates och Air Berlins terminal är ingen höjdare).

Tempelhof blir nog svår att behålla eftersom den varit helt igenbommad sedan 2008 och numera är en lekplats för vuxna (inlineskating, modellflyg etc.) men det var ju en flygplats som klassades som en toppsevärdhet i sig. Tyckte det var särskilt kul att flyga Tempelhof-Växjö när den linjen gick, från mitt i Berlin till smålandsskogen (eller tvärtom).

Tegel var ju perfekt utformad för en viss trafikmängd, med den ringformade terminal A som du helt enkelt inte kan gå fel i, men sedan dess har det blivit värre och på senare tid urartat fullständigt.

Mest realistiskt av dessa förslag om att behålla det ena eller andra, är ju att behålla gamla Schönefeld för alla LCC - de är ju redan där.

Set idag i Jyllands Posten:

Milliardlufthavn ramt af ny skandale - Storbyer - Rejser

Lufthavn under opførelse i Berlin ansatte ingeniør til at stå for brandventilationen. Nu viser det sig bare, at han slet ikke var ingeniør.
Den skandaleramte Berlin Brandenburg Lufthavn skulle egentlig have været færdig i 2012. Men det, der skulle have været et prestigeprojekt og Tysklands travleste lufthavn, er allerede flere gange blevet kaldt den største byggeskandale i nyere tysk historie.

Hur stor är risken att "BER experience" blir som Norwegians dreamliner experience. Typ en busstur till parkeringsplatsen på Tegel?

Toppen