Senaste nytt

Vi som ska beställa SAS EuroBonus Elite American Express kortet

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahopp, nu har det snart gått en vecka sen jag fick korten, första fakturan har till och med ställts ut och på den finns min årsavgift med...några poäng? Icke...

Ringde i tisdags kväll för att fråga hur min felanmälan från måndags morse låg till. Svaret var att den avdelningen inte var kvar men en notering om att ringa mig under onsdagen gjordes, dock ingen som ringde under onsdagen. Blir väl till att slå en signal idag igen. Börjar spela mindre och mindre faktisk roll dock. Om 1.5 veckor har jag ändå tjänat in de 18500 poäng jag saknade för Diamond. Men underligt är det hur som helst

Tillägg: 08:45 torsdag, ringde igen, principsak nu mer.
Efter en hel del frågor från tjejen i ktj, bland annat om jag fått min 2-4-1 voucher, vilket jag inte fått heller sen 2 veckor, så ringde hon igen sin kollega. Svaret var att man fortfarande väntar på SAS och deras utredning i varför jag inte får mina poäng. Nu har jag inte längre har mitt sockersöta sätt att snällt vänta utan börjar ifrågasätta deras retorik i kommunikationen, "vi bör få svar alldeles strax" när det gått 1 vecka i stort sätt.
Börjar fråga hur relationen AMEX/SAS ser ut egentligen när man låter sina partners behandla sina kunder såsom mitt exempel varit, visst det finns svält och människor som har det svårt på riktigt, men om vi nu bortser från livsåskådningen så har jag köpt något som jag varken fått helt ut eller på ett förväntat sätt.
Tjejen bedyrade att relationerna är tipp-topp men att SAS "är rätt långsamma på att svara när vi frågar om saker" nått vi känner igen? :D

Trist är vad det är hur som helst, idag frågade jag till och med om AMEX inte känner att ett plåster på såren kan vara relevant, tog exemplet med 12000 poäng för att det är fel bokstav stämplat på plastkorten för folk en-masse...fick iskall hand att då det är SAS fel rätt igenom allting (tydligen) så får jag ta det med SAS...wooptiedoo

Last edited:
Fler som saknar sina Amex Rewards på EB-kontot? Har inte fått något sen 20 okt.
Pratade med AmEx idag - tydligen var det något tekniskt problem mellan dem och SAS, och novemberpoängen skulle komma någon gång i december istället.

Verkar vara ständigt tjall på den linjen numera...

Här är en sammanfattning av hela min historia med AMEX Elit kortet

För kännedom så var jag befintlig kund hos dem sedan ett par år tillbaka.
Helt ok spendering per månad jmf med alla mina vänner, alltid skött betalningarna, aldrig delat upp något faktura, oavsett storlek, vilket
några av mina vänner lyckats göra.

November
23:e - Gjorde en ansökan på internet och skickade in, utan signering då jag angav mitt nuvarande kortnummer på formuläret
Fick även ett mail ifrån dem med tack för din ansökan
25:e - Då fick jag mina 20 k statusgrundande poäng in på min sida på SAS.se

December
1:a - Ett nytt mail där dem skriver att min ansökan är godkänd och kortet kommer inom 14 dagar
4:e - Kortet kommer med posten i brevlådan och aktiveras direkt och därmed har jag redan hunnit att använda det

Tummen upp för AMEX för en snabb handläggning då jag flyger till USA till helgen (Y)
Jag får vara nöjd med att ansökan gick smidig för mig, hoppas det löser sig för alla er andra som har problem med kortet.
Trevlig torsdag alla läsare! :)

Riiiigt så då, ett avslut till slut.

Jag är en person som anser att onödiga processer och felaktigt behandlande måste hanteras. Oavsett om det är data, personer eller paketförsändelser. Yrkesskadad förmodligen...

Så, det som gnagde mig i hela den här situationen var oförmågan till kommunikation.
1) Amex säger att SAS EB inte svarar
2) SAS EB (ktj) säger att de inte kan se eller uttala sig om vad avdelningen som jobbar med AMEX gör eller inte gör, man kan inte heller få komma i kontakt med de på något sätt genom SAS
Lite av ett moment 22 kände jag efter 3 sådanna här turer nu.

Jag har tidigare haft god respons vid SAS facebooksida, förmodligen drivs den inte av Sveg har jag tidigare förstått.
Jag la helt enkelt ut en kort beskrivning av mitt ärende och ifrågasatte om inte någon från den avdelningen som hanterar detta kunde höra av sig till mig.
Efter mindre än 10 minuter fick jag ett svar:
"Hej Christian ! Det var inte kul att läsa. Jag har skickat ett meddelande till min EuroBonus support , vi återkommer när vi har fått något svar därifrån. Vad gäller detta teknik ärende som du beskriver här ? // EA"

Jag fyllde på med lite mer information och fick sedan efter 2.5 timmar mina poäng automagiskt insatta på mitt konto som jag påpekade på sas facebook glatt. Därefter kom ett nytt facebook meddelande:
"Hej Christian! Ja, vi har fått svar från EuroBonusavdelningen och det är tydligen krångel med filöverföringen här. Jag skickar dig ett separat mail också med en kortare förklaring. Vänliga hälsningar Stina"

Jag fick även ett email:
"
Hej Christian !

Vi fick info från vår EB support att de manuellt lagt till 20 000 poäng på ditt konto i väntan på att Amex ska skicka korrekt data till dem.

Detta innebär att när Amex skickar korrekt data så kommer du att få 20 000 poäng till på ditt konto som EuroBonus support då kommer att plocka bort manuellt.

Vi beklagar detta strul och att vi inte levt upp till dina förväntningar i det här fallet.

Ha en bra kväll och trevlig helg !

Med vänliga hälsningar

Ewamay Andersson

Sales and Service Consultant – Global Internet Support

Direct Sales and Sales Support"

SÅ självklart ringde jag upp Amex och meddelade att om de i fortsättningen har problem med dialogen till SAS så kan de bara skriva på deras facebooksida...killen i ktj fattade inte skämtet men skulle meddela rätt avdelning

Hej alla!

Relativt ny här, har sedan några månaders tid läst på BC med stort intresse då mitt resemönster ändrats markant den senaste tiden och konceptet av att få mervärde på sina förvärvade och spenderade slantar är väldigt kul!

Har precis beställt och fått hem mitt Amex Elitekort och hade mest en liten fundering. Allt har gått bra för mig från beställning till leverans, och baspoängen har trillat in.

Jag såg nämligen på min poängsida att jag fått mina 20k baspoäng och jag har inte mycket kvar till Guld. Totalt så behöver man alltså 30k baspoäng för ett EBG med ett Elitekort - men jag ser att man fortfarande behöver göra 50 enkelresor för att nå upp till EBG med Elitekortet.

Denna EBS-nivå med Elitekortet innebär alltså endast en genväg på 20k baspoäng, men inte vad gäller segments?

Hej alla!

Relativt ny här, har sedan några månaders tid läst på BC med stort intresse då mitt resemönster ändrats markant den senaste tiden och konceptet av att få mervärde på sina förvärvade och spenderade slantar är väldigt kul!

Har precis beställt och fått hem mitt Amex Elitekort och hade mest en liten fundering. Allt har gått bra för mig från beställning till leverans, och baspoängen har trillat in.

Jag såg nämligen på min poängsida att jag fått mina 20k baspoäng och jag har inte mycket kvar till Guld. Totalt så behöver man alltså 30k baspoäng för ett EBG med ett Elitekort - men jag ser att man fortfarande behöver göra 50 enkelresor för att nå upp till EBG med Elitekortet.

Denna EBS-nivå med Elitekortet innebär alltså endast en genväg på 20k baspoäng, men inte vad gäller segments?

Ja det gäller bara baspoäng, gränsen kommer efter nyår även att vara 45k baspoäng för guld.
Hur många segments skulle man då rabattera med hade du tänkt?
För en person som enbart reser i norden krävs det 50 segment för att få ihop de resterande baspoäng som krävs för guld (50*500+20.000=50.000). En person med detta resmönster skulle kvalificera sig efter 45 resor i vilket fall som helst. Säg att man skulle få tillgodoräkna sig 20 segment, då skulle enbart 25 segment behövas. Detta skulle teoretiskt kunna vara 6 biljetter från Stockholm till Berlin via Köpenhamn (kommer saknas 1 segment) i absolut billigaste bokningsklassen, en sådan resa kostar som billigast 1711 kronor när jag tittar i april/maj nästa år. Med andra ord skulle man flyga ihop ett guldkort för strax över 10.000 kronor. Jämför det mot att någon gör en resa till New York i SAS PLUS Saver som kostar ca 10.000 kronor. Den personen av dessa två exempel som troligtvis ger SAS bäst vinst är personen som reser till New York, men kommer vara ungefär halvvägs på segment och baspoäng om man fick 20k baspoäng och 20 segment.

Välkommen till Businessclass.se naeem!

Det är alldeles korrekt uppfattat. Du får ingen genväg för att uppnå Guld via segments, men får en flygande start mot att kvalificera dig till guld via baspoäng.

Idag damp Elite-kortet ner i brevlådan (kom med vanlig post, inte DHL som för vissa andra).
En trevlig bonus när jag nu kollade mitt kontoutdrag online var att jag hade fått 30 poäng/100 kr för resan jag bokade hos SAS i början av veckan (innan jag fått och aktiverat detta kort, men möjligen efter att de hade tillverkat det).

Idag damp Elite-kortet ner i brevlådan (kom med vanlig post, inte DHL som för vissa andra).
En trevlig bonus när jag nu kollade mitt kontoutdrag online var att jag hade fått 30 poäng/100 kr för resan jag bokade hos SAS i början av veckan (innan jag fått och aktiverat detta kort, men möjligen efter att de hade tillverkat det).

30 poäng på sas.se får man väl både på elite och premium. Däremot skulle det väl "egentligen" inte börja gälla förrän vid årsskiftet, men det är bara att tacka och ta emot :)

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen