fcx
Medlem
"Enhancement" är väl det ord som normalt används - av alla - när försämringar i ett lojalitetsprogram skall kommuniceras. Sedan modereras ofta de stora försämringarna med någon mer obetydlig reell förbättring.
SAS har, som jag skrev i min analys, valt att förändra (försämra) sitt lojalitetsprogram på ett i branschen mycket ovanligt sätt. De slår faktiskt vakt om sina lojala medlemmar som byggt upp stora bonussaldon. Ingen inflation genom att göra bonuspoängen mindre värda! I stället deflaterar de programmet genom att minska intjäningen. Inget som någon gör "vågen" för, men troligen det minst dåliga sättet att justera Eurobonus. Jag är i alla fall nöjd över att SAS valt den lösning de gjort.
Förstår inte de på sina håll närmast hysteriska reaktionerna i denna tråd över detta. Det blir lite svårare att behålla sin status, men bara lite.... Med Amexkortet fås 20.000 baspoäng och kravet på guld sänks med 5000 poäng. Då är det 25.000 baspoäng som skall flygas in för att få guld och det är definitivt inte orimligt.
Nej, det blir fortfarande lika enkelt att få/behålla guldstatus, men det är inte det som är problemet.