Senaste nytt

Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

"Enhancement" är väl det ord som normalt används - av alla - när försämringar i ett lojalitetsprogram skall kommuniceras. Sedan modereras ofta de stora försämringarna med någon mer obetydlig reell förbättring.

SAS har, som jag skrev i min analys, valt att förändra (försämra) sitt lojalitetsprogram på ett i branschen mycket ovanligt sätt. De slår faktiskt vakt om sina lojala medlemmar som byggt upp stora bonussaldon. Ingen inflation genom att göra bonuspoängen mindre värda! I stället deflaterar de programmet genom att minska intjäningen. Inget som någon gör "vågen" för, men troligen det minst dåliga sättet att justera Eurobonus. Jag är i alla fall nöjd över att SAS valt den lösning de gjort.

Förstår inte de på sina håll närmast hysteriska reaktionerna i denna tråd över detta. Det blir lite svårare att behålla sin status, men bara lite.... Med Amexkortet fås 20.000 baspoäng och kravet på guld sänks med 5000 poäng. Då är det 25.000 baspoäng som skall flygas in för att få guld och det är definitivt inte orimligt.

Nej, det blir fortfarande lika enkelt att få/behålla guldstatus, men det är inte det som är problemet.

Några väldigt tråkiga förändringar, varav en del är helt obegripliga om de har för avsikt att inte få folk att välja andra bolag. Inte oväntat att intjäningen i Plus på billiga bokningsklasser skulle justeras ned något, vilket jag tycker är ganska rimligt.

Jag reser en hel del på mellaneuropa, och där kommer jag nu att lägga om till LH-group metall p.g.a. bättre ombordupplevelse, och 25% eller 50% intjäning kvittar för mig i Y. Med 100% har det motiverat mig att välja SAS-metall.

Mest uppseendeväckande är dock ändringen av att hela Europa ses som en zon! Det blir ju troligen till att kreditera till något annat program som tar vara på antalet flugna miles/km. Alternativt kommer jag att välja andra bolag - har valt SAS oftast p.g.a. poängintjäningen i kombination med pris.

Ett mycket konstigt drag att sänka intjäning i Y om man vill skapa lojalitet, då det går att få 25-50% med många andra bolag istället, och SAS produkt i Y är ju inte bra i jämförelse med de flesta andra bolag (Ingen mat&dryck).

Hela Europa en zon, mitt stalltips är att SAS Europa kommer att utökas till att innefatta Israel och Turkiet också :)

Toppen