Senaste nytt

Lurad av Booking.com

Tveksam till att Booking.com skulle bygga in bedrägerialgoritmer, det skulle vara alldeles för riskabelt för dem eftersom hotellen skulle säga upp avtalen med dem om de gjorde det. Kan det inte bero på att din bokning i mobilen gjorde att andra rum blev dyrare pga att tillgången minskade?

En god poäng men grunden ligger fortfarande i att jag loggade in genom datorn först, upptäckte att priset nu gått upp sedan 20 min tidigare. Loggade då in genom mobilen och fick simultant ett lägre pris på exakt samma kriterier. Så tillgången är det inte fråga om. Antingen har booking.com nån form av diskret promotion där appen på mobilen ger mindre kostnader (?!) och således ett billigare pris än på en dator.

Men det förklarar fortfarande inte varför mitt pris gått upp på 20 minuter när besvisligen samma priser fortfarande gäller på en annan enhet som för 20 min sen.

Nu tror jag inte att ett bolag i världen är hederligt till fullo men ska man luras ska man åtminstone göra det bra och inte tro att kunderna är dumma så de inte ser det, med risken att göra stamkunder förbannade.

Nu tror jag inte att ett bolag i världen är hederligt till fullo men ska man luras ska man åtminstone göra det bra och inte tro att kunderna är dumma så de inte ser det, med risken att göra stamkunder förbannade.
Nu har jag lärt mig lite om resebokningsbranschen.
De styr priserna baserat på flera kriterier. EN sån sak är om du har tittat två gånger på samma rum så kan de sänka priset därför att de antar att du då komemr att hugga. Kanske tillsmmans med att de säger att det bara finns 2 rum kvar, vilket sällan är sant.

I botten finns en grundpris och det är det som Booking (eller någon annan aktör) betalar till hotellet, sen lägger de på marginaler och där kan de spela väldigt fritt. T.ex. ge dig olika priser baserat på att du går in via olika enhter. Det kan bero på att de ser att de som använder mobiltelefoner har en anna betalningsbenägenhet än de som går in via laptops, eller att prismedvetenheten vid en viss tidpunkt på dagen är annorlunda etc. etc.

Jag tror att de flesta går in dit från en prisjämförelsesajt (Hotelscombined, Trivago osv) eller loggar in direkt till favorit bokningssida slentrianmässigt. I så fall är risken liten att någon upptäcker de tricken som webbsidorna använder.

Använder den här tråden... Vill varna för booking.com som inte har nån makt alls när ett hotell visar sig vara överbokat. Det är ingen garanti att du får ett annat hotell till samma pris, visade sig nu. Utan att gå in på detaljer.

Använder den här tråden... Vill varna för booking.com som inte har nån makt alls när ett hotell visar sig vara överbokat. Det är ingen garanti att du får ett annat hotell till samma pris, visade sig nu. Utan att gå in på detaljer.

Hade hotellet fått din bokning? Isåfall skulle jag hävda att det är hotellet som är skyldiga att fixa dig nytt boende.

Jag har vid något tillfälle hört personer i receptionen som haft bokningar vi tredjepartssiter men hotellet har inte fått deras bokning. Då ligger ju ansvaret helt klart med bokningssiten.

Oavsett är det ju surt att man inte får det rum man har bokat när man väl kommer till hotellet. Har man rest långt och bara vill lägga sig i en säng är det inte sådana här problem man behöver direkt...

Brukar oftast boka via hotels.com men även lite mer udda sidor , oftast kör jag pre paid då det alltid är billigare.
Mitt tips för att slippa problem är att alltid maila hotellet efter att man bokat , passa på att fråga om dom erbjuder transfer osv och be dom konfirmera bokningen i deras eget system.

Nu sist så var det Intercontinental i Warzawa där hotels.com hade lite olika besked på om frukost ingick eller ej. Väl på plats så var det inga problem alls med frukost och eftersom jag är ihg member (vilket jag påpekade i mailkontakten) så fick jag välja på ett par drinkar eller poäng så det var en oväntat lyx. Det var även första gången på länge som dom inte krävde något kreditkort alls vid incheckning.

Hade hotellet fått din bokning? Isåfall skulle jag hävda att det är hotellet som är skyldiga att fixa dig nytt boende.

Jag har vid något tillfälle hört personer i receptionen som haft bokningar vi tredjepartssiter men hotellet har inte fått deras bokning. Då ligger ju ansvaret helt klart med bokningssiten.

Oavsett är det ju surt att man inte får det rum man har bokat när man väl kommer till hotellet. Har man rest långt och bara vill lägga sig i en säng är det inte sådana här problem man behöver direkt...
I min ungdom (eller iaf för 10 år sen) så bokade jag via hotels.com. Dök upp vid hotellet och de talade om för mig att de avslutat sitt samarbete med dem flera veckor tidigare, så något rum fanns inte. Nu lyckades de trixa lite och lösa så jag och min kollega fick dela ett rum iaf, men det gjorde mig rätt skeptisk till de där sajterna kan jag ju lugnt säga.

Toppen