Senaste nytt

Lurad av Booking.com

Dr. Miles

Expert
Om Booking.com debiterade mer än du har kommit överens (vad du såg på webbsidan) då kan man säga att du är lurad av Booking.com men om du har gått med på ett pris som råkar att vara högre än annanstans (och högre pris än från annan dator) tycker jag inte att du ska skylla på Booking.com. Det är en del av sökning. Annars allting kallas som lurendrejeri.
 

Stockholmer

Medlem
Ibland kör de olika priser beroende på hur du kommer in på sidan. Om du t ex klickar på en länk till booking.com via en prisjämförelsesajt så kan priset vara lägre än om du klickar dig direkt in på sidan.

Exakt, och det utnyttjar jag personligen vid flygbokningar och sparar i runda slängar totalt 2-3% på det ursprungliga flygpriset. Söker biljett på Skyscanner, klickar mig in på exempelvis Ebookers, öppnar nytt fönster och går nu in till Ebookers via en cashback-sida och får upp samma nedsatta pris. På det sättet får ett lägre pris plus cashback. Bland annat Turkish Airlines har däremot olika priser över dygnet, så min Eco+ biljett till Kina var klart billigare när jag kollade in priset under kvällstid.
Jag gillar aktiv prissättning!
 

Voyageur

Medlem
Svaret från booking.com blev väldigt kluvet. Den högre summan på den andra bokningen skulle bero på n serviceavgift a 10.7%, vilket när jag kollar stämmer ungefär i siffrorna.

Min fråga är då vad serviceavgiften står för? På 2 bokningar som är exakt likadana och utförda likadant. Menar booking.com att om jag bokar via vanlig dator så utgår en avgift på 10.7 % medan den mobila plattformen besparas detta?

Fast det håller inte heller eftersom hela problemet här bygger på att jag på min dator 20 min tidigare erhållit det lägre priset. Varför läggs då plötsligt en serviceavgift på vid nästa inloggning?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

AABack2ARN

Medlem
Har inte mrjet ett lägre pris (eller åtminstone mer bonuspoäng) om man bokar via appen snarare än via dator? Varför vet jag inte annat än som marknadsföringsknep...
 

rob74

Medlem
Många appar har automatiskt en inbyggd rabatt, Club Carlson tror jag tex ger rabatt vid bokning via appen och det gör Hotels.com också.

Har flera gånger i bokningsprocessen testat via app och webb simultant för att kolla om det skiljer, men det har alltid varit samma priser. Så jag tror inte Carlson har någon specifik app-rabatt. Möjligen om det är en kampanj i så fall, men någon sådan har jag inte trillat på ännu.
Däremot har ju t ex både Carlson och Hilton kört kampanjer med extra poäng om man bokar via appen.
 

AABack2ARN

Medlem
Är dessa rabatter och/eller extrapoäng för att boka via appen enbart för att locka över folk till den nya kanalen? Vad tjänar egentligen bolagen på det?
 

mha321

Medlem
Är dessa rabatter och/eller extrapoäng för att boka via appen enbart för att locka över folk till den nya kanalen? Vad tjänar egentligen bolagen på det?
Om du bokar i appen minskar kanske risken att du öppnar en till flik i browsern och kollar på konkurrenten eller resebyrån också.

För en del hotell kan det nog också handla om avgifter till den som tillhandahåller siten för bokning. Ett gammalt avtal för webb och ett nytt för app, anpassat till en annan verklighet, kan nog ge olika priser. Tveksamt hur det ser ut för de stora kedjorna där, men det är ju mycket möjligt att de faktiskt inte äger sina egna system där heller utan hyr in det och betalar per transaktion.
 

Appfly

Medlem
Hänvisar till @agehall och hans budord. Att folk aldrig lär sig.
Ska väl i ärlighetens namn säga att jag inte var förvånad då jag i enlighet med budorden försökte boka direkt med hotellet först som sa att det var fullt, gick sen in på booking.com som visade lediga rum. En chansning som inte gick hem :) MEN, inget ont som inte har något gott med sig. Då hotellet ringde och informerade mig samt bad mig avboka min booking.com bokning så gav de mig också en bra rabatt på rummen de övriga nätterna. :)
 
Svaret från booking.com blev väldigt kluvet. Den högre summan på den andra bokningen skulle bero på n serviceavgift a 10.7%, vilket när jag kollar stämmer ungefär i siffrorna.

Min fråga är då vad serviceavgiften står för? På 2 bokningar som är exakt likadana och utförda likadant. Menar booking.com att om jag bokar via vanlig dator så utgår en avgift på 10.7 % medan den mobila plattformen besparas detta?

Fast det håller inte heller eftersom hela problemet här bygger på att jag på min dator 20 min tidigare erhållit det lägre priset. Varför läggs då plötsligt en serviceavgift på vid nästa inloggning?

Serviceavgiften kanske avser slitaget på hemsidan.. Nej, men allvarligt så låter det precis som en sådan cookie-baserad lösning där man höjer priset på en resa du sökt på tidigare för att få dig att boka innan priset blir ännu dyrare. Borde gå att upprepa relativt enkelt vid nästa bokning, om du ids.
 

Webguide

Medlem
Tveksam till att Booking.com skulle bygga in bedrägerialgoritmer, det skulle vara alldeles för riskabelt för dem eftersom hotellen skulle säga upp avtalen med dem om de gjorde det. Kan det inte bero på att din bokning i mobilen gjorde att andra rum blev dyrare pga att tillgången minskade?
 
Toppen