Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Lösningen på det hela är enkel.

Du berättar för arbetsgivaren att mellan då och då tänker jag åka på privat semester där jag kommer att utnyttja intjänade i tjänst flyg- och hotellpoäng.

Värdet tar man fram genom att titta på vad den billigaste biljetten med aktuellt bolag för samma period kostar. Samma för hotellet.
Det läggs som lön på dig som du skattar för. Arbetsgivaren betalar som vanligt sina avgifter.
Klart. Det är inte svårare än så.

Tänk på att du får:

- En flygresa.
- X antal dagar på i regel justa hotell.
- Högre pension.
- Plus full lön och trakt när du tjöade in det.
- Allt det för en beskattning mellan 30->58%, beroende på hur mycket du tjänar.

Kollade lite hur det skulle bli om jag utnyttjade mina poäng istället för att casha. Sitter just nu på balkongen och blickar ut över Mexikanska bukten. Det är en 3 rums svit med matsal och vardagsrum.
Ex:

Flyg SAS ToR till IAD i GO 5400 kr
Flyg United ToR till MIA 1280 kr
Hotell 10 dagar 28 000 kr

Totalt 34680 kr.

Om jag utnyttjar poäng

Läggs på min lön och jag får betala 41 % i skatt dvs 14218 kr istället - är ju helt ok tycker jag med tanke på vad jag får för mina intjänade poäng och vad jag har fått när jag har tjänat in dem.

Min arbetsgivare håller en dialog med skattverket, facken och sina organisationer så kanske nästa gång kan jag utnyttja poängen och få en superrabatterad resa.

Det var därför jag skrev de facto. Som framgår av tråden finns det inga instruktioner från Skatteverket hur poängen ska hanteras. Formellt sett kan de vara hur skattepliktiga som helst men i praktiken är de skattefria.

Skatteverket anser att poängresor privat är en skattepliktig förmån. Precis som för förmånsbilar ( de har lyckats tt hitta en mall som skulle gå att använda då bilpriser också har ett väldigt brett prisspann)

Bara för att det saknas en gängse praxis så är det lit fegt att skylla på det. Tänk på dina kollegor som inte har förmånen av att kunna resa och tjäna in poäng. De bidrar i viss mån till att just du skall kunna resa som du gör.

Det var därför jag skrev de facto. Som framgår av tråden finns det inga instruktioner från Skatteverket hur poängen ska hanteras. Formellt sett kan de vara hur skattepliktiga som helst men i praktiken är de skattefria.

Inte för att var en besserwizzer så är de facto inte rätt att använda i det här läget. För det finns fler alternativ än bara att det saknas rutiner för att hantera det hela hos skatteverket. Du kan ju även avstå att använda dem - det är ju också en praxis (för vissa). Du kan använda dem enart inom tjänsten.

Alla förmåner med ett visst värde är skattepliktiga.
Det stämmer inte. Det finns en hel rad med skattefria förmåner, exempelvis vissa former av motion/idrott, företagshälsovård och diverse "hälsobehandlingar", vaccinationer, terminalglasögon, förfriskningar och diverse gåvor som exempelvis julgåva och minnesgåva, bara för att nämna några.

Observera att jag inte säger att alla varianter av ovanstående alltid är skattefritt.

Lösningen på det hela är enkel.

Du berättar för arbetsgivaren att mellan då och då tänker jag åka på privat semester där jag kommer att utnyttja intjänade i tjänst flyg- och hotellpoäng.

Värdet tar man fram genom att titta på vad den billigaste biljetten med aktuellt bolag för samma period kostar. Samma för hotellet.
Det läggs som lön på dig som du skattar för. Arbetsgivaren betalar som vanligt sina avgifter.
Klart. Det är inte svårare än så.

Tänk på att du får:

- En flygresa.
- X antal dagar på i regel justa hotell.
- Högre pension.
- Plus full lön och trakt när du tjöade in det.
- Allt det för en beskattning mellan 30->58%, beroende på hur mycket du tjänar.

Kollade lite hur det skulle bli om jag utnyttjade mina poäng istället för att casha. Sitter just nu på balkongen och blickar ut över Mexikanska bukten. Det är en 3 rums svit med matsal och vardagsrum.
Ex:

Flyg SAS ToR till IAD i GO 5400 kr
Flyg United ToR till MIA 1280 kr
Hotell 10 dagar 28 000 kr

Totalt 34680 kr.

Om jag utnyttjar poäng

Läggs på min lön och jag får betala 41 % i skatt dvs 14218 kr istället - är ju helt ok tycker jag med tanke på vad jag får för mina intjänade poäng och vad jag har fått när jag har tjänat in dem.

Min arbetsgivare håller en dialog med skattverket, facken och sina organisationer så kanske nästa gång kan jag utnyttja poängen och få en superrabatterad resa.

Du kan inte jämföra en köpt resa med en bonusresa då det oftast inte finns dom dagarna du vill resa. Du vill åka och vara borta 10 dagar, men det finns bara en resa med 7 dagars bortavaro, ska du då dra av 30%?

Du vill åka eco, men det finns bara business. Ska du då tvingas betala för den dyra biljetten du inte vill ha?

Jag är pensionär och tjänar inga poäng på tjänsteresor, tycker ändå att denna diskussion inte passar in här överhuvudtaget. Kanske på ett politiskt forum.

Du kan inte jämföra en köpt resa med en bonusresa då det oftast inte finns dom dagarna du vill resa. Du vill åka och vara borta 10 dagar, men det finns bara en resa med 7 dagars bortavaro, ska du då dra av 30%?

Du vill åka eco, men det finns bara business. Ska du då tvingas betala för den dyra biljetten du inte vill ha?

Jag är pensionär och tjänar inga poäng på tjänsteresor, tycker ändå att denna diskussion inte passar in här överhuvudtaget. Kanske på ett politiskt forum.
Nä, du drar av 60% (ev 25%). Inom skattelagstiftningen finns det mesta. ;)

Inkomstskattelag (1999:1229)
61. Kap
Reseförmån med inskränkande villkor
12 § när reseförmånen avser flyg och 14 § när reseförmånen avser inrikes tåg.
Med inskränkande villkor avses villkor som- innebär att resan får göras bara under vissa tider, på vissa avgångar eller under förutsättning att det finns plats vid resans avgång, och
- är väsentligt sämre än för resor som säljs på den allmänna marknaden. Lag (2007:1419).

13 § En flygresa med sådana inskränkande villkor att resan får göras bara om det finns plats vid avgången ska värderas till 40 procent av det lägsta normalt förekommande pris som en konsument har fått betala för motsvarande resa utan inskränkande villkor under perioden från och med oktober andra året före beskattningsåret till och med september året före beskattningsåret. Flygresor med andra inskränkande villkor ska värderas till 75 procent av nämnda pris.
När det lägsta normalt förekommande priset för en motsvarande resa utan inskränkande villkor ska bestämmas, ska en jämförelse göras med priser för flygresor med samma destinationsort eller, om en sådan jämförelse är svår att göra, med en likartad resesträcka. Lag (2007:1419
).

Det stämmer inte. Det finns en hel rad med skattefria förmåner, exempelvis vissa former av motion/idrott, företagshälsovård och diverse "hälsobehandlingar", vaccinationer, terminalglasögon, förfriskningar och diverse gåvor som exempelvis julgåva och minnesgåva, bara för att nämna några.

Observera att jag inte säger att alla varianter av ovanstående alltid är skattefritt.

Jag skrev med ett visst värde. Värdet varierar beroende på vad det gäller. En julgåva blir skattepliktig om värdet är för högt.
Precis som att motion blir skattepliktig vid ett högre värde.

Toppen