Senaste nytt

Slutgiltigt JA får civilflyg på Ärna

Jag tycker nog det är bättre att satsa på Skavsta när det gäller att ta över Brommas trafik. Det är inte vettigt att ha två flygplatser för Stockholm belägna norr om huvudstaden. Genom att satsa på Skavsta får man ju hela Östergötland som ett nytt upptagningsområde. Det blir korta restider både från Stockholm och Östergötland när Ostlänken kommer igång.

Då kan vi med gott samvete lägga ner flygplatserna i Norrköping och Linköping där man ändå aldrig kunnat samordna flygtrafiken.

Finns ju andra städer än Stockholm i mellansverige. Finns 500.000 människor inom 9mil från Stockholm, på samma breddgrad. Därtill har städer strax norr om Stockholm idag inga egentliga lågprisalternativ (riktigt långt norrut blir det nog inget). Gävle är väl ganska stort, för att inte tala om Uppsala som stad.

Alla städer längs E18 får en smidig anslutning till Ärna, då nya avstickaren till Arlanda nästa går ända fram. Bor man inte kustnära, så man kan ta E4, är det hopplöst att åka till Skavsta. Bor man strax norr om mälaren är det ändå krångligare.

Till Skavsta finns ingen möjlighet till bussresor norröver som överstiger 7-8mil. 12mil tar 2h på de kringliga vägarna, och ingenting ligger påvägen....så svårt att fylla bussar.
Västerifrån, påväg till Ärna, passerar man Västerås-Enköping o Uppsala.

Tycker att Skavsta ska vara kvar, men behövs ett komplement.

Försvarsmakten är ju en statlig förvaltningsmyndighet, så jag vet inte hur mycket som bestäms i försvarsstaben när det gäller vad som behålls/säljs ut.

Nu har de ju tur att det tillträtt en regering som i huvudsak vill rusta upp försvaret (från sossarnas sida) och ta bort landets flygplatser (miljöpartiets) så visst är oddsen dåliga på att det blir en flygplats.
De rödgröna var också de som röstade mot Ärna kommunalt.

Det som talar för Ärna är ju att Miljöpartiet kommer få göra avkall på saker om man vill stänga Bromma. OM man inte svart på vitt kan visa att Arlanda klarar kapacitetshöjningen på Bromma (och 2% tillväxt/år) måste trafiken någonstans...

Själv tycker jag gott att man kan göra som i flera andra länder (tydligast då Köpenhamn) och bygga en lågpristerminal på Arlanda (om man expandera landareal och flygrörelser).

Hm. Den som lever får se. Eftersom kommunalrådet i Uppsala har uttryckt sitt totala ointresse av att på något sätt hjälpa till eller underlätta för etableringen och att dess nuvarande användare (militären) inte verkar så sugna på civilt sällaskap så undrar jag om något företag är villiga att satsa på en utveckling av Ärna.

Att militären inte skulle vara sugna på civilt sällskap är inte korrekt med tanke på att det är just de som står för ansökan. Det är en av anledningarna som motståndare mot projektet invänt mot eftersom det förändrat beslutsvägar och möjligheter till överklaganden.

Av personliga skäl tycker jag det är kul med utveckling av Ärna även om jag har svårt att se hur de ska få det att gå runt ekonomiskt med tanke på de investeringar som måste göras. Dessutom har ju Ryanair som är en trolig kund börjat ändrat inriktning och satsa på större flygplatser, t ex flytta linjer från Malmö till Kastrup.

Till Skavsta finns ingen möjlighet till bussresor norröver som överstiger 7-8mil. 12mil tar 2h på de kringliga vägarna, och ingenting ligger påvägen....så svårt att fylla bussar.
Västerifrån, påväg till Ärna, passerar man Västerås-Enköping o Uppsala.
.

Nej jag tror inte på att Ärna får de tillstånd som behövs för en så pass stor trafikökning som det skulle bli om man flyttade Brommas trafik. Bromma har dessutom mest trafik söderifrån och det betyder längre flygtid, inte populärt hos flygbolagen.

Varför åka buss när du får utmärkta tågförbindelser från Skavsta. Skavsta är politiskt gångbart, vilket inte Ärna är.

Ärna kommer också mer i konflikt med Arlanda luftrum. Jag vet dock inte hur det påverkar. Det vet säkert någon av flygledarna på forumet.

Nej jag tror inte på att Ärna får de tillstånd som behövs för en så pass stor trafikökning som det skulle bli om man flyttade Brommas trafik. Bromma har dessutom mest trafik söderifrån och det betyder längre flygtid, inte populärt hos flygbolagen.

Varför åka buss när du får utmärkta tågförbindelser från Skavsta. Skavsta är politiskt gångbart, vilket inte Ärna är.

Ärna kommer också mer i konflikt med Arlanda luftrum. Jag vet dock inte hur det påverkar. Det vet säkert någon av flygledarna på forumet.

Är väl ingen förutom de längs nya Ostlänken som får bra tågförbindelser till Skavsta? I praktiken innebär det ju bara Stockholm. För de i Linköping o Norrköping är anslutning med buss redan kort, och söderut längs banan finns knappt något innan Göteborg (som har två egna flygplatser).

Enköping, Västerås, Örebro, Eskilstuna mfl kommer fortsätta gå på den bana inåt landet, som passerar Katrineholm och tillslut når samma destination i Norrköping. Man passerar ganska långt väster om Skavsta då..
Upptagningsområde som är lika stort som Stockholms innerstad. 15min längre flygtid gentemot till Skavsta, och två mer än till Arlanda. Viss skillnad, men så många människor borde inte förbises helt.

Man kan inte bygga infrastruktur för två svenska städer. Därför tycker jag att det är bra att regeringen satsar på järnväg, och det är positivt att man tittar på norra stambanorna.
Skavsta ska finnas kvar, men inte återigen bli en exklusivitet för de som redan har flera flygplatser att välja på...

Artikel i UNT okt 2014.
Söker dialog om Ärna - Uppsala - UNT.se

"Under de år som gått har Uppsala Airport haft en kontinuerlig dialog med försvaret. Nu är det dags för slutspurten.
– Vi kommer vi att göra klart avtalen och utarbeta en detaljerad plan för utbyggnaden. Det kommer ta två år [dvs 2016]. Sedan kan vi starta trafiken, säger Frode Skulbru [Uppsala Airport AB:s vd].
De investeringskostnader i själva flygplatsen på 165 miljoner kronor som bolaget tidigare kalkylerat med håller inte idag. Frode Skulbru räknar nu med att projektet kommer att kosta över 350 miljoner. Det mesta går till breddning av de två landningsbanorna. En mindre del till terminalbygganden."

Försvarsmakten är ju en statlig förvaltningsmyndighet, så jag vet inte hur mycket som bestäms i försvarsstaben när det gäller vad som behålls/säljs ut.

Ytterst är det en politisk fråga att lägga ner ett förband. Men Ärna är den enda militära flygplatsen i mellansverige, och den har blivit allt viktigare för Försvaret. Det är också många militära transporter som går till och från Ärna.

Men att lägga ner fler förband i dag tror jag inte ett ögonblick på, snarare verkar det ju finnas en majoritet i Riksdagen för att stärka det nationella försvaret.

Så kan man få in lite civil verksamhet att dela kostnaderna med så torde alla bli nöjda. Som sagt, det verkar ju ha fungerat utmärkt på bl.a. Kallax.

Toppen