Senaste nytt

Saknade inresetillstånd till USA och blev nekade boarding

Det är väl ingen som påstår att familjen inte har något ansvar? Alla är väl rätt eniga att man har ett personligt ansvar. Det förtar ju inte att man kan anse att flygbolag borde förbättra hur de informerar.

Det är intressant hur snabbt och enkelt vi dömer andra hela tiden...
Mitt inlägg syftade på var gränsen skall gå. Jag gjorde en provbokning, och ingenstans nämnde de att jag behövde ett pass för att resa till USA. Jag kan tycka att varenda person som reser borde ha vett nog att kolla upp vilka lagar och regler som gäller för just det land man skall resa till (eller mellanlanda i).

Ibland är det kanske berättigat att tycka andra människor har ett personligt ansvar, och att de får stå sitt kast och att gråta ut i tidningen bara gör saker och ting ännu värre?

Om vi nu ska slänga oss med fakta ska de nog vara korrekta. ;) ESTA är inte alls ersättare för I-94. I-94 ersattes med den data som flygbolagen måste ge ifrån sig till USA och som orsakat ganska mycket debatt inom EU.

ESTA är en Pre-screening innan man kommer till USA.

Man kan nog säga att det är en ersättning, då det är exakt de frågor du svarade på i I-94 som du svarar på i ESTA-ansökan (typ om du har deltagit i folkmord etc...), sen är det också en pre-screening, det har du rätt i, så man kan nog inte HELT sätta likhetstecken, men...

Om man tycker att flygbolaget har ett ansvar att informera om detta, så betyder det ju att det personliga ansvaret försvinner.
Jaså? det tycker jag är ett konstigt sett att se på det. Att man informerar om något betyder inte att man tar på sig ansvar. Men men, vi ser olika på det helt enkelt.

Mitt inlägg syftade på var gränsen skall gå. Jag gjorde en provbokning, och ingenstans nämnde de att jag behövde ett pass för att resa till USA. Jag kan tycka att varenda person som reser borde ha vett nog att kolla upp vilka lagar och regler som gäller för just det land man skall resa till (eller mellanlanda i).

Ibland är det kanske berättigat att tycka andra människor har ett personligt ansvar, och att de får stå sitt kast och att gråta ut i tidningen bara gör saker och ting ännu värre?

Fast API måste man väl fylla i hos flygbolaget i god tid före avresan? Det är ju iaf en indirekt påminnelse om pass. Hur som helst, som jag skrivit räknar jag giltigt pass som trivialt, i stil med "ha med pengar så att du klarar dig". Halvtrivialt är returbiljett - alla kanske inte vet att man måste kunna visa upp den, men i princip alla (i synnerhet ovana resenärer skulle jag vilja påstå) kan fiska fram den direkt om det behövs.

Men för all del, jag kan tänka mig att slänga in pass och returbiljett i påminnelserutan, det tar inte så mycket plats jämfört med all mer eller mindre överflödig info man matas med under bokningsprocessen (erbjudanden om försäkringar, menyer, sittplatsval, hotell och hyrbilar).

Min poäng är helt enkelt att flygbolaget ska upplysa resenären om vilka dokument DE vill se vid incheckningen. Jag kan inte förstå att denna logiska och enkla begäran är så upprörande.

Fast API måste man väl fylla i hos flygbolaget i god tid före avresan? Det är ju iaf en indirekt påminnelse om pass. Hur som helst, som jag skrivit räknar jag giltigt pass som trivialt, i stil med "ha med pengar så att du klarar dig". Halvtrivialt är returbiljett - alla kanske inte vet att man måste kunna visa upp den, men i princip alla (i synnerhet ovana resenärer skulle jag vilja påstå) kan fiska fram den direkt om det behövs.

Men för all del, jag kan tänka mig att slänga in pass och returbiljett i påminnelserutan, det tar inte så mycket plats jämfört med all mer eller mindre överflödig info man matas med under bokningsprocessen (erbjudanden om försäkringar, menyer, sittplatsval, hotell och hyrbilar).

Min poäng är helt enkelt att flygbolaget ska upplysa resenären om vilka dokument DE vill se vid incheckningen. Jag kan inte förstå att denna logiska och enkla begäran är så upprörande.

Glöm inte att lägga till bagage, och resesällskap i påminnelse rutan också..... ;) Och kanske en klick ruta där man lovar att inte ta med saker i bagaget som stora knivar, pistoler och annat farligt..... (vilket iofs KLM/AF faktiskt gör vid online incheckning)

Jag kan hålla med om att flygbolagen kan bli bättre på att informera om saker, men någonstans måste man dra gränsen. Det är ju inte så att alla behöver ESTA eller visum bara för att dom flyger till USA. Skall vi också då få upp alla regler för dom som har Afrikanska medborgarskap (ett exempel) och motsvarande visumregler och klicka i det också? Bara för att man köper en biljett i Sverige behöver ju automatiskt ha ett behov av ifylld ESTA. Ska man göra en lista med

Någonstans måste man dra gränsen och någonstans måste individens ansvar starta.

Jag är för information men blir det för mycket slutar man ta till sig den som tex med användar avtal på internet osv. Personer som är stressade bara av en biljett kommer garanterat att missa det och inte fatta vad det är oavsett hur mycket det står vid köptillfället.

Glöm inte att lägga till bagage, och resesällskap i påminnelse rutan också..... ;)

Fast du behöver väl varken bagage eller ressällskap för att släppas iväg på resan? ESTA däremot kollas uppenbarligen av flygbolaget, och har du det inte så släpps du inte på. Det är för mig skälet till att de ska informera om just detta.

Jag kan hålla med om att flygbolagen kan bli bättre på att informera om saker, men någonstans måste man dra gränsen. Det är ju inte så att alla behöver ESTA eller visum bara för att dom flyger till USA. Skall vi också då få upp alla regler för dom som har Afrikanska medborgarskap (ett exempel) och motsvarande visumregler och klicka i det också? Bara för att man köper en biljett i Sverige behöver ju automatiskt ha ett behov av ifylld ESTA.

För mig är det inte alls svårt att dra gränsen; de bör informera om vad DE vill se för att låta dig gå på planet. Att bara visa infon för den huvudsakliga målgruppen och hänvisa övriga till att kontakta destinationslandets ambassad är ju standard i resebranschen, jag ser inga konstigheter med det.

Toppen