Fredrik
Medlem
Australien har inte de problemen och hymlar inte med att ETA är ett "online-visa" .
Vilket också är orsaken till eVisitor som är gratis för EU-medborgare. Men nu blev det OT. Godnatt!
Australien har inte de problemen och hymlar inte med att ETA är ett "online-visa" .
Mitt inlägg syftade på var gränsen skall gå. Jag gjorde en provbokning, och ingenstans nämnde de att jag behövde ett pass för att resa till USA. Jag kan tycka att varenda person som reser borde ha vett nog att kolla upp vilka lagar och regler som gäller för just det land man skall resa till (eller mellanlanda i).Det är väl ingen som påstår att familjen inte har något ansvar? Alla är väl rätt eniga att man har ett personligt ansvar. Det förtar ju inte att man kan anse att flygbolag borde förbättra hur de informerar.
Det är intressant hur snabbt och enkelt vi dömer andra hela tiden...
Om man tycker att flygbolaget har ett ansvar att informera om detta, så betyder det ju att det personliga ansvaret försvinner.Och som jag sa, vem här har sagt att de inte har ett personligt ansvar?
Om vi nu ska slänga oss med fakta ska de nog vara korrekta.ESTA är inte alls ersättare för I-94. I-94 ersattes med den data som flygbolagen måste ge ifrån sig till USA och som orsakat ganska mycket debatt inom EU.
ESTA är en Pre-screening innan man kommer till USA.
Jaså? det tycker jag är ett konstigt sett att se på det. Att man informerar om något betyder inte att man tar på sig ansvar. Men men, vi ser olika på det helt enkelt.Om man tycker att flygbolaget har ett ansvar att informera om detta, så betyder det ju att det personliga ansvaret försvinner.
Mitt inlägg syftade på var gränsen skall gå. Jag gjorde en provbokning, och ingenstans nämnde de att jag behövde ett pass för att resa till USA. Jag kan tycka att varenda person som reser borde ha vett nog att kolla upp vilka lagar och regler som gäller för just det land man skall resa till (eller mellanlanda i).
Ibland är det kanske berättigat att tycka andra människor har ett personligt ansvar, och att de får stå sitt kast och att gråta ut i tidningen bara gör saker och ting ännu värre?
Fast API måste man väl fylla i hos flygbolaget i god tid före avresan? Det är ju iaf en indirekt påminnelse om pass. Hur som helst, som jag skrivit räknar jag giltigt pass som trivialt, i stil med "ha med pengar så att du klarar dig". Halvtrivialt är returbiljett - alla kanske inte vet att man måste kunna visa upp den, men i princip alla (i synnerhet ovana resenärer skulle jag vilja påstå) kan fiska fram den direkt om det behövs.
Men för all del, jag kan tänka mig att slänga in pass och returbiljett i påminnelserutan, det tar inte så mycket plats jämfört med all mer eller mindre överflödig info man matas med under bokningsprocessen (erbjudanden om försäkringar, menyer, sittplatsval, hotell och hyrbilar).
Min poäng är helt enkelt att flygbolaget ska upplysa resenären om vilka dokument DE vill se vid incheckningen. Jag kan inte förstå att denna logiska och enkla begäran är så upprörande.
Glöm inte att lägga till bagage, och resesällskap i påminnelse rutan också.....![]()
Jag kan hålla med om att flygbolagen kan bli bättre på att informera om saker, men någonstans måste man dra gränsen. Det är ju inte så att alla behöver ESTA eller visum bara för att dom flyger till USA. Skall vi också då få upp alla regler för dom som har Afrikanska medborgarskap (ett exempel) och motsvarande visumregler och klicka i det också? Bara för att man köper en biljett i Sverige behöver ju automatiskt ha ett behov av ifylld ESTA.