Senaste nytt

Majoriteten vill stänga Bromma flygplats

Funderade också på det där med argumentet att inrikesavgångarna skulle shockhöjas med Brommas nedläggning. Det är väl bara kapaciteten som måste behållas, inte avgångarna...

För inte kräver väl passagerare avgångar så tätt som varje halvtimme? Hur stora flygplan kan man få in på inrikes förresten? Hög beläggning och flygplan med 200 säten kan väl inte missgynna någon.... Redan vid flygplansbyte till A321 har man ju dubbla kapacitet/avgång jämfört med MAVIA.

Även om det är politik i denna debatt, så tycker jag att den är betydligt mer sansas o logisk än de hatstormar (från båda läger) som äger rum på facebook :).

Fast det är ju flera bolag som flyger i konkurrens. Du kan ju inte tvinga bolagen att dela flygplan, och man har nog den mängden avgångar man har av en anledning. Jag ser inte riktigt hur man kan ändra på det.

Sen är det inte omöjligt att malmö aviation får svårt att klara sig när dom tappar ett av sina säljargument, att flyga ifrån Bromma. Men det är något jag inte riktigt kan sia om känner jag, det lämnar jag åt ekonomerna.

Sen är det inte omöjligt att malmö aviation får svårt att klara sig när dom tappar ett av sina säljargument, att flyga ifrån Bromma. Men det är något jag inte riktigt kan sia om känner jag, det lämnar jag åt ekonomerna.
Även British Airways lägger ner rutten som Stockholm Arlanda-London City (LCY). London City airport ligger närmare till staden än London Heathrow så det kanske inte är hela världen att flyget inte landar nära stadskärnan?

http://www.businessclass.se/forum/threads/rutten-stockholm-london-city-airport-läggs-ned.17891/

Först av allt så bor jag inte i Stockholm, använder mycket sällan Bromma och har ingen direkt åsikt om Stockholms "kommunalpolitik". Jag hoppas därmed att ingen ska anse att jag gör ett "politiskt" inlägg. ;)

Jag ställer mig dock lite frågande när det i debatten verkar framstå att Bromma är den sista och enda platsen i Stockholm där det går att bygga bostäder. OK, lite tillspetsat men ni förstår säkert.

Flyger man in över Stockholm eller tar mer eller mindre vilken godtycklig T-bana/pendeltåg som helst en ganska kort bit utanför tullarna, tycker jag det verkar som att det finns ganska mycket "oanvänd" mark.

Så vad finns det egentligen för sakliga skäl att nya bostäder ska byggas just på Bromma? Finns det verkligen inte annan mark som kan passa? Är det brist på mark, höga produktionskostnader eller något annat som medför att det inte byggs mer bostäder än det gör?

....

Så vad finns det egentligen för sakliga skäl att nya bostäder ska byggas just på Bromma? Finns det verkligen inte annan mark som kan passa? Är det brist på mark, höga produktionskostnader eller något annat som medför att det inte byggs mer bostäder än det gör?

Det är oerhört många saker som ska passa in för att kunna bygga en större mängd bostäder....Detta är några som jag spontant kommer på snabbt...

-Vägar och lokal trafik: Måste finnas lätt tillgängligt, tunnelbana kan man inte bara bygga utan att det blir stora problem och kostnader. Vägar och infrastruktur runt denna måste också finnas ellr kunna byggas ut. Runt Bromma finns detta redan antar jag

-Avlopp och vatten: Avlopps systemen måste fungera vid utbyggnad. I dagsläget är dom flesta avlopps system under dimensionerade i alla större städer. Vatten ledningar måste ha kapacitet att leverera vatten till alla bostäder.Det bästa sättet är att kunna använda ett redan existerande system. Runt Bromma finns detta redan antar jag.

-För att få villiga byggare att investera i stora projekt ska det finnas ett intresse från dom att investera. Då krävs att projekten genomförs på ställen där människor är villiga att bo och där dom kan få en bra avkastning. Bromma är ett sådant ställe.

Det finns garanterat fler parametrar, men dessa är de jag kommer på på 5minuter.

Jag misstänker att det går ej att bygga bostadsområde på Djurgården, runt Universitetet, Hagaparken samt skogen mot Tyresö.
Det finns skogsmark Ålstensskogen bortom Alvik, men annars finns det bara Bromma flygplats kvar för att kunna bygga bostäder i "Stockholms kommun".

Men det är ju främst studentbostäder våran manshatande vice stadsminister vill bygga på Bromma säger hon ju .. spelar det verkligen ngn roll VAR de ligger då? Studentlägenheter lär ju pressar till miniminivå iaf vilket troligen innebär att staten själv får bygga dem för att få ekonomi i det?

För inte kräver väl passagerare avgångar så tätt som varje halvtimme? Hur stora flygplan kan man få in på inrikes förresten? Hög beläggning och flygplan med 200 säten kan väl inte missgynna någon.... Redan vid flygplansbyte till A321 har man ju dubbla kapacitet/avgång jämfört med MAVIA.

För de av oss som inte betalar själv så skulle mindre konkurrens vara bra, med två bolag Umeå<->Stockholm i stället för tre skulle man nog få 80% av avgångarna, fast bättre spridning under dagen. Idag är det väl 5-6 avgångstillfällen per dag, fast med tre bolag vid varje tillfälle med 15 minuter mellan flygen, sedan ett par timmar till nästa tillfälle.

Så länge då ett av bolagen som finns kvar har fungerande anslutningar till ett tillräckligt stort nät/allians...

Men det är ju främst studentbostäder våran manshatande vice stadsminister vill bygga på Bromma säger hon ju .. spelar det verkligen ngn roll VAR de ligger då? Studentlägenheter lär ju pressar till miniminivå iaf vilket troligen innebär att staten själv får bygga dem för att få ekonomi i det?

Eller så gör dom som i Göteborg där dom kräver att det ska finnas studentbostäder bland andra lägenheter för att få bygglov över en viss storlek på projektet.
Jag har svårt att se dom bara ska bygga studentlägenheter, det blir alldeles för många. Det måste finnas vanliga bostäder, både hyres och bostadsrätter tillsammans med studentlägenheter. Allt annat är osannolikt!

Fast det är ju flera bolag som flyger i konkurrens. Du kan ju inte tvinga bolagen att dela flygplan, och man har nog den mängden avgångar man har av en anledning. Jag ser inte riktigt hur man kan ändra på det.

Om dom lägger ner Bromma skulle jag också tro att Malmö Aviation får det svårt om dom inte i god tid fixar en ny affärsplan.
Men samhället kan inte heller behålla Bromma bara för att Malmö Aviation kan komma att få problem. Dom får anpassa sig för samhällets bästa!
Vad samhällets bästa däremot är får framtiden utvisa, och det är ju det vi egentligen diskuterar här i tråden vad vi tror.

Eller så gör dom som i Göteborg där dom kräver att det ska finnas studentbostäder bland andra lägenheter för att få bygglov över en viss storlek på projektet.
Jag har svårt att se dom bara ska bygga studentlägenheter, det blir alldeles för många. Det måste finnas vanliga bostäder, både hyres och bostadsrätter tillsammans med studentlägenheter. Allt annat är osannolikt!

Ja det är ju möjligt, men det känns som om det borde finnas andra obebyggda platser man kan bygga på där man slipper förstöra fungerande infrastruktur för att göra det.

Sen är väl problem två att det förmodligen är en fråga som kommer gå i stå. Precis som att Röd/grön-röran nu stoppade slussenbygget så kommer en Aliansregering att stoppa detta när det blir regeringsskifte. Sånna här frågor känns som att man måste dra igenom med mer än ~40-45% röster i riksdagen.

Toppen