Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

På SAS har det oftast fungerat bra med vissa få undantag. Däremot på LH har det varit kaotiskt och ingen ordning alls dom gånger jag åkt med dom.
 
Priority Boarding fungerade inte alls på MMX igår (SK0116). Automatspärren öppnades innan boarding varpå slussen mellan Gatepodiet och Skybridge fylldes på med folk. Jag frågade värdinnan om alla dessa personer hade priority och fick till svar att SAS inte hinner med priority eftersom planet var sent. Jag blev dock lovad att få gå på först så fort boarding öppnar, varpå jag frågade om jag då skulle behöva tränga mig igenom klungan i slussen. Inget konkret svar, hon verkade mest besvärad av min närvaro. Antingen fick hon stå och argumentera med mig eller börja mota tillbaka ett 30-tal pax som redan stod i slussen. Nåväl, no big deal, vi kom med allihop och resan var behaglig.

Det är andra gången jag råkar ut för samma fenomen på MMX. Värdinnan kunde inte SAS produkt! Tekniskt sett blir man lurad på det extra man betalar för priority. SAS management måste se till att hela organisationen förstår produkten och drar år samma håll. Marknadsföringen riktad mot frekventa resenärer blir vilseledande. Det här håller inte!

För övrigt vill jag ge ett stort tack till mannen bakom mig på planet som när vi skulle gå av ropade att jag hade glömt min iPad i sätet (slarvigt av mig). Du räddade min helg, annars hade jag inte kunnat skriva det här klagomålet. Kanske en BC-vän? Hör gärna av dig!
 
Tekniskt sett blir man lurad på det extra man betalar för priority.

Hur mycket extra betalar man för priority? Jag har inte sett att det står något om just detta i marknadsföring (mer än de små skyltarna vid gate). Med det sagt borde det ju vara en baggis att se till så att automatgaterna inte går upp för de utan rätt status/rätt klass. Men detta är ju fallet även på Arlanda T4 och andra flygplatser med automatgater så inget MMX-specifikt.
 
Oavsett hur mycket extra man betalar är det en rip-off. Upplevelsen gav mig ett oproffsigt intryck och ger mig färre argument att lägga mina surt förvärvade pengar på SAS.
 
Undrar om det skulle funka att införa en prio-kö och en vanlig? I många fall är det ju ändå två gate agents och då skulle man kunna köra prio-boarding till vänster och vanlig till höger, eller tvärtom. Jag har inget behov av att vara först, men gärna ha ett bra flow och slippa gå myrsteg en lång kö. För några år sedan gick vi som reser frekvent ofta i vändkorsets korta kö, men nu har ju "alla" möjlighet att gå den vägen.
 
Toppen