Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus intjäningsfrågor tråden

palmen

Moderator
Kanske rörde ihop det lite, båda är med SAS plus, men man får betydligt mer på ena flighten på EB än M&B medans den andra ger mer på M&B än EB.

Skillnaden är att på SAS EB får man en "jämn" summa per segment som sedan är olika beroende på vilket land du åker till (möjligt att något land är indelat i 2 zoner).
Om du krediterar till Aegean istället så får du poäng utifrån hur lång själva flygningen är samt att man alltid är garranterad en minimisumma för ett segment oavsett hur kort den är. Därav kan det ge bättre med poäng till Aegean än SAS EB om man krediterar inrikes i Sverige.
Tittar man på hur mycket poäng man får inom Europa med SAS så är det många destinationer som ger betydligt mycket mer poäng än 1 poäng/mile som man får hos Aegean.
 

hakansamuelsson

Ny medlem
Tack för hjälpen! Då får det bli en SAS biljett till Shanghai. :)

Hej igen,

Ja, jag köpte ju den där "SAS premium ekonomi biljetten". Allt för att försöka nå guldstatus på Aegean. Mitt mål med detta var ju, säkert som många andras, att kunna få access till lounger runt om i världen när jag flyger. Men efter Aegeans senaste ändringar i sitt program, vad är egentligen det bästa flygbolaget nu för att kunna nå samma status? Är det någon som satt sig in i det redan?

//Håkan
 

agehall

Medlem
Hej igen,

Ja, jag köpte ju den där "SAS premium ekonomi biljetten". Allt för att försöka nå guldstatus på Aegean. Mitt mål med detta var ju, säkert som många andras, att kunna få access till lounger runt om i världen när jag flyger. Men efter Aegeans senaste ändringar i sitt program, vad är egentligen det bästa flygbolaget nu för att kunna nå samma status? Är det någon som satt sig in i det redan?

//Håkan

Aegean är fortfarande det absolut enklaste sättet att få *G.
 

Buffy

Medlem
Fick 1000 Miles när jag signa nu så blue känns extremt lätt att nå snabbt. Eftersom jag mest gör Europa flygningar känns *G* målet betydligare enklare än med EB. Har börjat med att lägga till några hundringar också för att flyga SAS plus.
 
Aegean är fortfarande det absolut enklaste sättet att få *G.
Det är inte tvungetvis sant. Om man avser att åka 4 segment med Aegean eller kan tänka sig att göra en mileage run med Aegean som innehåller 4 segment så är Aegean onekligen det självklara valet. Annars beror det på vilket resmönster man har och åker man huvudsakligen interkontinentala flyg skulle jag säga att Turkish är enklast då det bara krävs 40000 poäng för Star Alliance guld. Dock skall man ha i åtanke att det är betydligt enklare att bibehålla sin guldstatus hos Aegean. Sammanfattningsvis, det varierar vilket som är lättast att få (första gången) men Aegean är det som är absolut lättast bibehålla.
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte tvungetvis sant. Om man avser att åka 4 segment med Aegean eller kan tänka sig att göra en mileage run med Aegean som innehåller 4 segment så är Aegean onekligen det självklara valet. Annars beror det på vilket resmönster man har och åker man huvudsakligen interkontinentala flyg skulle jag säga att Turkish är enklast då det bara krävs 40000 poäng för Star Alliance guld. Dock skall man ha i åtanke att det är betydligt enklare att bibehålla sin guldstatus hos Aegean. Sammanfattningsvis, det varierar vilket som är lättast att få (första gången) men Aegean är det som är absolut lättast bibehålla.

Både Aegean Miles&Bonus och Turkish Airlines Miles&Smiles ger sämre intjäning (eller ibland inget alls) för billiga Economy class biljetter (det finns några undantag), så om du behöver att samla 40.000 miles på dessa program behöver du kanske att flyga dubbelt så mycket (med 50% intjäning) eller betala mer.

Aegean Airlines | Earn Miles
Turkish Airlines - Partners - turkishairlines.com
 

Dr. Miles

Expert
Vilka skulle du säga är lättast att få status hos under 2015 (med de förändringarna vi känner till i dagsläget)? Naturligtvis beror det på vilket resmönster man har och vilka bokningsklasser man väljer, men vad säger din magkänsla?
Aegean. Som många andra har redan svarat i andra trådar, flyger (tjänar) man inte de 24.000 miles (12.000 miles för befintliga statusmedlemmar) som behövs för att uppå Aegean Miles&Bonus Gold, blir det svårt att uppnå Star Alliance Gold i något av andra bonusprogrammen.
 
Aegean. Som många andra har redan svarat i andra trådar, flyger (tjänar) man inte de 24.000 miles (12.000 miles för befintliga statusmedlemmar)...
Du skrev 12.000 miles för befintliga statusmedlemmar, men det skulle väl stå befintliga guldmedlemmar? Det räcker väl inte med 12000/år om man har halkat ner till silvernivå?

Om man inte avser att flyga 4 segment med Aegean blir ju siffrorna 48000 respektive 24000 istället. Vad säger din magkänsla då (förutom United, som kräver 4 leg med dem)?
 

Dr. Miles

Expert
Du skrev 12.000 miles för befintliga statusmedlemmar, men det skulle väl stå befintliga guldmedlemmar? Det räcker väl inte med 12000/år om man har halkat ner till silvernivå?

Om man inte avser att flyga 4 segment med Aegean blir ju siffrorna 48000 respektive 24000 istället. Vad säger din magkänsla då (förutom United, som kräver 4 leg med dem)?
Det är lönlöst att diskutera om vad jag tycker om kvalificeringskravet. Det är olika förutsättning för olika personer.
Antingen du kvalificerar dig till något av programmet, eller inget alls.
 
Last edited:
Toppen