Senaste nytt

Några fördelar att boka via resebyrå

När du vill blanda bokningsklass, t.ex. C på vissa segment och M på andra. När du vill boka annan klass än billigaste i de olika bokningsklass-segmenten.
Som sagts tidigare, när du vill boka åt någon annan och du själv inte reser på bokningen.

När man är många som skall iväg i en salig blandning av flygplatser och i viss mån personliga önskemål. Då är det trevligt att kunna överlämna till en resebyrå för att slippa lägga ner en massa tid.

OT-Men problemet är att det verkar vara allt för stor skillnad på personalen om man får bra hjälp eller inte alls.
Precis nu, när ordinarie suveräna kontaktpersonen inte är på plats, verkade det som att allt rasade. Man klarade inte av att ordna hotell inom flera veckor. Man urskuldade sig med att tyska agenten/partnern inte lyckats få fram något.
Var bara att ta tag i det själv. Och på 10 minuter hade vi löst det.
Nu får vi se om dem lyckas fixa ihop flygbiljetter till samtliga.

Generellt dålig erfarenhet av resebyråer där intrycket hos några av de stora affärsresebyråerna har varit att man skall prackas på en massa konstiga lösningar som kan vara både dyra och dåliga. Nästan så man kan tro att de är "köpta" av vissa flygbolag/hotellkedjor.

Generellt dålig erfarenhet av resebyråer där intrycket hos några av de stora affärsresebyråerna har varit att man skall prackas på en massa konstiga lösningar som kan vara både dyra och dåliga. Nästan så man kan tro att de är "köpta" av vissa flygbolag/hotellkedjor.
Jag vet inte hur svenska resebyråer fungerar men jag vet ungefär hur det fungerar hos japanska resebyråer.
De får en viss kvot från flygbolaget för att behålla extra förmånliga priser och om de inte säljer dessa kvoter får de mindre rabatt under nästa kontraktperioden.

Jag skrev lite om detta in en annan tråd.
Ospecificerat flygbolag (i Japan) | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
Det finns två anledningar.

1: För att justera månadens-/säsongens kvot
Resebyrå ofta har avtal med flera flygbolag om hur många platser de säljer varje månad.
T ex
Flygbolag A: 50 platser
Flygbolag B: 80 platser
Flygbolag C: 100 platser
Om de har redan nått månadens kvot på flygbolag B & C men inte flygbolag A, då kan de placera kunder som köpte ospecificerat flygbolag till flygbolag A:s avgång.

2: Resebyrån inte vill bli osams med flygbolaget
Resebyrå har avtalade priser från olika flygbolag och officiellt får de inte sälja/marknadsföra flygbiljetten lägre än avtalat pris. Om de gör det då flygbolaget inte blir glad och i värsta fall förlorar resebyrån kontraktet.
Det finns olika skäl att resebyrån vill sälja flygbolag A:s biljett t ex för att uppnå månadens-/säsongens kvot, men ibland det inte går att sälja bra med avtalat pris. Då resebyrån vill hellre sälja biljetten som ospecificerat och på det viset undviker resebyrån flygbolagets kontroll.

Jag vet inte hur svenska resebyråer fungerar men jag vet ungefär hur det fungerar hos japanska resebyråer.
De får en viss kvot från flygbolaget för att behålla extra förmånliga priser och om de inte säljer dessa kvoter får de mindre rabatt under nästa kontraktperioden.

OT- Igen.
Var kanske lite snäll med orden om "tro att de är köpta...." :)
I några fall så vet jag att det var så. Man hade garanterat x antal rum under en period hos en hotellkedja. Problemet i just detta fall var att hotellet inte låg på något bra ställe. Dumt nog kontrollerade jag inte innan. Går på skyll sig själv-kontot :D och man måste bränna sig......

En fördel sett ur företagets sida är att förenkla för produktiv personal.
Lite tungt att en exempelvis konsult skall lägga "onödig" tid på att fixa resor när denne kan jobba med betalda uppdrag.

Vi använder alltid resebyrå när vi bokar flygresor samt har möjlighet att använda detta även till Hotell och hyrbilar.

Största anledningen är att vi ofta åker på sjömansbiljett och det kan man inte fixa själv utan behöver hjälp av en agent. Men även de gånger vi inte gör detta så funkar det helt okay.
Jag personligen talar om för min kontakt när, vart och vad jag vill åka med så kollar hon alternativ. Jag får ett antal olika Itinieries som förslag där jag väljer den som passar bäst. Ofta ändrar vi bokningsklasser efter att jag tittat på Expertflyer om tillgång i dom olika klasserna.

De fördelar jag uppskattar är att vi har 24timmar/365dagar om året service vilket jag har använt flera gånger.
Eftersom jag använder sjömansbiljetter där många flygbolag/allianser kan finnas med på samma biljett krävs det nästan en resebyrå att se till att man inte hamnar mellan stolarna vid problem.

Jag tycker också att det är bekvämt att att använda vouchers för bilhyra och ibland även hotell (dock sällan) då man inte råkar ut för några personliga överraskningar.
Reser jag privat gäller @agehall s regler.

Toppen