Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Oslo i går eftermiddag: Upp med skylten, kort meddelande att nu var det guldkort och plus som gällde. Fungerade perfekt. Inte en massa svammel om i vilken ordning folk skulle gå på utan raka besked.

Så långt fungerar det bra överallt, men efterlevdes det eller boardade en massa kastlösa minuspax först ändå?

Jag gillade hur tjejen på TK på ARN gjorde. Första som gick fram tog hon boardingpass ifrån och höll upp samtidigt som hon ropade ut i högtalarna. "Så här ska alltså boarding pass inte se ut om man ska boarda nu, utan det är alltså business eller gold....". Kvinnan ifråga fick vackert stå där och skämmas lite tills hon var klar och lämnade tillbaka bp. :)

På EVA Airs boardingkort stod ett boardingnummer (boarding phase number). Om man tillhörde dem som reste i Business class eller statusmedlem, fick man boardingnummer 1. Sen dem som satte i slutet av Economy class kabin fick boardingnummer 2, osv.
Boarding började i olika faser och gateagenterna kollade passagerarnas boardingkort i förväg (vilket SAS kommer inte göra av ekonomiska skäl, det kostar personalen)

eva-air-business-nrt-tpe_-02-jpg.18119

Jag har hört att vissa amerikanska flygbolag kör liknande sätt, men jag har inte sett själv.

Last edited:
Japp, United kör så, Turkish likadant. Turkish har infört i alla gater (på IST) jag varit i i år tror jag, samma typ av fållor som United har. Så man går till Business, Gold-fållan eller till 1-4. Funkar klockrent.

Edit: Ska tillägga att de enforce:ar det också.

På EVA Airs boardingkort stod ett boardingnummer (boarding phase number). Om man tillhörde dem som reste i Business class, statusmedlem, fick man boardingnummer 1. Sen dem som satte i slutet av Economy class kabin fick boardingnummer 2, osv.
Boarding började i olika faser och gateagenterna kollade passagerarnas boardingkort i förväg (vilket SAS kommer inte göra av ekonomiska skäl, det kostar personalen)

Jag har hört att vissa amerikanska flygbolag kör liknande sätt, men jag har inte sett själv.
Det där var jag med om i Addis Ababa. Alla fick en klisterlapp i olika färg med boardingsekvens på, det var bara det att när boardingen började så var det ingen som brydde sej om detta utan alla trängde sej fram i bästa ryanair-stil. Men ett bra försök var det ju. :)

Toppen