Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Bagageförsening 9 Juli. Jag och partner gör nödvändiga inköp för 1300€. Idag (!?) återkommer man och meddelar att trots tidigare given information om att någon beloppsgräns inte finns utan att skäligheten i varje enskilt fall prövas att man ämnar ersätta med 100$ per person. Inte ens de sämsta bagageförseningsförsäkringarna i ICA-Banken har en sådan låg nivå.

Spontana idéer? Överklagade naturligtvis och nästa instans blir väl ARN. Någon som varit i liknande situation?
Driver ett annat ärende med ett med försäkringsbolag i ARN nu och det är ju en högst ledsam process som jag gärna undviker igen..

Vilken var sträckan? Var det ut- eller hemresa?

Hemresa ersätts väl i regel inte?
Har absolut förståelse för SAS skepsis jämtemot 1300€ spend på 24h(?) försenat bagage. Bör nog bereda dig på att behöva redogöra för dessa nödvändigheter väldigt noga.
Ut- eller hemresa spelar ingen roll enligt Montralkonventionen. Sedan kan man ha en separat reseförsäkring (alt via bankkortet) som har andra villkor.
EUR-Lex - 22001A0718(01) - SV
Flygbolagets ansvar - SAS

Vilken var sträckan? Var det ut- eller hemresa?
Inom Europa, utresa.

Hemresa ersätts väl i regel inte?

Har absolut förståelse för SAS skepsis jämtemot 1300€ spend på 24h(?) försenat bagage. Bör nog bereda dig på att behöva redogöra för dessa nödvändigheter väldigt noga.

Naturligtvis ser beloppet tämligen stort ut, men detta är ett resultat av problem med det andra försäkringsbolaget. Kravet mot SAS skulle ursprungligen varit 600€. Vad gäller redogörelsen är detta inga problem för mig, den är dock inte efterfrågad SAS.

Inom Europa, utresa.
Naturligtvis ser beloppet tämligen stort ut, men detta är ett resultat av problem med det andra försäkringsbolaget. Kravet mot SAS skulle ursprungligen varit 600€. Vad gäller redogörelsen är detta inga problem för mig, den är dock inte efterfrågad SAS.
Maxbeloppet (om man inte angett högre vid incheckningen) är 1131 SDR, vilket med dagens valutakurs motsvarar ungefär €1300. Det ser ut som om @Kandinsky har koll på sina kronor ;-)

Sök räntor & valutakurser | Sveriges Riksbank

någon beloppsgräns inte finns utan att skäligheten i varje enskilt fall prövas att man ämnar ersätta med 100$ per person.
Råkade ut för motsvarande i vintras med SN, de hävdade å det bestämdaste att de inte var skyldiga att betala ut mer än 50 EUR per person, trots citering av EU-reglementet. Orkade inte bråka mer och skickade ett claim till försäkringsbolaget istället. Polaren som var med hade dock ingen försäkring som täckte hans utlägg... Vi handlade (nödvändiga) kläder för 200 EUR var och skickade in alla kvitton till flygbolaget (vilket de begärde, innan de bestämde sig för att 50 EUR var max).
Efter ytterligare en förseningsincident med SN det senaste året har jag beslutat att undvika dem till varje pris, så länge jag själv kan råda över det.

Maxbeloppet (om man inte angett högre vid incheckningen) är 1131 SDR, vilket med dagens valutakurs motsvarar ungefär €1300. Det ser ut som om @Kandinsky har koll på sina kronor ;-)

Sök räntor & valutakurser | Sveriges Riksbank

Jag såg faktiskt det beloppet tidigare idag vid lite aggressivt googlande efter mailet från SAS. Lustigt hur saker kan sammanfalla ibland =) Dock är det kanske värt att poängtera att claimen gäller för två personer i mitt fall, och inte en herrejösseskonsumtion i närmsta märkesbutik.

Efter att ha tjuvläst en längre tid har jag nu reggat mig.

Flög CPH-TLV med SAS därför att de flög direkt. TLV räknas till Europa och har flygtid på 4h25min så de flesta ville ha något att äta. Då det är inom Europa går det inte att förboka mat utan man får fint köpa det som finns i cafesortimentet. Dagen till ära var det skink/ost-sandwich och vegetariskt alternativ.

Jag som satt på rad 12 fick klara mig utan mat då det vegetariska alternativet var helt slut, fanns bara köttalternativ kvar. Nu är jag varken muslim eller jude utan bara vanlig vegetarian så jag hade kunnat pilla bort skinkan och gå vidare i livet. Men där fanns många som av religiösa skäl gick hungriga helt i onödan.

Det är måttligt genomtänkt att inte lasta ombord huvudsakligen vegetariskt eller om man vill vara tillmötesgående halal/kosher mat när man har ett resmål där 90% av resenärerna antingen är judar eller muslimer(palestinier med nordiskt pass). Det hade dessutom inte kostat en krona att tänka till utan man hade snarare ökat sina inkomster....

Toppen