Senaste nytt

Hur hanterar ni bonuspoäng som tillhör arbetsgivaren?

Mycket intressant resonemang från @fcx Samtliga frågor tåls att fundera på och det finns nog en hel del resepolicys som måste uppdateras för att vara relevanta gällande bonuspoäng.

För att ansluta till @fcx resonemang, så skulle man ju hypotetiskt kunna föreställa sig att reglerna ändrades och det var tillåtet med två kort, ett privat och ett för företaget. Men det faller med största säkerhet på att flygbolagen inte har någon större lust att lägga arbete på att utveckla och administrera ett sådant system, efter devisen "gör inte ditt problem till mitt problem":D

För att ansluta till @fcx resonemang, så skulle man ju hypotetiskt kunna föreställa sig att reglerna ändrades och det var tillåtet med två kort, ett privat och ett för företaget. Men det faller med största säkerhet på att flygbolagen inte har någon större lust att lägga arbete på att utveckla och administrera ett sådant system, efter devisen "gör inte ditt problem till mitt problem":D

Flygbolagen vill inte släppa in företag i bonussystemet, allt är riggat för att förhindra att det sker. Flygbolagen har dessutom företagsprogram som ligger utanför bonussystemet (exv. SAS credits, BA on business etc.)

OK, jag är inte ute efter att skapa upprörda känslor, så jag hoppas att du inte kände dig påhoppad i mitt inlägg.

Kan du köpa mitt resonemang om att man endast får ha ett konto per person? Med de förutsättningarna, hur skulle det då gå till att använda poäng i tjänsten (från intjäning till uttag)?

Jag ser att det blir ett antal stora problem, och för att förstå dessa tycker jag att det är en bra analogi att tänka på vad som skulle hända om arbetsgivaren använde ditt privata bankkonto för transaktioner.

Vid intjäning: hur ska arbetsgivaren få kännedom det faktiska antalet poäng som intjänats? Verkliga poängintjäningstabeller finns inte publicerade (de på respektive flygbolags hemsidor är ofta ofullständiga eller missvisande).

Efter intjäning: hur ska arbetsgivaren kunna hålla koll på aktuellt poängsaldo samt utgångsdatum för poäng? Att behöva uppvisa kontoutdrag är givetvis otillbörligt, eftersom arbetsgivaren har ingen rätt att granska privata resor/transaktioner. Hur ska arbetsgivaren kontrollera att inga otillbörliga uttag sker? Hur ska värdet av poängen redovisas i arbetsgivarens balansräkning?

Vid uttag: hur ska awardresor bokas? Stora bolag har ofta som policy att alla bokningar måste ske via resebyrå, men där kan man inte boka awardresor. Anledningen till kravet på resebyråbokning brukar vara dels ekonomiska/administrativa, men även att hålla koll på var anställda är och hur mycket man reser. (Man kan också diskutera om det är ekonomiskt vettigt att, på arbetstid, leta awardresor med tanke på den begränsade tillgängligheten samt att awardresor i economy har ett väldigt lågt värde efter att skatter och avgifter dragits av, men det lämnar vi utanför den här diskussionen).

Vid anställningens upphörande: vad göra med kvarvarande poäng?

Min slutsats blir att en policy om att poäng måste användas i tjänsten skulle vara omöjlig att upprätthålla på Svensk arbetsmarknad. Kvar blir då alternativen att poängen antingen tillfaller den anställde eller att poängintjäning förbjuds.

Regeln om att konto per person är central i dessa resonemang, och man behöver inte vara speciellt konspiratorisk för att inse att den regeln finns just för att förhindra att arbetsgivare ska anse att poängen tillhör dem.

Man kan också läsa medlemsreglerna för Eurobonus för att inse att det är otillåtet för arbetsgivaren att använda poängen:

1. Membership and membership cards
1.1Membership of EuroBonus is open to all natural persons. Only one membership account is permitted per person. Persons under the age of 18 years must have their legal guardian’s consent to join EuroBonus. Membership and the rights pertaining thereto are personal and for the sole benefit of the member, unless otherwise stated by SAS.
Nej då, jag känner mig inte alls påhoppad av dig, tvärtom gillar jag dina (oftast ;)) sakliga inlägg!

Självklart köper / vet jag att man bara får ha ett kort per program. Du har ju också en poäng, för att inte säga helt rätt, i ditt övriga resonemang. Det finns inget sätt arbetsgivaren kan kontrollera detta på ett lätt alternativt korrekt sätt. Det enda sättet detta kan fungera är att människor följer det som står i policyn, utan att företaget kan kontrollera det. Detta händer nog mer sällan än ofta skulle jag tro. Däremot vill(e) jag var(a) djävulens advokat och driva den linjen hårt. Jag vänder mig också emot de som hävdar att de minsann har rätt till poängen för att de reser så mycket / är underbetalda osv, oavsett vad företaget har skrivit i policyn. Tycker man att man inte har tillräckligt i ersättning så förhandlar man, man stjäl inte (oavsett om det går att kontrollera eller ej). Jag menar för övrigt inte att du har gjort några sådana kommentarer.

Anledningen till att företag skriver att poängen skall användas i tjänsten är ju självklart på grund av skattereglerna. För är policyn utformad på det sättet så är det ju den anställda som inte bara begår skattebrott, utan även går emot policyn. Man kan ju undra om det är NÅGON som tar upp detta som en förmånsbeskattning.

Hittills har jag gjort så att jag använt upp dom privat, på direkt uppmaning från arbetsgivaren. Nu sitter jag dock på nytt jobb som endast innefattar kortare bilresor i närområdet så nu är snart det roliga slut, tur att jag hade en del poäng att bränna av så att jag har en och annan resa att se fram mot ett tag till :)

Nu kommer jag nog inte flyga så mycket i mitt jobb, men policyn säger följande:

• Poäng som intjänas och används till privata resor skall beskattas.
  • Dock kan poäng användas till uppgraderingar, vilket ej är skattepliktigt.
Känns rättvist tycker jag, men frågan som dykt upp tidigare i tråden är ju hur sjutton beskattar man poäng?

Jag tror många företag har policy som säger att poängen tillfaller företaget, men finns det något företag där det efterlevs?

• Gilla
Reactions: pep
Toppen