Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

Med anledning av min fars bortgång för en månad sedan så behövde han av förklarliga skäl inte längre sin biljett i en bonusresa som min mor hade bokat för de båda.

Eftersom min mor fortfarande vill resa och min syster kommer att åka med istället så kontaktade jag SAS för att göra en namnändring. Jag förklarade att min far har avlidit och att min syster därför kommer att resa istället för honom. Jag erbjöd mig även att förse SAS med ett intyg om dödsfallet. Till min stora förvåning begärde SAS trots det den ordinarie namnändringsavgiften. Jag bad personen ifråga att dubbelkolla om de inte kunde ta bort avgiften. Efter en lång stunds väntan påstod killen att han hade frågat en kollega samt en chef och fått nej av båda två. "SAS gör inga undantag vid dödsfall".

Nu handlar det inte om pengarna eftersom det är så lite. Men med den skamligt låga moralen och förståelsen så önskar jag SAS en liknande grad av förståelse från deras kunder i framtiden!

@Alx - beklagar sorgen!

Jag har ingen egen erfarenhet av detta men det vore intressant att veta om så verkligen är fallet. De flesta biljettregler jag har tittat på har inga avgifter vid dödsfall. Det är lite förvånande ifall SAS har det. Möjligen är det så att de inte skriver någonting på bonusbiljetter och därmed så råkade du ut för ändringsavgiften på dessa.

Hsh, rätt dåligt kan jag tycka.

SAS-biljetter är inte avbokningsbara vid dödsfall, och där skiljer man sig från väldigt många bolag (DY är de enda andra jag kommer på på rak arm)..

@Alx, skriv gärna en rad till SAS, det är egentligen en orimlig hållning de har. Du får säkert några poäng som kompensation.

SAS-biljetter är inte avbokningsbara vid dödsfall, och där skiljer man sig från väldigt många bolag (DY är de enda andra jag kommer på på rak arm)..

@Alx, skriv gärna en rad till SAS, det är egentligen en orimlig hållning de har. Du får säkert några poäng som kompensation.

Här har du fel. SAS biljetter är visst avbokningsbara vid dödsfall!!!

If a passenger or an immediate family member of the passenger dies before commencement of travel, tickets can be completely refunded.
Death certificate or a copy of such is required. This is in accordance with PAT rules 9.3.4.
Note: The return ticket portions for a passenger who has died en route will be refunded on an involuntary basis.

Tyvärr står det inget skrivet om fri namnändring vid dödsfall, men jag tycker att @Alx ska ta det med SAS.

Slutligen, @Alx Jag beklagar sorgen....

Tack!

Min reaktion var ungefär densamma. Jag trodde att det var en självklarhet för alla reseföretag att ta bort avgifter, återbetala eller boka om vid dödsfall. Eftersom namnändringsavgiften är så låg är det här endast är en principiell fråga för min del. Men inte desto mindre kommer det att påverka min och min familjs bild av SAS etik och moral.

Något OT: Jag har planerat att skriva en sammanställning av mina erfarenheter om vad som händer när man i familjen har MÅNGA både pågående och inplanerade resor och någon hastigt avlider utomlands. Mina nya lärdomar och erfarenheter är att skenet bedrar ordentligt om vilka flygbolag, hotell m.m. som är att räkna med och inte.

Så fort jag har återfått orken att sammanställa allt så lägger jag ut det här. Men först måste alla berörda företag (som inte redan från början valde att ta bort avgifter osv.) få en ärlig chans att korrigera sina ageranden. Jag inväntar fortfarande något enstaka företags svar.

Först och främst, jag beklagar sorgen @Alx :(

Ang det du planerar att skriva så tror jag det är något som kommer uppskattas. Alla drabbas ju på det ena eller andra sättet av dödsfall och det kan vara bra att vara förbered. Min erfarenhet, enkelt utryckt: SOS alarm eller vad de heter i Köpenhamn var exemplariska. Skattemyndigheten borde skämmas...

@Alx, jag beklagar din förlust! Hoppas det löser sig med bolagen...

Flög till Palma idag på morgonen och det var långt ifrån den bästa SAS flighten jag gjort. Personalen ombord verkade verkligen inte sugna på att jobba denna söndagsmorgon.

Svårt att förklara beteendet men det kändes verkligen som om jag som pax var i vägen. Större delen av flygningen tillbringades på jumpseat med fördragna gardiner. Där fram satt två äldre CC och tryckte och längst bak två yngre.

En i besättningen beklagade sig för en pensionerad kollega hur jäkla illa det var att jobba för SAS idag. Han hade inte mycket positivt att säga.

En helt annan sak som är ytterst liten men ack så irriterande. Hos SAS måste vi alltid (förutom 2 ggr) fråga efter en liten leksak till barnet. Hos SWISS som vi flugit ungefär lika många gånger med har detta endast glömts bort en gång. Hur svårt ska det vara?

Oftast får man ett glatt "fixar det", förutom imorse...

Ja, vi packar egna leksaker, men det är flygbolagsleksaker pappan vill ha i samlingen ;).

SAS Ankomstservice brukte 4 timer på og ringe opp igjen når jeg la igjen nummeret på grunn av kø, selvom de sier man ikke mister plassen i telefonkøen. Det er alt for dårlig!
Men til gjengjeld veldig god service når de ringte tilbake

SAS Ankomstservice brukte 4 timer på og ringe opp igjen når jeg la igjen nummeret på grunn av kø, selvom de sier man ikke mister plassen i telefonkøen. Det er alt for dårlig!
Men til gjengjeld veldig god service når de ringte tilbake

Du skal ikke se bort fra at det var kø på ekte. Jeg la også igjen telefonnummeret mitt hos Diners Club Sverige for en liten uke siden. Jeg hadde plass 15 i køen klokka 12.00. Klokka 15.45 ringte de meg opp igjen. Meget god service når de først ringte opp, også der :)

Toppen