Senaste nytt

SAS - det här har ni gjort bra™!

SAS byter till ett mousserade vin från Luxemburg framställt enligt Champagne-metoden, method traditionale. Då blir dom hånade för ett "sodastreamat vitt vin" Lufthansa som kör med tysk sekt får inte alls dom påhoppen.. Dock vore det självklart härligt om man fick sitta och dricka Bollinger som i Singapore Airlines Business Class på short-haul :)

Min jämförelse var inte om själva champagne som serveras på dessa flygbolag utan en fiktiv liknelse mellan flygbolagens produkt/servicenivå.
För att förklara konkret, jag jämställde SAS som sodastreamat vitt vin och Singapore Airlines som en bra champgane för att de flesta av er kunna förstå. (Om jag hade använt olika sorters te i liknelse hade få av er förstått)

Jag ber uppriktigt om ursäkt för den tonen, det var naturligtvis inte min mening att anlägga den gentemot dig...

Tack!

Jag blir bara så trött när man hånar SAS för det mesta, att dom tar bort Business Class inom Europa när majoriteten till och med på det här forumet inte skulle betala för Business Class inom Europa. Endast vi som är hardcore skulle nog betala för det men vi fyller inte varje SAS-kabin...

Hån kommer också från andra håll, en företagsledare i vårt västra grannland brukar håna SAS för höga kostnader, Ja det kostar att ta hand om kunderna och inte strandsätta dom på flygplatser där dom får ligga på tältsängar. Även en bra customer relations kostar och här tycker jag SAS kunde öka kostnaderna då det är alldeles för långa ledtider idag...

Med ödmjuka hälsningar
/NotRyan

Vi verkar tycka rätt så lika men ändå så olika. Jag håller med om att hån är både onödigt trist. För mig gäller det dock samtliga företag, företagsledare, resenärstyper osv.

Som jag ser det så är det lika illa när Norwegian, Ryanair, charterflyg, amerikanska flygbolag eller valfritt mellanösternflygbolag hånas. Här verkar dock du, jag och många andra se väldigt olika på saken. Där det ofta verkar vara fritt fram att håna vissa företag hur mycket som helst ska andra skyddas in absurdum för liknande händelser.

Att SAS själva inte är sena med att håna Norwegian när tillfälle ges gör att åtminstonde jag har svårt att tycka synd om SAS när de får en känga tillbaks av deras främste konkurrenten. Samma sak gäller naturligtvis även omvänt. Som man bäddar får man ligga.

Avslutningsvis håller jag med dig om att SAS bör öka kostnaderna rejält för sin Customer Care. Jag har ett för SAS mycket lättlöst ärende som besvarades först efter 3 månader och nu är uppe i över 4 månader och fortfarande är olöst pga okunskap och ovilja att förstå hur man agerar när man själva har gjort fel. Men det hör hemma i en annan SAS-tråd.

Noterade till min glädje att det numera är superenkelt att ändra namn på sin EuroBonus-profil. Har allt för länge haft ett "ö" i mitt efternamn vilket stökat till en hel del poängintjäningar bokade med namnet stavat med "oe". Ändrat på mindre än en arbetsdag, helt online. Behövde bara bifoga foto på styrkande dokument (passet i mitt fall). Nu ska vi göra samma sak med min nyblivna fru.

Noterade till min glädje att det numera är superenkelt att ändra namn på sin EuroBonus-profil. Har allt för länge haft ett "ö" i mitt efternamn vilket stökat till en hel del poängintjäningar bokade med namnet stavat med "oe". Ändrat på mindre än en arbetsdag, helt online. Behövde bara bifoga foto på styrkande dokument (passet i mitt fall). Nu ska vi göra samma sak med min nyblivna fru.

Sedär! Ska nog jag också göra, tack för tipset :)

Vad bytte du till? Blev det OE eller O?
Själv har jag en profil reggad med O istället för Ö, men det krånglar till det ibland då det står OE i passet. Jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra för att det ska fungera på smidigaste sättet... Funderar på att försöka få SAS att ha ett alternativt namn i profilen, någon som vet hur medgörliga de är på sådant?

I min EB-profil er mit efternavn stavet med det danske "ø", og det har nu aldrig givet anledning til problemer med at få point ind på kontoen. I mit pas står efternavnet med "oe", og det er også sådan det bliver skrevet på billetterne når jeg booker gennem SAS. Booker jeg på udenlandske sites, staver jeg det naturligvis med "oe", og det har heller ikke givet anledning til problemer med at krediteret point.

I min EB-profil er mit efternavn stavet med det danske "ø", og det har nu aldrig givet anledning til problemer med at få point ind på kontoen. I mit pas står efternavnet med "oe", og det er også sådan det bliver skrevet på billetterne når jeg booker gennem SAS. Booker jeg på udenlandske sites, staver jeg det naturligvis med "oe", og det har heller ikke givet anledning til problemer med at krediteret point.

Faktisk +1 på den herfra, SAS er så også det eneste sted hvor det har fungeret med Ø for mig, andre steder har jeg fået det ændret ø=>oe og derefter har det så derefter virket fint.

Så det passer meget godt i denne tråd - SAS det har I gjort godt - SAS IT når det er bedst! :)

Vad bytte du till? Blev det OE eller O?
Själv har jag en profil reggad med O istället för Ö, men det krånglar till det ibland då det står OE i passet. Jag blir inte riktigt klok på hur man ska göra för att det ska fungera på smidigaste sättet... Funderar på att försöka få SAS att ha ett alternativt namn i profilen, någon som vet hur medgörliga de är på sådant?

Bytte till stavningen i passet, dvs "OE", vilket är exakt som jag alltid bokar flygbiljetter.

Det är inte ofta man diskuterar deckare i tjugo minuter med besättningen ombord på en SK-flight men det hände idag på SK2917 (ARN-BRS). Underhållande inslag i vardagen när flygvärdinnan noterade vad jag läste och började diskutera den första boken i samma serie (Buthler/Öhrlund-trilogin om Silfverbielke, ja jag vet, skäms som en hund).

Fantastisk service i övrigt. Kudde utan att jag bad om det, kaffe och juice i pappmugg resp. glas istället för de trista varianterna i frukostboxen, åtminstone sex påstötningar om jag ville ha något mer. Vidhåller att Plus-konceptet är riktigt bra (med förbättringspotential) och att priserna i många fall är mycket konkurrenskraftiga.

Toppen