Senaste nytt

US Airways Dividend Miles bonusresa tråd (oneworld)

Här kommer en fråga kring tillgång till Awardplatser inom USDM/Oneworld. Ser tillgången samma ut för samtliga bolag inom OneWorld, dvs. Har USDM samma tillgång som BAEC på exempelvis MH Awards?

Tillbaka efter vårens studier och sugen på en resa i höst. Tänkte försöka åka en first till Sydamerika! Hur är tillgången egentligen, är mest sugen på Rio/Sao aulo. Vet att BA och QR flyger dit, spelar egentligen ingen roll vilket av bolagen jag åker med men Doha kanske inte är en väg som är tillåten? Hoppas någon har en bra idé!

USDM agenterna har börjat att kolla även backtracking utöver MPM så routing via Doha till Sydamerika kan eventuellt ge problem.

Okej, då kan det bli dyrt med tanke på BAs bränsletillägg. Qatar vore att föredra, då man får 787 både C och F! Får ringa och höra.

Jag har hört att IBERIA:s bränsletillägget är inte så farligt som på British Airways.
Du kan också flyga med TAM (JJ) och LAN (LA) från deras europeiska destinationer.

Hej! Har råkat ut för ett litet problem med min bonusbokning med Cathay bokad genom Dividend miles. Jag hade två stolar bokade och biljetterade med Cathay i First från Hong Kong till London den 14 januari. Fick nyss mail från US Airways där de säger att det skett ett schedule change. När jag kollar bokningen har nu Cathay istället satt in ett plan utan first på denna flight och nedgraderat oss till Business. Det finns andra flighter samma dag med first men inga lediga bonusplatser. Vad gäller här? Skall jag ringa Cathay och be dem boka om på en flight med stolar i first eller ringer jag US Airways och ber dem kontakta Cathay för att vädja till dem om att släppa två awardstolar. Firsta leg på biljetten är i first med Malaysian så jag får betala poäng för first oavsett. Tacksam för synpunkter och råd kring hur jag smartast agerar här. Hade verkligen sett fram emot att få testa Cathay i first.

Cathay är ökända för ship change. Du får ringa USDM och se ifall de kan hitta några alternativ - Cathay kan inte göra så mycket åt din USDM-bokning. Risken är dock att du får nöja dig med business.

I och med att det är ett tag till du ska flyga kan du ju alltid sysselsätta dig med att försöka hitta ett mönster i om det öppnas nya platser när avgång på andra CX-flighter, alternativt på andra sträckor ex-HKG, men då måste du å andra sidan betala ombokningsavgift.

Toppen