Senaste nytt

Förbjudet att ta med sig oladdad elektronik ombord på flyget till USA

Siden jeg faktisk tror på at terrorgrupper er i oppsving og kan utgjøre en reell trussel mot både amerikanere og andre fly rundt om i verden - stiller jeg meg ikke negativ til en slik ordning :)

För ovanlighets skull verkar du och jag vara helt eniga! ;)

Säkerhetskontrollen i Pheonix häromdagen. Låt elektroniken ligga kvar i väskan. Inga extra kontroller. Trevlig personal. Inga köer att prata om.

Säkerhetskontrollen i London. Grinig personal med nedsättande attityd. Långa köer. Allt ska ut ur väskorna.

Suck!

Inrikes USA precis som vanligt, puerto rico - miami också precis som tidigare då det också räknas som inrikes. Så det är helt ok att skicka sina blueprints via mail till någon i usa och bygga något och ta med på planet men inte över atlanten. Superlogiskt som vanligt.

Inrikes USA precis som vanligt, puerto rico - miami också precis som tidigare då det också räknas som inrikes. Så det är helt ok att skicka sina blueprints via mail till någon i usa och bygga något och ta med på planet men inte över atlanten. Superlogiskt som vanligt.

Ja, men inte skulle väl en amerikan göra något dumt? Det är ju bara de som kommer utifrån till USA som gör dumma saker. Så var det ju 9/11, eller hur var det nu?

Så det är helt ok att skicka sina blueprints via mail till någon i usa och bygga något och ta med på planet men inte över atlanten. Superlogiskt som vanligt.

Sakta i backarna. Eventuell mailkonversation kontrollerar NSA så den vägen kan väl inga dumheter smita in i det underbara landet... Eller? :confused:

KLM skickade ett extra mail innan min resa till Canada:

With this email we would like to inform you that all customers travelling on direct flights to the United States and Canada will be subject to an additional screening of electronic devises in the hand baggage. Any such devices have to be taken out of their protective sleeves and switched on. Electronic devices screened may be taken on board. This measure only applies to hand baggage.

The measure applies to all battery-operated electronics, including telephones laptops, tablets, cameras, e-readers, handheld game consoles and MP3 players. If the device cannot be taken out of its protective sleeve and/or switched on, it will not be permitted on board the aircraft.

These additional checks will be performed at the gate prior to boarding and apply exclusively to our direct flights to the United States and Canada.

Själva security-processen var dock som vanligt.

Fick du någon uppfattning hur många som utsattes för den extra kontrollen. Det kan ju knappast varit alla passagerare? (Det skulle troligen ta väldigt lång tid?)

När jag flög UA925 mellan LHR - IAD för en vecka sedan blev jag stoppad vid gate. När boardingkortet kontrollerades togs jag till sidan. Allt handbagage kontrollerades noggrant och elektronik (två iPhone, en iPad och en kamera) fick sättas på. Passet tog polisen och gick i väg med ett tag. Tog kanske fem minuter totalt. Samtidigt som mig kontrollerades tre-fyra personer. Detta hände precis i början av boarding, endast first/business som börjat boarda.

Toppen