Senaste nytt

Stopp i tågtrafiken till Östersund - vad gör jag?

Ett alternativ är att åka till Sthlm, sova hemma, ta flyget lördag morgon till Ösd. I efterhand begära ersättning från SJ för hotelrum (förstaklass kupé) och flyg. Vet inte hur stora chanser det är att få ut ersättning (annan reseförsäkring? via kreditkortet? via hemförsäkring?) Det är inte vettigt att behöva byta till buss mitt i natten, helgen blir förstörd av usel sömn.
image.jpg

Skönt Martin!

Jag vet inte om man ska skratta eller gråta över SJs förslag. Jag tycker inte att det är rimligt att någon ska, ofrivilligt, byta från sovkupé till buss mitt i natten.

Det är därför jag avskyr SJ. De må vara oskyldiga som brudar vad det gäller nedrivna ledningar, urspårningar osv. men service till kunderna är ändå deras ansvar!
Hur skall man som kund kunna känna någon som helst tilltro till SJ när detta är vad som erbjuds när det strular?
De kan väl omöjligt vara så att en resa är en resa, så länge man kommer fram? En resa till Östersund mot en annan, oberoende av vad du tidigare bokat. Första klass och en säng, mot ett säte i en buss och en resa som kräver byte mitt i natten. Om det nu är så att det är själva transportsträckan som är viktig, så bör det väl rimligen enbart finnas ett pris, och så får det vara huggsexa om första klass/sovkupé osv.

Jag är glad att du kom iväg Martin, men samtidigt så är det ju otroligt att man skall behöva ha ett välfyllt poängkonto samt direktaccess till ett forum med resegalningar, för att kunna komma fram som människa!

Det är därför jag avskyr SJ. De må vara oskyldiga som brudar vad det gäller nedrivna ledningar, urspårningar osv. men service till kunderna är ändå deras ansvar!
Hur skall man som kund kunna känna någon som helst tilltro till SJ när detta är vad som erbjuds när det strular?
De kan väl omöjligt vara så att en resa är en resa, så länge man kommer fram? En resa till Östersund mot en annan, oberoende av vad du tidigare bokat. Första klass och en säng, mot ett säte i en buss och en resa som kräver byte mitt i natten. Om det nu är så att det är själva transportsträckan som är viktig, så bör det väl rimligen enbart finnas ett pris, och så får det vara huggsexa om första klass/sovkupé osv.

Jag är glad att du kom iväg Martin, men samtidigt så är det ju otroligt att man skall behöva ha ett välfyllt poängkonto samt direktaccess till ett forum med resegalningar, för att kunna komma fram som människa!
Hade man köpt en ny iPhone som inte fungerade så skyller inte Apple på underleverantören och ger en Doro i ersättning. Men det är så SJ agerar. Skyller på sin underleverantör (Trafikverket) och passivt erbjuder en helt annan ersättningsprodukt (byte till buss mitt i natten) än det man köpt (förstaklass kupé direkt Sthlm-Ösd).

Jag gillar verkligen att resa med [fräscha, moderna] tåg, men bekymmer som Martin skriver om hä och de jag själv haft gör det svårt att vara ett fan. Om jag får låna tråden lite för två exempel:

Förra året skulle jag ner och simma Vansbrosimningen från Umeå. Bokade 1:a klass med SJ (sommarkampanj) för att få en skön resa ner till Gävle (därefter tåg till Borlänge, buss till Vansbro). Mellan Kramfors och Härnösand stannar tåget. Att tåg i norra Sverige ska klara en vinter är ju mycket att begära, men en solig fin dag borde väl tågen kunna fungera i alla fall?

Nej, för då kan man ha datorhaveri i loket. Vi satt i 4,5 timme i tåget för personalen trodde hela tiden att de "snart" skulle ha löst problemet. Men inte ens när de skaffat fram ett annat tåg för att bogsera gick det att lösa (bogsering kräver upplåsta bromsar, upplåsta bromsar kräver tomt tåg av säkerhetsskäl, någon hade gärna fått berätta det för personalen direkt). Så vi fick gå längs rälsen till ersättningsbuss mot Gävle. I Gävle skulle taxi vänta för oss som skulle till Vansbro men någon på SJ hade lyckats avbeställa den så vi fick fixa en egen och kom till slut till Vansbro vid 23-tiden, fem timmar sena.

Men skam den som lär sig. Så inför årets Vansbrosimning gjorde jag nytt försök, jag gillar ju tåg egentligen. Såg fram emot att glida i första klass, gott om utrymme, gratis kaffe och tilltugg, kunna jobba lite rent av. Kommer till stationen i Umeå samtidigt som ett SMS från SJ säger att tåget är inställt, det blir ersättningsbuss till Sundsvall. Ett åskväder har slagit ut utrustningen mellan, just det, Kramfors och Härnösand. 3,5 timme inklämd i varm, trång, fullsatt buss och sen två timmar försenad till slutdestinationen.

När nästan varje resa är förknippad med förseningar, problem och sunkiga ersättningsbussar tappar man verkligen suget på att åka tåg, vilket är synd då det egentligen är trevligt. När det går...

På vilket sätt ska SJ lösa detta problem för Martin Björnström enligt dig Flybob? Det är enkelt att klaga men svårt att komma med något konstruktivt. SJ erbjuder knappast flyg. (SAS har inte heller erbjudit mig en tågresa när de ställt in morgonflygningen mellan Arlanda - Sundsvall/Timrå.) Utan de har nu erbjudit antingen dagtåg eller nattåg med bussförbindelse på den delen som det inte kan köra tåg. Vad mer kan de göra?

Last edited:
På vilket sätt ska SJ lösa detta problem för Martin Björnström enligt dig Flybob? Det är enkelt att klaga men svårt att komma med något konstruktivt. SJ erbjuder knappast flyg. (SAS har inte heller erbjudit mig en tågresa när de ställt in morgonflygningen mellan Arlanda - Sundsvall/Timrå.) Utan de har nu erbjudit antingen dagtåg eller nattåg med bussförbindelse på den delen som det inte kan köra tåg. Vad mer kan de göra?

Ligesom med flybilletter handler det ikke kun om hvordan man kommer frem. Når man booker første klasse sovekupe, vælger man at betale ekstra for øget komfort således at man kommer frem udhvilet.

Hvis man først skal sidde en del timer i en almindelig kupe og derefter skifte til en bus midt om natten, som man også skal tilbringe et antal timer i er chancen for at komme frem udhvilet lig nul.

Jeg mener derfor at det er fuldt ud rimligt at blive ombooket til fly.

Har man bokat en biljett som gör att man åker i egen kupé (1), får sova (2), bli utvilad (3), får frukost (4), kommer fram (5), och i tid (6), känns det rätt magstarkt att det enda SJ erbjuder som ersättningsresa är att komma fram. 1 rätt av 6 möjliga. För att i denna situation lösa problemet med avstängda tågsträckor, vilket numera är vardagsmat för SJ, är det enda vettiga att erbjuda flyg och hotell. Då blir det 6 rätt av 6 möjliga. Och det var det som var bokat.

SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - SJ Nattåg
SJ.se - Tågresor - ett Bra Miljöval - Nattåg
image.jpg
image.jpg

Toppen