Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

Agehall, det där låter inte svårt att fixa. Med 2-3 stycken BC människor i ett bokningsteam och regelbundna Agehall-seminarier är det ju klart. Finns ju folk som har bättre koll än dig till och med, känner ett par ;)

Om resebyrån kan inte ha "duktiga" agenter dygnet runt, alla dagar i veckan så faller det enligt punkt 3 och punkt 6.
När jag bokar en biljett får jag kanske prata med en "duktig" agent (som Gnopps) men när jag behöver boka om när jag är i Asien (och mitt i natten i Sverige) pga flygbolaget ställde in flighten, vill jag inte hamna hos en "okunnig" agent, och det är nog största fruktan för mig när jag bokar via en resebyrå.

Även affärsresebyrå som Carlson Wagonlit (eller t ex Nyman & Schultz förr i tiden) hade problem med jämna kompetens mellan agenterna så den biten är en kritisk punkt om man vill ha "Certified by Agehall".

Kan inte annat än instämma i ovanstående lov- och budord.

Jag har dock ett problem som iaf jag ställs inför rätt ofta eftersom jag bokar resor för rätt många av våra konsulter och mina kollegor och själv inte reser. Ett antal flygbolag tillåter inte third party cc payment utan kräver att kreditkortet som det betalats med finns fysiskt närvarande vid checkin. Detta gäller främst sydostasiatiska bolag som SQ mfl och gulfbolag EK MFL. Jag har ju iofs inga problem med att flyga med SQ till SIN för att visa upp mitt kreditkort så att min kollega skall kunna flyga, men chefen dillar om att det inte är kostnadseffektivt och bla bla bla....

Att det sen inte frågas om kreditkort särskilt ofta är ju en annan sak. Men om väl frågan kommer så blir det ju denied boarding å det är ju mindre kul... Dumt å riskera det.

Nu bokar väl de flesta här resor som de själva åker med på så det borde inte vara något problem. :)

Jag har dock ett problem som iaf jag ställs inför rätt ofta eftersom jag bokar resor för rätt många av våra konsulter och mina kollegor och själv inte reser. Ett antal flygbolag tillåter inte third party cc payment utan kräver att kreditkortet som det betalats med finns fysiskt närvarande vid checkin.

Det är väl bara göra grovjobbet och kolla upp flygbolag, tider etc. Skicka ett mail med en mall personen ska boka efter?

Det är väl bara göra grovjobbet och kolla upp flygbolag, tider etc. Skicka ett mail med en mall personen ska boka efter?

Det hjälper inte eftersom det är mitt kreditkort som skall betala resan. Sen har de en tendens att inte göra som man säger. Det finns de som "råkar" boka C istället för Y, eller ändrar nåt annat... Rätt mkt admin att hålla på å skriva mallar oxå... De bryr sig ju inte så mkt om intjänande heller, så jag får oftast till det bättre än vad de hade fått det oavsett. Men mitt största uppdrag är ju att få den kostnadseffektivaste biljetten.

Toppen