Vore grymt kul att bryta ner punkt 5 & 6 och se vad som är problem och vad som är möjligheter. Om man tog fram en "Agehall-approved" tjänst kanske man blir helt unik och världsbäst. Vilket vore coolt
I korthet kan man sammanfatta det som att resebyråer är ett måste om man ska ha "komplicerade" rutter som involverar flera olika allianser. Så länge alla flighter utförs av bolag som är med i samma allians, så kan i princip vilket bolag som helst som ingår i rutten boka biljetten. (Här finns massor med undantag, men det struntar vi just nu!) En resebyrå kan däremot utan problem lägga en BA flight ihop med en SAS flight följt av en KLM-flight på samma bokning. Detta gör att man slipper oroa sig för att alla problem som kan uppstå när man reser på separata biljetter.
Flygbolag är bra att boka hos för att man då slipper ha en tredje part att prata med om något skiter sig. Det kanske verkar smart att boka sin resa hos Bosses Pizza och Resor AB eftersom det är 100kr billigare och du får en gratis pizza på köpet, men det kan straffa sig när du sedan ska hem från San Francisco på eftermiddagen och Bosse sitter hemma och dricker folkbärs framför TVn...
Den enda situation då jag skulle rekommendera att INTE boka hos flygbolagen utan att faktiskt gå via en resebyrå, är om det ska bokas en misstake fare. Då vill du ha ett filter mellan dig och flygbolaget, men för normalt resande är det oftast sämre.
Det kan tyckas att jag är negativ till resebyråer, och det är jag också. Detta beror på att i princip alla jag pratat med på olika resebyråer är kompletta idioter som troligen aldrig rest mer än på en charter när de var 17 samt på pendeltåget till/från jobbet. (Ja, nu generaliserar jag brett, men läs lite mellan raderna så blir det bra...) Ibland när jag tvingats använda resebyråer stoppar jag in enkla kontroll frågor i samtalet. Det kan låta ungefär så här:
Agehall: Har du själv varit i Dubai?
Resebyrån: Ja, det är en av mina favoritdestinationer!
Agehall: Ok, hur är klimatet i Augusti?
Resebyrån: Det är varmt och behagligt.
*FAIL* Alla som varit i Dubai i Augusti vet att det är snorvarmt och apfuktigt. Ungefär så långt i från behagligt man kan komma imho. Det finns åtskilliga exempel på detta.
När man sedan kommer med en färdig rutt ARN-FRA-BKK-SIN så kommer de tillbaka med något i stil med ARN-DXB-SIN med en layover på 7h mitt i natten i DXB istället för de 2x2h på kvällen/morgonen i rutten jag föreslagit - dvs man saknar känsla för vad kunden faktiskt frågar efter - "det är ju färre byten!" får man ofta höra.
Problemet är helt enkelt att de som jobbar på resebyråer ser det som ett jobb och har relativt lite erfarenhet av eget affärsresande, vilket är ganska annorlunda från att åka på semester med tre små barn. Lägger man sedan till att de flesta här, inkl undertecknad, är smått galna och gärna gör 10 byten istället för att flyga direkt om det ger 2 miles extra, så blir det en ganska stor krock.
Resebyråer brukar också hata att göra saker medan man sitter i telefon. Flygbolag är däremot vana att ta bokningar via telefon och därmed är det mycket smidigare att boka en rutt man på förhand sett ut...