Senaste nytt

Agehall's tio budord för resenären

Vore grymt kul att bryta ner punkt 5 & 6 och se vad som är problem och vad som är möjligheter. Om man tog fram en "Agehall-approved" tjänst kanske man blir helt unik och världsbäst. Vilket vore coolt :)

I korthet kan man sammanfatta det som att resebyråer är ett måste om man ska ha "komplicerade" rutter som involverar flera olika allianser. Så länge alla flighter utförs av bolag som är med i samma allians, så kan i princip vilket bolag som helst som ingår i rutten boka biljetten. (Här finns massor med undantag, men det struntar vi just nu!) En resebyrå kan däremot utan problem lägga en BA flight ihop med en SAS flight följt av en KLM-flight på samma bokning. Detta gör att man slipper oroa sig för att alla problem som kan uppstå när man reser på separata biljetter.

Flygbolag är bra att boka hos för att man då slipper ha en tredje part att prata med om något skiter sig. Det kanske verkar smart att boka sin resa hos Bosses Pizza och Resor AB eftersom det är 100kr billigare och du får en gratis pizza på köpet, men det kan straffa sig när du sedan ska hem från San Francisco på eftermiddagen och Bosse sitter hemma och dricker folkbärs framför TVn...

Den enda situation då jag skulle rekommendera att INTE boka hos flygbolagen utan att faktiskt gå via en resebyrå, är om det ska bokas en misstake fare. Då vill du ha ett filter mellan dig och flygbolaget, men för normalt resande är det oftast sämre.

Det kan tyckas att jag är negativ till resebyråer, och det är jag också. Detta beror på att i princip alla jag pratat med på olika resebyråer är kompletta idioter som troligen aldrig rest mer än på en charter när de var 17 samt på pendeltåget till/från jobbet. (Ja, nu generaliserar jag brett, men läs lite mellan raderna så blir det bra...) Ibland när jag tvingats använda resebyråer stoppar jag in enkla kontroll frågor i samtalet. Det kan låta ungefär så här:

Agehall: Har du själv varit i Dubai?
Resebyrån: Ja, det är en av mina favoritdestinationer!
Agehall: Ok, hur är klimatet i Augusti?
Resebyrån: Det är varmt och behagligt.
*FAIL* Alla som varit i Dubai i Augusti vet att det är snorvarmt och apfuktigt. Ungefär så långt i från behagligt man kan komma imho. Det finns åtskilliga exempel på detta.

När man sedan kommer med en färdig rutt ARN-FRA-BKK-SIN så kommer de tillbaka med något i stil med ARN-DXB-SIN med en layover på 7h mitt i natten i DXB istället för de 2x2h på kvällen/morgonen i rutten jag föreslagit - dvs man saknar känsla för vad kunden faktiskt frågar efter - "det är ju färre byten!" får man ofta höra.

Problemet är helt enkelt att de som jobbar på resebyråer ser det som ett jobb och har relativt lite erfarenhet av eget affärsresande, vilket är ganska annorlunda från att åka på semester med tre små barn. Lägger man sedan till att de flesta här, inkl undertecknad, är smått galna och gärna gör 10 byten istället för att flyga direkt om det ger 2 miles extra, så blir det en ganska stor krock.

Resebyråer brukar också hata att göra saker medan man sitter i telefon. Flygbolag är däremot vana att ta bokningar via telefon och därmed är det mycket smidigare att boka en rutt man på förhand sett ut...

Bra det är sannerligen en medveten resenärs 10 punkter! Denna sida blir klart bokmärkt så man kan ta fram den när jag får frågan som ofta inleds med: " du som flyger så mycket, jag undrar... (och det är ofta ämnen som faller under agehalls budord)."
Tack.

Agehall, det där låter inte svårt att fixa. Med 2-3 stycken BC människor i ett bokningsteam och regelbundna Agehall-seminarier är det ju klart. Finns ju folk som har bättre koll än dig till och med, känner ett par ;)

Agehall, det där låter inte svårt att fixa. Med 2-3 stycken BC människor i ett bokningsteam och regelbundna Agehall-seminarier är det ju klart. Finns ju folk som har bättre koll än dig till och med, känner ett par ;)

Absolut - de finns, men de är inte lätta att hitta... Det finns en person på BA-forumet på FlyerTalk tex som gärna hjälper till och är duktig på att få fram rätt priser när alla andra prissätter saker fel. Den som vill ha hans nick kan leta lite i TP-tråden på FT eller skicka ett PM.

Mycket riktigt agehall. När jag bokade förra årets fuel dump till Japan gjordes bokningen via resebyrå, dels då de var de enda som kunde ställa ut biljetten. Tack vare att resebyrån agerade som filter, så fick jag behålla resan när det uppstod en schemaändring och det behövdes ombokning. Hade bokningen gjorts direkt via flygbolaget hade den nog försvunnit med hänvisning till priset.

Ett 11:e budord, boka inte det billigaste du hittar utan att tänka efter vad du behöver. (välja stol, mat, mycket bagage, Fasttrack, lounge etc..) I slutändan kan det bli ett dyrare alternativ ;)

Ett 11:e budord, boka inte det billigaste du hittar utan att tänka efter vad du behöver. (välja stol, mat, mycket bagage, Fasttrack, lounge etc..) I slutändan kan det bli ett dyrare alternativ ;)

Mycket bra synpunkt. Tyvärr kan jag inte ändra rubriken, så jag är begränsad till 10. :p

Skämt åsido, detta är något som är så grundläggande för mig att jag inte ens funderade på det. Lite av detta faller nog in under varför jag inte gillar resebyråer. De tar gärna pris som den främsta och enda parameter när saker ska bokas. Det är inte sällan rätt dumt imho.

Toppen