Senaste nytt

Champagne ersätts av mousserande på Business Class intra-Europa?

Tycker du att det är fel att SAS byter Champagne mot mousserande vin i Business?

• Ja, det är fel. Det ska vara Champagne

Votes: 152 84,0%
  • Nej, det är OK med mousserande vin.

Votes: 29 16,0%

• Total voters
    181
Bernard-Massard har serverats på Blue1 i många år. Det var inte länge sen som någon finsk blaska berömde den enormt och påstod något i riktningen "så nära champagne man kommer utan att vara champagne".

I Finland på Alko (lokala Systemet) kostar NF ca 3 ggr mera än B-M så där är väl en ganska stor orsak till att man tar B-M framför NF. Sen om det är okej eller inte har väl diskuterats redan helt för mycket.

Bumpar tråden med anledning av att Qatar airways var först ut med att erbjuda champagne till och med i economy. Nu verkar de ha slutat med det. Fick rapport av min far om att servicen mellan Doha och Kuala Lumpur var ytterst medioker. Ingen alkohol serverades alls och det som erbjöds var inte mycket att skriva hem om. Och nej. Det var inte ramadan.

En mycket knepig fråga är det i grunden... Det finns många goda mousserande viner... De bästa mousserande vinerna är bättre än en medioker champagne. Problemet är dock att champagne förknippas med exklusivitet. Redan begränsning att endast drycker från distriktet champagne får kalla sig just champagne gör det exklusivt. Så till frågan. Businessclass ska ju ge en upplevelse som är premium. Då hjälps det inte att ett mousserande vin kan vara väl så gott eller godare som/än champagne. Det sänder inte samma exklusiva känsla. Så jag röstar ja - det ska vara äkta champagne.

Bumpar tråden med anledning av att Qatar airways var först ut med att erbjuda champagne till och med i economy. Nu verkar de ha slutat med det. Fick rapport av min far om att servicen mellan Doha och Kuala Lumpur var ytterst medioker. Ingen alkohol serverades alls och det som erbjöds var inte mycket att skriva hem om. Och nej. Det var inte ramadan.

Låter skumt, reste senaste i januari samma rutt och det var ingen som helst begränsning på alkohol. Brandy serverade man t.ex. halva dricksglas... Försökte han beställa eller blev inte erbjuden?

..... Qatar airways var först ut med att erbjuda champagne till och med i economy. Nu verkar de ha slutat med det. ........

QR serverer stadig champagne i economy! Jackuart er mærket og den er rigtig god! Men man skal spørge efter det da flasken sjældent er med på vognen når der serveres. Sidste uge fløj jeg SGN-DOH-NBO og der var alt det champagne jeg kunne drikke. Jeg havde et rigtigt champagneglas med mig i tasken, hvilket personalet respekterede og de kom og fyldte op uden anmodning! På strækningen DOH-NBO ville jeg gerne prøve Lanson fra business class. Dette gjorde de venligt (og diskret ved ikke at bringe flasken ned i kabinen). Jeg kunne så sammenligne de 2 champagner - og selv om Jackquart er den billigste er det - efter min smag - langt den bedste....

Någon som vet hur denna omröstning gått? Finns planer på att ta tillbaka champagne inom Europa? Har inget emot att betala lite för den, även som resande i plus.

Toppen