Senaste nytt

Glömde min Breitling klocka i säkerhetskontrollen

Jag förstod tydligt och klart att du anser att den inte ger utslag. Men det vet du inte med säkerhet. Det beror på känslighet i maskinerna mm och varierar från flygplats till flygplats. Dessutom finns det många ställen där det inte är en option att inte ta av sig klockor etc, ungefär som att man måste ta av sig skorna i USA. När folk envisas med att inte göra saker smidigt utan är egoister som bara tänker på sig själva, blir jag förbannad. Det är min tid du slösar bort.

Vet inte om du är allvarlig eller bara jäkligt dryg.
Jag slösar varken bort din eller någon annans tid, sluta tro du är Guds gåva till mänskligheten.
Där det inte är en option tar jag, enligt tidigare inlägg, naturligtvis av klockan, precis som att jag tar jag av mig skorna där det krävs. I några länder, ex Filippinerna, har de bett mig att INTE ta av bältet. Även där följer jag deras uppmaning.

Anser att det är extremt smidigt att inte ta upp plats efter metallbågen för att leta upp min klocka i backen/innerfickan på kavajen. Då får personen bakom mig sina saker snabbare.

Om min klocka någonsin ger utslag garanterar jag att jag aldrig kommer att gå igenom med klockan på igen. Fram tills dess kan jag garantera att jag inte har slösat bort en enda sekund av din tid i någon säkerhetskontroll.

Vi hade den här diskussionen för något år sedan. Jag är lika allvarlig nu som då - gör saker så smidigt som möjligt för alla. Sådana här saker får mig att bli skogstokig just eftersom vissa tar sig friheter och slåss med näbbar och klor för att motivera deras existens.

Om du påstår att du tar längre tid på dig i säkerhetskontrollen för att du stoppar klockan i kavajfickan så får du nog ta och fundera på hur du spenderar din tid. När det inte står en massa pajasar framför en i fast track, så kan man ju ta sig från incheckningen på ARN till SAS loungen på under 5 minuter. Och då åker alla datorer/ipads etc upp och ner igen så som de ska. Att få ner prylar i fickor görs i god tid innan man kommer fram till säkerhetskontrollen och upp tas de först när man är passerat taxfreebutiken.

Jag kan inte svara för alla andra, men jag har betydligt bättre saker att göra med min tid än att stå i säkerhetskontrollen. Därför gör jag vad jag kan för att det ska gå så fort som möjligt och jag vill att alla medresenärer ska göra detsamma.

Så länge någon har civilkurage nog att protestera mot spelet för gallerierna så har hon mina sympatier, och jag gör mitt för att försöka ändra säkerhetskontrollerna till att de någon dag utgör en faktisk säkerhetskontroll. Vill du spela med i passagerarnas rättslöshet, så fine. Men klaga inte på dem som har tankekraft, vilja och mod nog att använda sin demokratiska demonstrationsrätt. För övrigt har vi haft den här diskussionen till leda, men det är inte trevligt att du bankar dina argument i huvudet på nya medlemmar.

Nu börjar vi hamna rätt långt OT eftersom klockmaffian börjar dra upp att den ena eller andra klockan av något finare märke minsann inte behövs tas av och som vanligt inte lyssnar på sunt förnuft. (Jag kan inget om klockor, så jag skiter fullständigt i om du har en Casio för 50kr eller en Rolex för 50kkr!)

Det är knappast civilkurage att inte försöka undvika problem som gör att det kan ta längre tid för ens medresenärer att passera genom säkerhetskontrollen. Jag är helt med på att säkerhetskontrollerna till stor del är ett spel för gallerierna och jag är inget fan av procedurerna, men varken du eller jag kan göra något åt det som enskilda individer vid själva säkerhetskontrollen, allt vi kan göra där är att obstruera och försämra för alla. Det är fel väg att gå.

Ska du utöva civil olydnad med säkerhetskontrollen föreslår jag istället att du går igenom den och därefter går till närmaste restaurang och hämtar alla knivar du hittar. Därefter går du tillbaka till säkerhetskontrollen och utför din medborgliga plikt genom att låta dem beslagta samtliga.

Haha, åskväder idag? När jag läste den här tråden för några timmar sen handlade den om att Björnström hittat sin klocka, nu är det krig om beteende i säkerhetskontrollen ;)

h.jpg

OK, då återstår bara för mig att önska dig lycka till den dagen du passerat taxfreebutiken och du upptäcker att någon tog din klocka i securitykön.

(Har inte råkat ut för ovanstående själv, men däremot fått en iPad krossad när en liten kille tog fel låda och råkade vända upp och ner på den.... Denna incident har givetvis inte stoppat mig från att ta ur dator och iPad från handbagaget.)

Detta verkar vara ett ämne som berör många.
http://forums.watchuseek.com/f20/ho...tch-during-airport-security-tsa-801791-2.html

Rolig nu alle samme, husk den gode tone :)

Selv placere jeg bælte, ur(har normalt ikke ur på) iPhone, nøgler, mønter, boardingkort, løse tænder etc. I enten jakkelomme er carry on. Alting har en fast plads, så er det nemmere at huske al ting. Jeg tager jakken på og carry on med mig lige så snart jeg er igennem metaldetektoren. Telefon, bælte og alt andet kommer stille og roligt tilbage på normal plads mens jeg går igennem lufthavnen. Det er altså muligt at tage alting af/op uden at stå og være i vejen for dem bagved.

Jeg har det på samme måde som agehall jeg passer på min og andres tid og forvente andre gør det samme. Det er ikke noget jeg gider bruge tid på at kommenterer hvis andre dummer sig, men jeg tænker over det så jeg ikke selv "sinker trafikken".

Noget af det der irriterer mig mest er sikkerhedsskontrollen på Kastrup hvor de er gode til flytte på ens ting og altid har tusind spørgsmål inden man går igennem. "Har du taget ur og bælte af" jeg står i kortærmet skjorte der er nede bukserne uden bælte og ur... Spilder alles tid.

...Noget af det der irriterer mig mest er sikkerhedsskontrollen på Kastrup hvor de er gode til flytte på ens ting og altid har tusind spørgsmål inden man går igennem. "Har du taget ur og bælte af" jeg står i kortærmet skjorte der er nede bukserne uden bælte og ur... Spilder alles tid.
Haha, helt enig! :)

Toppen