Senaste nytt

Betala för att komma in i Qatar Airways Oryx lounge

Har fått fotoförbud av security här nu. Köper läget och smyger lite. 20140602289.jpg20140602290.jpg20140602293.jpg20140602294.jpg20140602295.jpg

Lite mera info. Vid incheckning på outstation fick alla en lapp där QR beklagade problemen och erbjöd alla som inte skulle få lounge tillgång 10.000 QRmiles. Dessutom skulle de få några F/B vouchers. Vid ankomst till DOH/HIA gick jag direkt till loungen och blev först nekad, vid påpekande att det var en fullpris biljett så blev jag insläppt direkt. Jag såg tyvärr massor med personer som blev nekade tillträde.
Det fanns 3st lounger, en business som är den blivande OW silver lounge, en first som är den blivande OW gold lounge. Endast för QR resenärer just nu. Övriga bolag i OW fick använda oryx loungen. Transfer security hade måååånga tracks men få öppna. Ingen uppmärkt fasttrack men bara säga till så blir man lotsad förbi kön. Det fanns guide/infopoints överallt och personal som gick omkring för assistera passagerare var fler än jag sett på någon flygplats innan. Förmodligen finns de där under en övergångsperiod. Enligt arbetande personal så tror de att de kan öppna QR's egna lounger sista veckan i juni. En uppfattning jag fick var att personalen är stolta över flygplatsen och väldigt hjälpsamma. Avstånden är större än man tror så avsätt tid när ni skall från loungen till gate. Ingen extra security efter ankomst så lite skönt att slippa avsätta tid för det. Bra utbud på taxfree och foodcourt.
Allt detta gällde förra veckan, som allt annat i regionen så kan det ändras väldigt fort.

QR er helt oppe på dupperne pga. af et stort IATA møde i Doha - derfor vil de af al magt demonstrere service og afhjælpe mangler

...men måske er det ikke oppe at køre endnu - det lader til segra og Sofia måske har ret. Jeg saksede dette indlæg fra en Østriger der har anmeldt QR (til kun 4 ud af 10 stjerne) på Sh*tTrax dateret fra idag:
....Degrading the Business Class experience at the new airport in Doha, and Business Class passengers will no longer have automatic access to lounges at departure and transfer - I know of no other airline doing this. Under the old regime Business Class passengers regardless of their loyalty status benefited from a separate terminal that provided a very good seating area, separate check in and boarding facilities. At the new airport, this is currently not available, and no lounge access to all Business Class passengers. Lounge is only accessible if you are a gold or silver card holder even if you paid a full price business class ticket. They indicated however, that you would be able to access the lounge by the way of paying an extra fee!
Løsningen er, imidlertid (det virkede for mig), at sikre sig adgangskort til Doha lounge allerede fra din oprindelses-flyveplads ved check-in. Jeg prøver igen iaften :)

Jeg var i Doha's Business Class of First Class lounges (no name?) igår. De ligger tete-a-tete på 1ste sal centralt nær den gigantiske teddy-bear ved begyndelsen til finger C, D, E. Ifølge staff: der er ialt 8 lounger klargjorte og det dækker langt fra behovet. Der var køer overalt og næsten umuligt at få siddepladser. Sølvmedlemmer har også adgang her (men bliver vistnok afvist før guld og platinum/diamond). Mange besøgende bliver anmodet afvist og får tilbud om kompensation (gift-voucher eller lignende). Nye lounger og den nye Premium Terminal skulle (iflg. staff) være klar om 14 dage. Lufthavnen virker noget kaotisk og der er faktisk alt for mange staff til at det bliver effektivt. På trods af at der er mange ansatte er der masser af køer ved forskellige flaskehalse. Alt for få toiletter. Mange gates fungererer stadig ikke og man skal stadig med bus, undtagen til de meget store destinationer.

Enligt check-in på ARN så får vi inte loungeaccess i Doha med enbart business class-biljett. Eventuellt kan jag komma in med kombinationen bc-biljett samt OW Sapphire, men får i så fall inte gästa in mitt sällskap.
Man erbjuds 10k QMiles samt vouchers till Duty free (oklart exakt vad/summa).

Återkommer med info från Doha senare. Just nu länns QR oerhört o-premium.

Last edited:
Väl i Doha fick vi utan problem access till businessloungen, som var alldeles smockfull när vi gick in runt 23.30. Vi tog ett snabbt glas Lanson Gold 1999. Den lilla mat som fanns kändes sådär och brödet var snustorrt. Jag spillde ut lite champagne :)eek:) och en arabisk herre mittemot ropade dit en anställd för att han skulle torka upp. De språkade lite på arabiska (städaren var från Bangladesh) och vi fick sedan info att städaren ville ha en slant för besväret. Iom att vi inte förstod vad de sa, så kan jag inte veta säkert dock.
Vi lämnade loungen istället och gick för att kolla vad det fanns för vouchers att hämta (enligt ovan). Vi fick 300 QAR (550SEK) per person att använda på flygplatsen (duty free eller restauranger) innan 31/12.

Toppen