Nu valde jag ju just den biljetten utifrån SAS sajt och bokningsdialog med utgångspunkt från att jag skulle få poäng. Att någon annan i sedan bokade den åt mig spelar väl ingen roll, och jag har alltid fått förväntade poäng på detta sätt tidigare.
Klass K var SK 8000, inte SQ. SQ K hade givit poäng enligt SAS: EuroBonus partners - Singapore Airlines - SAS
Men, EBG support hävdar att SK K motsvarar SQ N. Dvs noll poäng enligt SAS. Omöjligt att veta!
Märk väl att jag bokade den här biljetten innan jag förstått problemen med codeshare tack vare det här forumet. Nu har jag ju lärt mig min läxa - eftersom det är omöjligt att veta om man får poäng eller inte är jag inte längre lojal mot Star Alliance (nu blir det bekväm Dreamliner med Norwegian till Bangkok för 1700SEK istället!).
Har förstått och upplevt att det som sagt är hopplöst att räkna ut innan vad man kommer att få på codeshare.
Dock undrar jag om någon kan säga generellt om SQ ger hyfsat med poäng (jämför UA) eller om de är som LH? Min erfarenhet är att (iof inte alltför många flygningar utom på SAS) tex UA ger riktigt bra (EWR-LHR gav tex 7000+1000 till ARN), ibland tom mer än SAS när det kommer till vanliga ekonomibiljetter medans LH delar ut smulor på det mesta även relativt dyra ekonomibiljetter. Skall åka Tokyo-Brisbane och sedan hem till Stockholm så jag hoppas på en hyfsad utdelning.
Ok tack. Då är det bara den lilla detaljen att hitta rätt verklig bokningsklass vilket är lättare sagt än gjort. När jag väl har boardingkortet, kan jag lita på det som står på där eller blir till att hoppas "översättningen" ger poäng?
Ok tack. Då är det bara den lilla detaljen att hitta rätt verklig bokningsklass vilket är lättare sagt än gjort. När jag väl har boardingkortet, kan jag lita på det som står på där eller blir till att hoppas "översättningen" ger poäng?