Senaste nytt

SAS Gold Smart Pass

Fick hem ett nytt smart pass här idag som jag tänkte kan få läggas i byrålådan, men sen kom jag att tänka på att det kanske finns nåt bra med den där ändå, lika bra att fråga här. Jag har följt tråden och det gnälls på seg respons, får testa den på torsdag mest på kul. Men finns det någon bra fördel, använder ni smart-passet egentligen? Eller har den förlorat sin roll när sas-appen kom? Själv använder jag boardingkort på papper, men det är framförallt för att jag ska göra en tavla en dag med massa sköna boardingkort och andra flygdekaler. Boardingkort har iofs sin fördelar, kräver ingen boot-tid, släcker inte ner sig till villoläge som kräver fingeravtryck eller kod, kan enkelt manövreras med fingertoppsgrepp etc, alla ganska bra fördelar när du står i en kö med händerna fulla.
Kanske har smartpasset dessa fördelar också jämfört med appen. Men kan vi får höra nu om det finns nån som kan tala sig varm för passet?

Själv använder jag boardingkort på papper, men det är framförallt för att jag ska göra en tavla en dag med massa sköna boardingkort och andra flygdekaler. Boardingkort har iofs sin fördelar, kräver ingen boot-tid, släcker inte ner sig till villoläge som kräver fingeravtryck eller kod, kan enkelt manövreras med fingertoppsgrepp etc, alla ganska bra fördelar när du står i en kö med händerna fulla.
Kanske har smartpasset dessa fördelar också jämfört med appen. Men kan vi får höra nu om det finns nån som kan tala sig varm för passet?

Vill alltid ha ett boardingkort på papper om det blir behov av retroregistrering, smidigt också och kan knappt strula. Så, det är vad jag normalt använder mitt smart pass till, att plocka fram bokningen i självserviceautomaterna och skriva ut boardingkort. Oftast lite snabbare än att leta fram en bokningsreferens eller dra fram ett kreditkort.

Så, ett inslag av modern teknik för att få fram en gammal. :)

Det är ganska lätt ordnat. Klipp ut rfid-chippet, plasta in den i biokompatibel silikon, sätt på xylokainsalva på det ställe du vill ha chippet (exempelvis höger handleds utsida), gör ett snitt i längdriktning, pilla in chippet så ytligt som det går, sy igen med enkla suturer alternativt limma igen med biolim. På egen risk.

EDIT: Vill du inte göra det själv så kan en (mindre nogräknad) veterinär göra det åt dig, det är rutin med chipmärkning av hundar och katter. De får dock inte något smärtstillande eller lugnande.
Det var ju bara en tidsfråga innan någon kreativ, icke-legitimerad person gör business över detta.
”Nu vill jag bara gå ut och börja blippa saker” | Trend | Wendela | Aftonbladet
”Nu vill jag bara gå ut och börja blippa saker” | Trend | Wendela | Aftonbladet

Jo, jag såg detta. Det är inget jag skulle vilja för mitt levebröd. Känns lite väl mycket som storebror ser mig.

Problemet är den svenska lagstiftningen. En icke-legitimerad person kan göra rätt mycket fel utan att behöva ta något ansvar mer än konsumentlagstiftningen. Hen kan botoxa, sätta in metallimplantat, permanent injicera toxiska färger i huden etc. Vad händer exempelvis om rfid är smutsigt och ger en djup infektion i handleden? Eller glasampullen splittras inuti huden? En icke-legitimerad blir vid ett katastrofalt ingrepp inte av med rätten att fortsätta jobba.
En legitimerad yrkesutövare däremot ska agera enligt vetenskap och beprövad erfarenhet och kan bli av med sin rätt att utöva yrket om man agerar utanför det gängse. Således är det inte aktuellt att göra ett rfid-implantat när man har den egentliga kompetensen, medan de utan kunskap kan göra det.
Kvacksalverilagen på tok för svag i Sverige.

Last edited:
Nu glider vi väl lite OT, men jag kan inte undgå att bli nyfiken - hur utvecklar vi nya metoder i Sverige om allt måste vara beprövad erfarenhet? (Vi kan även ta det över en öl någon gång för att inte springa iväg helt OT)

Får någon smartpass och fungera med iphone6? Fungerade dåligt för mig igår, har visslingen läst att det rekommenderas att inte ha den på en NFC-telefon, men då ser jag inte meningen med att ha en tagg.

Tycker informationen är otydlig från SAS

Toppen