Senaste nytt

Problem med att välja säte på SAS

Ska flyga YUL-FRA-STO-UME (AC, sedan SK) i juli i ekonomiklass (har EBB). Tidigare har jag valt säte på AC-flighten (vilket bara gick genom att ringa AC..), men tänkte försöka se om det gick att välja säte på FRA-STO och ARN-UME genom Thais hemsida, trots att det ska kosta.

Gick in på hemsidan och valde sittplats 10F på båda flighterna, men den accepterade bara den första sträckan. Nu när jag går in på bokningen på SAS hemsida står det mycket väl att jag har plats 10F på FRA-STO. Dock blir jag orolig nu att jag kommer behöva betala för detta, för enligt reglerna borde jag det. Men å andra sidan stod det inget om detta på Thais hemsida när jag gjorde valet, jag valde säte och tryckte på save. Kommer jag behöva betala för detta? Jag har trots allt inte godkänt någon betalning :confused:

Du behöver antagligen inte betala för detta.

Att du inte kan välja mellan ARN-UME beror nog på att det är sas som sköter inchekning och så själva, det är ju LH som sköter incheckning i FRA.

Kanske är en "works as designed"-feature, men när jag bokat Plusbiljetter åt tjejen (EBS) på sistone och lagt in hennes A3-kort i bokningen har jag inte nån gång kunnat välja plats åt henne, utan tvingats ringa kundtjänst.

Kanske är en "works as designed"-feature, men när jag bokat Plusbiljetter åt tjejen (EBS) på sistone och lagt in hennes A3-kort i bokningen har jag inte nån gång kunnat välja plats åt henne, utan tvingats ringa kundtjänst.

Du kan inte välja plats via Thai:s sida då?

Jag bokade just min första resa som EBG, och eftersom det är en tjänsteresa så gjordes bokningen genom vår resebyrå. Jag tog för givet att jag skulle bli tvungen att gå via LOT eller Thai för att kunna seata mig, men döm om min förvåning när det gick utmärkt att bara slå in bokningsreferensen på SAS hemsida. Som grädde på moset fick jag dessutom seatblock! :D

2014-05-05 01.59.43 pm.jpg

Jag bokade just min första resa som EBG, och eftersom det är en tjänsteresa så gjordes bokningen genom vår resebyrå. Jag tog för givet att jag skulle bli tvungen att gå via LOT eller Thai för att kunna seata mig, men döm om min förvåning när det gick utmärkt att bara slå in bokningsreferensen på SAS hemsida. Som grädde på moset fick jag dessutom seatblock! :D

Visa bifogad bild 24631

Är du verkligen säker på det, det har tidigare inte varit synligt att man har seatblock då man personligen själv kan flytta sig till den seatblockade platsen som EBG när vi testat förut. Det syns att den är blockad om man loggade in utan EBG status och tittade vilka platser som var ledig, alltså med en annan bokningsref för en passagerare som skulle med samma plan men inte hade EBG.

Är du verkligen säker på det, det har tidigare inte varit synligt att man har seatblock då man personligen själv kan flytta sig till den seatblockade platsen som EBG när vi testat förut. Det syns att den är blockad om man loggade in utan EBG status och tittade vilka platser som var ledig, alltså med en annan bokningsref för en passagerare som skulle med samma plan men inte hade EBG.

Helt säker. Jag laborerade lite och provade att bekräfta både plats 14F och 14A. När jag åter gick in för att välja plats så var platsen intill upptagen. Om jag valde 14A så blev alltså 14B blockad och 14E blev ledig.
Sen är det så klart inte hugget i sten att jag behåller seatblock ifall kärran får en högre bokningsgrad. :)

Helt säker. Jag laborerade lite och provade att bekräfta både plats 14F och 14A. När jag åter gick in för att välja plats så var platsen intill upptagen. Om jag valde 14A så blev alltså 14B blockad och 14E blev ledig.
Sen är det så klart inte hugget i sten att jag behåller seatblock ifall kärran får en högre bokningsgrad. :)
Kan bekrefte dette.

479e764bc19c0b23cb83992961b37f2f.png

Dette er så vidt meg bekjent nytt fra SAS sin side. Merk at det fortsatt er old behaviour i mobilappen/ved innsjekk. Da er sete med softblock mulig å velge for alle EBG-pax, inkludert deg selv.

Simon lyckades uppenbart ändra seating på en bokning som gått genom en resebyrå... har SAS hävt den idiotiska spärren på resebyråbokningar nu, eller är det bara "tur"? Är det i så fall på resor bokade efter en viss datum?

Jag har nämligen själv några bokningar som gjorts genom resebyrå och jag kan inte ändra seating (är EBG) på dem. Jo förresten, jag har en bokning till USA, och den kunde jag välja säte på när jag fyllt i pax-infon. Av någon anledning dök den blå "välj sittplats" knappen upp när jag fyllt i formuläret. Testade att ändra seating på en bokning till Asien, men det gick inte. Tyvärr finns där ju inget formulär att fylla i som "väcker" den lilla blå knappen... :(

Toppen