Senaste nytt

Behind the scenes, Check-in Arlanda

En intressant fråga är det där med operational upgrades, dvs när en kabinklass är fullbokad/överbokad. Hur brukar dessa hanteras? Finns det en strikt policy att följa eller är det lite upp till er i markpersonalen att göra bedömningar?
Själv har jag guldkort i alla tre allianser och tycker det enda rimliga vore att börja med oss som reser mest och därmed borde bidra med mest business till flygbolaget/alliansen (förutsatt att vi reser "normalt", dvs utan 12 andra familjemedlemmar i bokningen, specialmåltider etc), men fungerar det så i praktiken?

I övrigt måste jag passa på och ge en tumme upp till priority boardingen på Arlanda. För inte mer än fem år sedan var det närmast tabu att prata om det i Sverige, jantelagen hade ännu inte släppt sitt grepp om flygplatserna, nu fungerar det många gånger utomordentligt bra med ordentliga utrop och i vissa fall även skyltning vid gaten som är omöjlig att missa. Det uppskattar i alla fall jag.
 
En intressant fråga är det där med operational upgrades, dvs när en kabinklass är fullbokad/överbokad. Hur brukar dessa hanteras? Finns det en strikt policy att följa eller är det lite upp till er i markpersonalen att göra bedömningar?

Detta är ju väldigt intressant. Något som alla vi som flugit mycket undrat över. Speciellt förr när man flög i ekonomi. Det finns en väldigt intressant post på FlyerTalk som du säkert läst eller kan söka upp, där en gate agent på United går igenom i väldig detalj hur arbetet där går till med upgrades etc. Kontentan var att de finns väldigt specifika regler på hur det ska gå till, men det är inte alltid man hinner följa reglerna, för det viktigaste är trots allt att planet lämnar i tid. Postningen har några år på nacken, men var spännande läsning iaf. :)
 
Själv har jag guldkort i alla tre allianser och tycker det enda rimliga vore att börja med oss som reser mest och därmed borde bidra med mest business till flygbolaget/alliansen.

Den som reser på dyrast biljett/drar in mest pengar, det är väl mest rättvist.
 
Den som reser på dyrast biljett/drar in mest pengar, det är väl mest rättvist.
Beror väl på, har man rest ihop guldkortet på normalt sätt (inte statusmatchningar och liknande) så kan det ligga en hel del pengar bakom. Vilket som är jag mest intresserad hur det fungerar på Arlanda nuförtiden.
 
"Bingobricka" låter ju otroligt intressant, så nästa fråga blir givetvis: vad är det?

Den lilla lapp jag menar är den här. Ibland får den sitta kvar på bagageremsan, ibland lossas den och klistras fast direkt på väskan.

Visa bifogad bild 24436
Lilla lappen tas från baggagetaggen..
1_bingo.png

..och klistras på "bingobrickan":
2_bingo.png
 
Detta är ju väldigt intressant. Något som alla vi som flugit mycket undrat över. Speciellt förr när man flög i ekonomi. Det finns en väldigt intressant post på FlyerTalk som du säkert läst eller kan söka upp, där en gate agent på United går igenom i väldig detalj hur arbetet där går till med upgrades etc. Kontentan var att de finns väldigt specifika regler på hur det ska gå till, men det är inte alltid man hinner följa reglerna, för det viktigaste är trots allt att planet lämnar i tid. Postningen har några år på nacken, men var spännande läsning iaf. :)
¨
Är det den är tråden? :)
Operational upgrades from a gate agent's perspective - FlyerTalk Forums
 
Spännande tråd! Välkommen! :)

Prio boarding med SAS, vad menar de egentligen med att *A Gold får boarda när de vill?
Jag ställer mig alltid i kön, känns konstigt att tränga sig när det inte finns separat boarding kö för gold.
Dessutom är väl hälften i kön också EBG...
 
Toppen