Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Nu är det väl lite sent i ditt fall, men det kan kanske vara kul att veta att det går alldeles utmärkt att registera båda förnamnen under fältet för förnamn på sitt EB-kort.

Den enda nackdelen jag har märkt är lite fula automatutskick där det blir fel med stora och små bokstäver. Typ "Hej Förnamn1 förnamn2 Efternamn". Ganska litet pris att betala för att slippa hålla på och retroregga...

Nu är det väl lite sent i ditt fall, men det kan kanske vara kul att veta att det går alldeles utmärkt att registera båda förnamnen under fältet för förnamn på sitt EB-kort.

Den enda nackdelen jag har märkt är lite fula automatutskick där det blir fel med stora och små bokstäver. Typ "Hej Förnamn1 förnamn2 Efternamn". Ganska litet pris att betala för att slippa hålla på och retroregga...

Går tydligen att fixa till i efterhand med diverse pappersarbete också. Egentligen borde man låta föräldrarna göra allt skitjobb eftersom det är deras fel från börjn.

Framförallt är vår gränskontroll lite underdimensionerad eftersom vi har så få som kommer från icke-EU. Men jag litar inte en sekund på att USA har en mer noggran (i allmänhet) gränskontroll. Det är som allt annat i USA, mycket fasad men inte så mycket under ytan.

Helt klart. I Nordamerika är det helt enkelt allmän fakta att TSA och CBP helt enkelt tar till sig många friheter, just för att dem kan. Min far är amerikan och jag är född i USA och trots detta så kan det vara mycket skitsnack i onödan så det handlar inte alltid heller om vilken etnicitet man har eller om man är besökare eller resident. Assholes, tyvärr. Det är jättetråkigt då det ger ett dåligt intryck till folk som kommer till USA för första gången.

I övrigt så är det en märkbar skillnad på att flyga in till lite trevligare städer, som t.ex Orlando över New York :)

Från den tid då det krävdes ett visum för inresa till USA så ansökte jag och fick ett permenent visum. Det flyttades från pass till pass när det gamla gick ut - ja, det krävdes lite pappersarbete, men jag hade detta vsium tills det blev visumfritt till USA för Svenska medborgare. Då började jag få frågor vid passkontrollen om varför jag hade ett visum, från att ha vart en tillgång började det bli en belastning. Så, nästa pass så struntade jag helt enkelt i att flytta visumet ... inga frågor om det mer i alla fall. Faktum är att i Boston förra året blev det inga frågor alls! De frågade inte ens om syftet med inresan ...

Kuriosa och OT: har ett franskt visum i ett gammalt pass, men det var innan Sverige gick med i EU och Frankrike hade upplevt en våg av terroristdåd och i princip alla skulle söka visum för inresa.
... har ett engelskt arbetstillstånd också ... med stämplar från "The Aliens Registration Office", så välkommen man känner sig då.

Från den tid då det krävdes ett visum för inresa till USA så ansökte jag och fick ett permenent visum. Det flyttades från pass till pass när det gamla gick ut - ja, det krävdes lite pappersarbete, men jag hade detta vsium tills det blev visumfritt till USA för Svenska medborgare. Då började jag få frågor vid passkontrollen om varför jag hade ett visum, från att ha vart en tillgång började det bli en belastning. Så, nästa pass så struntade jag helt enkelt i att flytta visumet ... inga frågor om det mer i alla fall.

Upplevde precis samma sak. Fast jag flyttade inte ens över visumet utan hade med två pass. Fungerade bra till cirka år 2000 sedan blev det, precis som du säger, snarare mer frågor än tvärtom.

Upplevde precis samma sak. Fast jag flyttade inte ens över visumet utan hade med två pass. Fungerade bra till cirka år 2000 sedan blev det, precis som du säger, snarare mer frågor än tvärtom.
Är inte detta för att de tänker att det måste vara något skumt om du behöver visum då du skulle klara dig med ESTA? dvs om jag söker visum nu är för att jag inte uppfyller kraven för ESTA, kanske tickar för boxen med avvikande beteende eller liknande :D

Last edited:
Nu var detta innan ESTA, dvs då vi skulle fylla i de gröna blanketterna.

Det roliga (?) var att det var olika besked beroende på vem man frågade. I passkontrollen så sa de ofta att jag skulle flytta över visumet till mitt nya pass medan de på ambassaden sa att det gör de inte eftersom man som svensk inte behöver visum. Nästa gång sa passkontrollanten att jag skulle makulera visumet.

Till slut så slutade jag helt enkelt ta med visumet och fylla i den gröna blanketten så var allt frid och fröjd.

Ska till USA senare i veckan på en jobbresa (konferens och kurs), visst räcker det med att ha sitt vanliga ESTA för att komma in även fast jag är där för jobb och inte privat denna gång?

Japp, esta och ange första hotellnatten som vanligt. Sen brukar tsa fråga vad det är för business man ska göra. (Svara konferans)

Du behöver inte uppdatera ESTAt med första hotellnatten om du absolut inte tycker att du vill det. Jag har aldrig skrivit in adressen där och det har (hitills) fungerat klockrent.

Toppen