Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

Hej!

Jag har en Samsonite B-lite i "liggande" utförande.

Den rymmer allt jag behöver för 3 dagars jobb inkl. laptop.

46.5 x 19.0 x 39.5 cm är måtten och då klarar man i princip alla kabiner oavsett krav. Exempelvis går den lätt in i overhead bin på en ATR-72:a och CRJ etc....

http://www.samsonite.co.uk/images/gene/prod/zoom/sams5196_01_b-lite-rolling-tote-41-7cm-16-4inch-black.jpg

mvh

Bytte till en likadan i somras och är hur nöjd som helst. Den rymmer tillräckligt och man kan enkelt få fast datorväskan på den. Enda nackdelen är att den är lite för bred för mittgången.

På senaste resan gav min Samsonite upp då handtaget vägrade fälla in sig helt. Det hade säkert gått att laga, men då den var nere på en kostnad som låg på under 1kr/flight, så tyckte jag det var dags för en uppgradering... Så det fick bli en Tumi Alpha 2 som precis släppts.

Jag har inte hunnit med mer än en resa med den, men än så länge imponerar den. Den rullar otroligt bra på alla underlag och handtaget känns riktigt stabilt.

På senaste resan gav min Samsonite upp då handtaget vägrade fälla in sig helt. Det hade säkert gått att laga, men då den var nere på en kostnad som låg på under 1kr/flight, så tyckte jag det var dags för en uppgradering... Så det fick bli en Tumi Alpha 2 som precis släppts.

Jag har inte hunnit med mer än en resa med den, men än så länge imponerar den. Den rullar otroligt bra på alla underlag och handtaget känns riktigt stabilt.
Vilken Alpha 2, 4-hjulingen?

Om du får ned kostnaden till under 1 kr/flight på din nya Tumi-väska så blir jag riktigt imponerad av både dig och Tumi.

Vilken Alpha 2, 4-hjulingen?

4-hjulingen så klart. Kabinväskor med två hjul borde förbjudas - jag fullkomligt hatar folk som går runt med dessa och inte fattar att de har saker som sticker ut en meter snett bakom sig.

Om du får ned kostnaden till under 1 kr/flight på din nya Tumi-väska så blir jag riktigt imponerad av både dig och Tumi.

Ja, det är jag också. Väskan fixar det nog, men om jag inte byter jobb igen så kommer det nog att ta resten av livet att flyga 6000 flighter till... Jag ångrar att jag inte skaffade en sådan här väska direkt när jag reste som mest. Nu höll min Samsonite rätt bra den med, men det märks en klar skillnad i kvalité.

agehall,
Jag gillar 4-hjuliga väskor, men det är en trade-off jämfört med 2-hjuliga. Nyligen jämförde jag två likvärdiga Samsonite kabinväskor, den ena 4-hjulig och den andra 2-hjulig. Det skiljde ca 10L i användbar volym (till den 2-hjuliga väskans fördel) och det är mycket för en kabinväska. Det gör mig själv lite abmbivalent. Jag vill gärna ha en 4-hjulig kabinväska, men jag vill inte avstå från de extra 10L volym jag får med en 2-hjulig väska. Alltså man måste avväga vad man värdesätter mer 4-hjul eller 10L extra volym - inte alltid så lätt.

Vilken inskaffade du? Det finns en handfull med Tumi Alpha 2 versioner att välja på. Är på jakt själv nu efter en fyrhjuling nu när Samsoniten börjar ge upp.

agehall,
Jag gillar 4-hjuliga väskor, men det är en trade-off jämfört med 2-hjuliga. Nyligen jämförde jag två likvärdiga Samsonite kabinväskor, den ena 4-hjulig och den andra 2-hjulig. Det skiljde ca 10L i användbar volym (till den 2-hjuliga väskans fördel) och det är mycket för en kabinväska. Det gör mig själv lite abmbivalent. Jag vill gärna ha en 4-hjulig kabinväska, men jag vill inte avstå från de extra 10L volym jag får med en 2-hjulig väska. Alltså man måste avväga vad man värdesätter mer 4-hjul eller 10L extra volym - inte alltid så lätt.

10L låter mycket. Jag har svårt att se att hjulen tar så mycket plats, men visst inkräktar de lite på utrymmet.

Vilken inskaffade du? Det finns en handfull med Tumi Alpha 2 versioner att välja på. Är på jakt själv nu efter en fyrhjuling nu när Samsoniten börjar ge upp.

International Expandable 4 Wheeled Carry-On

Troget Rimowa fan sedan barnsben. Pappa och morfar lärde upp mig :)
Kabinväskan är en 2 hjulig topas i alu. Inköpt 2004 allting hållit trots hård användning alla år.
Minus är en hög vikt men inget jag störs av så mycket då livslängden kompenserar för det enligt mig.
Inköpt på linnegatan, Stockholm om jag minns rätt i en liten butik som säljer väskor.

Last edited:
Toppen