Senaste nytt

SK909 3 april inställd

Ni har rätt till kontant ersättning även om ni bokas om så att ni kommer fram inom 4 timmar från den ordinarie ankomsttiden. Det enda som ändras i det läget är att ersättningsbeloppet halveras till 300€/pers.

Tekniskt fel fritar sällan flygbolagen från att behöva betala ut kontant ersättning. Däremot brukar flygbolagen försöka lura passagerarna att tro annat. Man kan alltså behöva bråka lite med flygbolaget innan de ger efter och faktiskt betalar ut det belopp du har lagstadgad rätt till.

Att din resa är en awardresa är i sammanhanget helt irrelevant. Du har exakt samma rättigheter som en betalande resenär både vad gäller ombokning och ersättning.

Lycka till med ombokningen och hoppas att du kommer iväg idag!

Ps. Ett extra litet plåster på såren vid inställda awardflygningar brukar vara att ombokning ofta sker till bokningsklasser som ger poäng! Så glöm inte att registrera ditt EB eller vilket program du nu samlar poäng på.

Intressant tips, när jag tittar på boardingkortet står det Class CI (lite mindre I), är detta vanlig biljett eller award?

En uppdatering, fick hjälp på flygplatsen av trevlig personal i biljettexpeditionen, första budet var AirCanade over Frankfurt-Toronto men efter lite letande kom det plötsligt fram platser på SK901 senare idag, känns verkligen bra.

Dock blir vi ju >4h försenade så det blir intressant om man kan claima sina 600€ efter hemkomst, antar att det är bäst att vänta med detta?
Om de vill ge dig 600€ kontant idag ser jag ju ingen nackdel för din del, men troligen lär första budet vara 0 (noll) då de hävdar extraordinär. Isåfall är det väl bäst att ta det när du är hemma igen. Njut av resan, NY, och maten som SAS ska bjuda dig på nu i em/ kväll.

Om de vill ge dig 600€ kontant idag ser jag ju ingen nackdel för din del, men troligen lär första budet vara 0 (noll) då de hävdar extraordinär. Isåfall är det väl bäst att ta det när du är hemma igen. Njut av resan, NY, och maten som SAS ska bjuda dig på nu i em/ kväll.

Precis min tanke, efter att ha fått nej, till en besvärlig rutt, tillbaks till en direkt med SAS, så är man faktiskt nöjd för stunden. Fortsätter hellre så och tar det andra sen.

Hur är det, brukar man inte kunna få det dubbla om man tar det i resecheckar (eller var det bara så förr i tiden)?

Hur är det, brukar man inte kunna få det dubbla om man tar det i resecheckar (eller var det bara så förr i tiden)?
De brukar erbjuda det om du frivilligt avstår från plats och tar senare flight, fast beloppen brukar vara lägre än EU-lagstiftningen. Och det kan de göra ty "Om du frivilligt accepterat att avstå från din plats mot annan ersättning har du inte rätt till denna ersättning i euro." (€250-400-600). Ersättning vid nekad ombordstigning - Konsumentverket

Precis min tanke, efter att ha fått nej, till en besvärlig rutt, tillbaks till en direkt med SAS, så är man faktiskt nöjd för stunden. Fortsätter hellre så och tar det andra sen.

Jag begärde ersättning på en försening för ett halvår sedan. Detta p g a fågelkolission vid landning så dom fick byta flygplan. Inga diskussioner om ersättning. Jag fyllde i en anmälan och sedan kom jag på samma som du, att man kan få dubbelt i checkar på SAS. Ringde då om detta men då hade dom redan skickat in min begäran i systemet för utbetalning men annars hade det gått. Ange därför i di begäran att du accepterar rescheckar om du får dubbla beloppet.

Intressant tips, när jag tittar på boardingkortet står det Class CI (lite mindre I), är detta vanlig biljett eller award?

Tyvärr är I som flera redan nämnt en awardklass. Min egna erfarenhet (noll belägg för att det finns något samband) är att chansen att bli ombokad i bokningsklasser som genererar poäng är betydligt större när man bokas om till andra flygbolag. United har dock varje gång jag har bokats om (både från lägre klasser eller awards) bokat in mig i Y eller C även när det har handlar om UA-UA.

Hur som helst är det ju knappast någon stor sak. Det viktiga är väl ändå att ni kom iväg idag. :D

Ersättningen ska du däremot absolut begära. SAS egna hittepåregler kan du helt bortse ifrån då de bryter mot lagen. EC-261/2004 är det som gäller oavsett vad SAS, Norwegian m.fl. själva brukar försöka lura i sina resenärer för att slippa ta sitt ansvar.

OP kanske skulle valt routingen FRA-YYZ. Chansen hade ju varit rätt stor att få en bokningsklass som ger poäng. SAS har bokat mig i full Y och en gång i full C på Air Canada när jag missat anslutning på award. Sen finns ju i och för sig aspekten att man vill fram snabbt också :)

Sitter i loungen på EWR efter en trevlig helg utan fler missöden.

Måste tacka för alla snabba och hjälpsamma svar i torsdags, ibland behöver man få testa en idé på någon annan.

Kommer skicka in en ansökan om kompensation när vi är hemma, något speciellt man ska tänka på, har varit dålig på att kräva detta tidigare?

Last edited:
Toppen