Senaste nytt

Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

Alltid med SAS - SAS
"Gratis kaffe/te/vann
Vi serverer kaffe/te/vann på alle våre flygninger*, til alle våre reisende (som ønsker det).
* Med noen få unntak"
- unntakene er forøvrig Widerøes ruter hvor der ikke serveres kaffe/te eller vann da de ikke har hverken galley, eller plass til dette ombord. Ikke engang store vannflasker, da trallene ikke har plass til det.

Hvis der er noen som mener at cabin crew har sagt det ikke går an å få gratis vann så antar jeg det enten er noen som enten har sittet bak noen (.... hint hint til det ovenfor) og "hørt det de ville høre" (det negative). Hvis noen spør "kan jeg få en flaske vann" så får du selvsagt svaret "nei, det selger vi". Spør du "kan jeg få et glass vann" vil svaret være annerledes.

Det er selvsagt dumt om ikke kabincrewet sier " MEN du kan få et glass vann" - men det vet vi strengt tatt ikke noe om siden vi ikke har vært i de situasjonene. Hvis det så er at man har spurt "kan jeg få et gratis glass med vann" og noen har fått svaret "nei vi gir ikke ut gratis vann fordi det er policyen hos SAS" så vil jeg selvsagt oppfordre til å rapportere dette kabin-crew medlemmet til kundeservicen hos SAS slik at det blir tatt opp. At man kan få svar som "beklager, vi har dessverre ikke fått noen flasker vann i dag så vi har kun vannflasker til salgs" kan selvsagt også inntreffe. Jeg reiste senest på Swiss Business Class mellom Canada og Sveits hvor de ikke kunne tilby Cola Light fordi de ikke hadde fått lastet dette ombord. Shit happens some times.
Jag var med om att bli nekad vatten redan i februari LHR-CPH. jag var snäll och gick bak och frågade, svaret jag fick var att det kostade 20 SEK (eller om det var 25). Jag frågade då om de inte hade någon stor flaska som jag kunde få av, som brukligt är. Svaret var ett ilsket "nej, vill du ha vatten får du köpa det".

Satt på raden bakom Plus på sista flyget upp till KRN idag.
Killarna beställde in en öl till, men fick då berättat för sig att det ingår endast EN alkoholhaltig dryck i inrikes Plus.
Kan inte hitta den infon någonstans, iaf inte i menykortet som finns ombord.
Någon som har hört något om detta?

Europalinjer

Det är i SAS Plus som de största förändringar sker och mycket är till det bättre, vilket också är grundidén. SAS Plus ska bli bättre och skillnaderna tydligare mot SAS Go. En av de viktigaste nyheterna är att en ordentlig måltid återinförs ombord, en stadig trerätters måltid med förrätt, huvudrätt och dessert samt varmt bröd. Denna kommer erbjudas på alla Europaflyg med avgångstid efter klockan 16.00 (med undantag för några kortlinjer). Konceptet är inte helt olikt vad som fanns i gamla Economy Extra men enligt SAS handlar det om en bättre måltid än tidigare, både i koncept och kvalitet.
Jag misstänker att det är ungefär samma skäl som Extented breakfast eller Afternoon tea hos British Airways. Spara pengar.
Genom att kräva flighten ska vara efter kl. 16 och ej kortflygning (under 2 timmar?) är det få flighter som kvalificerar de villkoren.

Jag antar att det är just det du gör.
Varför tar du inte andras berättelse på allvar? Det sättet som du skriver förbättrar inte SAS image.
Jag har förståelse att du älskar SAS, men att försöka att försvara SAS på varje punkt och säga det är passagerares fel är inte bra.
Vissa saker är just SAS (eller kabinpersonals) fel, inget annat.

Jeg elsker/liker/foretrekker SAS like mye som jeg f.eks foretrekker Lufthansa, Swiss og andre liknende selskaper. At SAS ofte kommer i snakk er naturlig nok fordi Swiss eller Lufthansa ikke flyr intra skandinavia. Det er veldig kjedelig at det må være "enten eller" og aldri en grånyanse :)

Hvis noen sier noe som dette:

Jag var med om att bli nekad vatten redan i februari LHR-CPH. jag var snäll och gick bak och frågade, svaret jag fick var att det kostade 20 SEK (eller om det var 25). Jag frågade då om de inte hade någon stor flaska som jag kunde få av, som brukligt är. Svaret var ett ilsket "nej, vill du ha vatten får du köpa det".

så er det rett og slett dårlige ansettelser fra SAS' side, eller ansatte som gjør en dårlig jobb. Det skal ikke være noen "ilsket" svar fra kabin crew - håper derfor at disse blir sagt i fra om via tilbakemeldinger til kundeservicen. Selv om jeg (tydeligvis, i følge Dr. Miles ) elsker SAS, så har jeg ingen problemer med å klage på service. Jeg har gitt tilbakemelding om ground crew som direkte har mishandlet baggasje, og andre tilfeller av kritikkverdig oppførsel. Ingen er perfekte - poenget med min originale kommentar var uansett å kommentere en direkte feil framstilling av virkeligheten. Vann *ER* gratis, og hvis noe annet forekommer skal man klage.

Dessa förändringar (-sämringar) kan inte ses som något annat än ett stort fiasko hittills. Verkar råda total förvirring på alla håll, inte ens om det ingår (ett glas) vatten tycks kunna få bekräftat vad att döma av inläggen. Hänvisas även till facebook inlägg i annan tråd att en alkohol visst ingår i GO long haul fortfarande, dock endast "en viss del" =1 (??). Till England ingår minsann vatten enligt någon annan hemsideshänvisning.

Sedan tycks det vara en mängd undantag och specialare... ingen sprit inom Nordern och då endast en alkoholhaltig, mat efter 16 annars endast knäckebröd, ingen mat alls någonsin på kortare resor, när det väl är mat är det trerätters osv osv... Vad jag förstår var ett mål att det skulle bli enklare och tydligare. Hur tänker de? Såg inte riktigt det komplicerade i hur det var tidigare... Gör om, gör rätt.
Skall åka PLUS ORD-ARN nästa vecka. Skall bli rmycket intressant att se om de lyckas påvisa någon större skillnad. Att jag får min dryck i glas skiter jag fullständigt i, märker jag inte en tydlig skillnad på maten (egentligen vad som helst förutom biffstroganoff så det vore helt sjukt om de inte lyckades) är måttet rågat efter alla turer fram och tillbaka. Helt fantastiskt hur tydligt man lyckas utmärka sig negativt ur mervärdessynpunkt och service i jämförelse med konkurrenterna förutom Norwegian.

Mycket gnäll här. Som att all förändring är av ondo.

Jag tycker det är ok att man justerar konceptet ibland och gärna innehållet i vagnarna oftare. Omväxling förnöjer.

Smoothie gillas.

Charmigt, precis det som gör att man väljer SAS - not...

Jag har inget emot det nya konceptet det jag stör mig på är när det är superinkonsistent. Men vi får ge det lite tid, det tar helt enkelt längre tid för äldre människor att lära sig.

Flög en inrikes + ARN-CPH + CPH-AMS igår i Plus. Tyckte ingenting förändras mot tidigare förutom menykorten där man kan se vad som finns beroende på tid. Hur som så blev vi serverade frukost på inrikes, frukost på ARN-CPH och fick välja på smörgås/sallad + allt annat i menykortet på CPH-AMS, det blev då en smörgås, lite godis, nötter + en öl.

Tycker förövörigt det är kul att det står SAS GO på frukostlådan?? :D

Toppen