Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

• Avis

Votes: 40 22,5%
  • Budget

Votes: 1 0,6%
  • Europcar

Votes: 8 4,5%
  • Hertz

Votes: 76 42,7%
  • Sixt

Votes: 44 24,7%
  • Mabi

Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

• Statiol

• Övrigt

Votes: 7 3,9%

• Total voters
    178
Hyr ofta hos Hertz, ofta större (uppgraderad) bil - bokade en Ford Focus senast och fick en Volvo XC90 (!). De har dessutom ett par kontor i närheten där vi bor så det blir rätt praktiskt. På särskilt ett kontor är de verkligen serviceinriktade och mycket hjälpsamma.

Dock, undrar vad de olika nivåerna inom guld-korts statusen innebär? Frågade personalen, men de kunde inte svara ... kanske läge att statusmatcha mot Sixt? .. och ha två 'leverenatörer'?

Just nu läggs rösten på lokala Sixt-kontoret. Och får väl säga att jag blev väldigt bra bemött även på Sixt i Finland sist det begav sig.
Men det har svängt rejält under åren. Vilket berott på personliga kontakter och servicen.
Gått från Hertz, Budget till en lokal Statoilmack (som jobbade med Mabi) och nu sitter jag hos Sixt

Maila kundservice isamband med att jag blev medlem och fråga om de kunde tänka sig att matcha mig till Platinum iom var PC på Hertz. Var inga problem behövde inte skicka skärmdump ens.

Jag tycker Sixt kör lite fula knep att få in extra pengar när dem har "automatlåda" som tillval för ca 100:-/dag på bilar där merparten redan är automat. Varför ska jag behöva betala för ett tillval som redan är "garanterat"!?.
De gångerna jag hyrt någon bil över t.ex en C-klass så har det alltid varit automat och deras A:5or är endast automat.
Det är bara väldigt få bilgrupper som har automat i beskrivningen och därmed inte kan väljas som ett tilllval, men det är för att de bilarna inte finns med manuell ändå.

Jag tycker Sixt kör lite fula knep att få in extra pengar när dem har "automatlåda" som tillval för ca 100:-/dag på bilar där merparten redan är automat. Varför ska jag behöva betala för ett tillval som redan är "garanterat"!?.
De gångerna jag hyrt någon bil över t.ex en C-klass så har det alltid varit automat och deras A:5or är endast automat.
Det är bara väldigt få bilgrupper som har automat i beskrivningen och därmed inte kan väljas som ett tilllval, men det är för att de bilarna inte finns med manuell ändå.

Har du hyrt många A5-or? Är du säker på att det alltid är automat?
Jag ska hyra en sån om någon månad och försöker ställa frågor till Sixt via mejl om den modellen men får aldrig något svar på det.

Kan du berätta något om modellen/erna du fått så jag vet vad jag kan vänta mig? Har du några bilder? :)

Har du hyrt många A5-or? Är du säker på att det alltid är automat?
Jag ska hyra en sån om någon månad och försöker ställa frågor till Sixt via mejl om den modellen men får aldrig något svar på det.

Kan du berätta något om modellen/erna du fått så jag vet vad jag kan vänta mig? Har du några bilder? :)

Tyvärr inga bilder. Men A5:eek:rna har haft sportstolar, xenon, handfree osv. Dock med minsta motorn 2.0 tdi. Fast den är riktigt pigg ändå och drar väldigt lite soppa tycker jag. Jag har hyrt A5:an vid 3 tillfällen och dessa har alltid vart automat.

Det där med att maila och fråga om bilen innan hyran upplever jag som väldigt svårt, oavsett till vilket hyrbilsföretag man än mailar. Antingen får man inget svar alls eller så är svaret väldigt kort och "innehållslöst". Jag antar att det är för att bilar varierar i utförande och ingen vill skriva något som sen kunden inte får.

Jag mailade Hertz en gång och frågade om deras Prestige Collection XC60 och utrustningen. Svaret var att det var svårt att svara på då de varierade, då den ena har inbyggd webbläsare och den andra inte.. Inte riktigt det svaret jag var ute efter men.;)

Last edited:
Tyvärr inga bilder. Men A5:eek:rna har haft sportstolar, xenon, handfree osv. Dock med minsta motorn 2.0 tdi. Fast den är riktigt pigg ändå och drar väldigt lite soppa tycker jag. Jag har hyrt A5:an vid 3 tillfällen och dessa har alltid vart automat.

Instämmer, hyrt A5 också, den gick väldigt bra med 2 liters dieseln. Stockholm-Jönköping 1h51m.

Toppen